به گزارش ICTNN از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، هوشمندسازی دستگاه های اجرایی یکی از مهم ترین اهداف برنامه هفتم توسعه کشور به ویژه در ماده 107 آن است که با توجه به پیچیدگی های موجود در این زمینه و لزوم برخورداری از یک برنامه جامع و همه جانبه. و با رویکرد علمی، پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات پروژه های تحقیقاتی را در این زمینه تعریف کرده است.
در همین راستا «احسان آریانیان» رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به انگیزه و هدف این فعالیت پژوهشی گفت: موضوع هوشمندسازی و استفاده از قابلیت های مصنوعی فناوری اطلاعات یکی از راهبردهای اساسی کشور در برنامه هفتم توسعه کشور است. است
وی بیان کرد: در این راستا و بر اساس بندهای الف و ج ماده 107 این قانون، دستگاه های اجرایی موظفند مراکز داده اصلی و پشتیبان خود را به طور همزمان به زیرساخت ابری یکپارچه دولت هوشمند، برنامه عملیاتی ایجاد و راه اندازی و متصل کنند. اجرای چرخه هوشمندسازی، اصلاح فرآیندها. و ظرف یک سال از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون، سیستم حاکمیت مبتنی بر داده را تهیه و اجرا کند.
آریانیان همچنین تصریح کرد: با توجه به بند الحاقی ماده فوق، به منظور ارتقای علاقه و افزایش سهم اقتصاد دیجیتال، تمامی وزارتخانه ها موظفند تا پایان سال اول اجرای طرح تحول دیجیتالی را تهیه کنند. برنامه مطابق با قانون ملی مدیریت داده ها و اطلاعات. خود این اداره کل و طرح ها (پروژه ها) پیشران به همراه سازوکارهای تامین مالی آن باید مطابق با پیشنهادات و توان اجرایی بخش غیردولتی اقدام و به تصویب هیأت وزیران برسد.
وی با اشاره به جایگاه مقررات و طرح جامع هوشمندسازی دستگاه های اجرایی کشور افزود: هوشمندسازی دستگاه های اجرایی علاوه بر افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها به ارتقای کیفیت خدمات به مردم، شفافیت کمک می کند. در امور اداری و کاهش فساد اداری. همچنین هوشمندسازی می تواند به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشور کمک کند.
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از مراکز علمی و پژوهشی پیشرو در این زمینه، پژوهشی جامع و علمی در زمینه هوشمندسازی فناوری اطلاعات انجام داده است. دستگاه های اجرایی به منظور تبیین مفهوم هوشمندسازی در چارچوب. از نظر علمی و با توجه به نیاز کشور، ابعاد مختلف ساختمان هوشمند باید در قالب آیین نامه و برنامه در طول برنامه هفتم توسعه کشور تهیه و اجرا شود. هدف این پژوهش تبیین مفهوم هوشمندسازی با توجه به شرایط و نیازهای کشور، ارائه طرح هوشمندسازی دستگاه های اجرایی و تدوین چارچوب نظارتی جامع برای تحقق آن است.
وی در ارتباط با جزئیات این پروژه نیز گفت: این آیین نامه چارچوب کلی هوشمندسازی دستگاه های اجرایی را مشخص می کند و به عنوان سند راهبردی دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین طرح برگرفته از این پروژه جهت گیری دستگاه های اجرایی را به سمت هوشمندسازی مشخص کرده و شامل برنامه های اجرایی کوتاه مدت و بلند مدت می باشد.
آریانیان در ادامه خاطرنشان کرد: در این طرح ابعاد مختلف هوشمندی اعم از فناوری ها، چالش ها و فرصت های مورد نیاز بررسی می شود و با اجرای طرح برگرفته از این طرح انتظار داریم شاهد تحولات شگرفی در حوزه هوشمندسازی دستگاه های اجرایی کشور باشیم. بدنه ها و گامی بزرگ در جهت تحقق دولت هوشمند برداشته می شود.
وی در پایان تاکید کرد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با انجام این پژوهش نشان خواهد داد که در تحقق اهداف توسعه کشور و ارتقای سطح خدمات رسانی به مردم نقش فعالی دارد.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات