با استفاده از سامانه بررسی خودرو، اطلاعات لازم را قبل از انجام معامله در اختیار طرفین قرار می دهد، از بروز اختلاف و دعوای بین فروشنده و خریدار جلوگیری می کند و به کاهش دعاوی مربوط به معاملات خودرو کمک شایان توجهی می کند. ? آیا این سیستم به درستی کار می کند؟
به گزارش ICTNN، سیدساجد جندق زاده، کارشناس اقتصادی در یادداشتی ویژه درباره یکی از پروژه های مغفول مانده اما مفید برای جامعه نوشت. با استفاده از سامانه بررسی خودرو اطلاعات لازم را قبل از انجام معامله در اختیار طرفین قرار می دهد و از بروز اختلافات و دعاوی بین فروشنده و خریدار جلوگیری می کند و به کاهش دعاوی مربوط به معاملات وسایل نقلیه موتوری کمک شایانی می کند.
با این حال، این سیستم نه به درستی معرفی شده است و نه به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.
به خواندن این یادداشت ادامه دهید.
اگرچه حدود یک سال از راه اندازی سامانه بازرسی خودرو می گذرد، اما اکثر مردم از وجود آن بی اطلاع هستند. اجرای سامانه اپلیکیشن و معاملات بر روی خودرو دارای تاییدیه قانونی است. یعنی در قانون دارایی سالانه 1401 و 1402 به این موضوع اشاره شده و بند (ت) ماده 114 قانون برنامه هفتم پیشرفت، وزارت ارتباطات و فراجا را موظف می کند تا در اسرع وقت نسبت به تدوین آیین نامه این بند اقدام کنند. و در هیأت وزیران تصویب شود. این موضوع را عملیاتی و اجرایی کنید.
به نظر می رسد هنوز برخی اطلاعات ارائه نشده است. این موارد عبارتند از: واجد شرایط بودن فروشنده، مالیات سالانه خودرو، مالیات پرهزینه خودرو، اعتبار گارانتی، سوابق تعویض و تعمیر قطعات خودرو، اطلاعات قطعات آسیب دیده و حضور در وکالتنامه مرتبط با خودرو.
بر اساس بررسی های نگارنده، دستگاه ها علاوه بر این داده های ذکر شده در آیین نامه، می توانند داده های دیگری نیز ارائه دهند. به عنوان مثال، اطلاعات رهن خودرو، مبلغ طرح ترافیک، تخلفات پرخطر انجام شده، عضویت در تاکسی اینترنتی و سابقه فعالیت، اعتبار مالی خریدار، تاریخ تعویض پلاک، تعداد کیلومترهای طی شده و غیره.
این در حالی است که طبق اطلاعات موجود در رسانه ها، قیمت گذاری تعرفه هر درخواست هنوز توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (مسئول قیمت گذاری در آیین نامه) تعیین نشده است و قیمت گذاری فعلی توسط استعلام های بستر ارتباطی تعیین می شود.
علاوه بر این، هر یک از اطلاعات نمایش داده شده در پاسخ پرس و جو باید بتواند به طور جداگانه نمایش داده شود و باید دقیقاً مشخص شود که چه چیزی را نشان می دهد. مثلا اطلاعات بیمه خسارت از چه سالی اعلام می شود و آیا فقط مربوط به آخرین مالک خودرو می شود؟ و پاسخ به این سوال که آیا وسیله نقلیه قابل تعویض است یا خیر چیست؟
بدیهی است علت تعویض نشدن خودرو فعلا اعلام نمی شود و لازم است به فروشنده اطلاع داده شود که چرا وسیله نقلیه وی قابل تعویض نیست؟!
علاوه بر این، در موارد مشاهده شده، به برخی از عناصر در پرس و جو پاسخ اشتباه داده شده است. به عنوان مثال، با وجود اینکه بیمه خودرو معتبر است، پاسخ به درخواست نشان می دهد که بیمه خودرو منقضی شده است.
گاهی اوقات سیستم به طور کامل از کار افتاده و برای چندین روز پاسخگو نیست. گاهی اوقات برخی از اطلاعات پاسخ نمی دهند، حتی اگر هزینه آن مشخص شده باشد.
ناگفته نماند که اطلاعات مبادله خودرو با سایر موارد ارائه شده (مشخصات خودرو، تاریخ شروع و انقضای بیمه نامه، مبلغ عوارض بزرگراه، مبلغ مالیات نقل و انتقال، سوابق خسارت بیمه، میزان جریمه تخلفات رانندگی) متفاوت و ضروری است. در تحقیق خریدار باید در مورد بازارپسندی خودرویی که خریداری می کند پرس و جو کند. اما مابقی راحتی بیشتر و اطلاعات مفید تراکنش است و ندانستن آنها مشکلات کمتری برای فرد ایجاد می کند.
بنابراین لازم به نظر می رسد که این بررسی به صورت جداگانه برای افراد انجام شود تا اگر فردی صرفاً می خواهد از بازارپسندی خودرو مطمئن شود و بنا به دلایلی از جمله انجام بررسی کارشناسی خودرو و اطلاع از تعداد تخلفات خودرو با استعلام در مورد میزان جریمه تخلفات رانندگی، انجام این کار ضروری نیست. او هیچ درخواست دیگری ندید، او می توانست این کار را بدون پرداخت هزینه اضافی انجام دهد.
در این زمینه نحوه کسب رضایت از مالک وسیله نقلیه از طریق ارسال پیامک حاوی رمز یک بار مصرف و وارد کردن رمز در صفحه پلت فرم استعلام می باشد. برخی از پلتفرم های تخصصی و فروش خودرو از این نظرسنجی ها برای اطلاع از بازاری بودن خودرو، میزان بدهی خودرو و وجود شرایط قانونی تعویض پلاک مانند اعتبار بیمه نامه خودرو استفاده می کنند. گاهی لازم است این پلتفرم ها چندین بار در مورد یک خودرو استعلام کنند تا مانعی برای انتقال رسمی وجود نداشته باشد. اما دسترسی به مالک وسیله نقلیه که فروش خودرو را به این شرکت ها سپرده است. ممکن نیست یا سخت است.
برای حل این مشکل، این امکان وجود دارد که فروشنده به یک پلتفرم خاص دسترسی موقت بدهد تا نتیجه پرس و جو سوابق خودرو را مشاهده کند. فرآیندی مشابه موضوع ذکر شده در هنگام دسترسی به سایت های خاص از طریق حساب Google رخ می دهد. بنابراین بهتر است زمان لازم برای دریافت پیامک تایید را افزایش دهید چرا که گاهی دسترسی به مالک خودرو و دریافت رمز یکبار مصرف زمان بر است.
به نظر می رسد که «قانون هفتم پله» بستری برای حل برخی از این مشکلات و معضلات باشد. بر این اساس انتظار می رود نهادهای سپرده گذاری با نظر کارشناسان و با نهایت دقت سامانه بررسی خودرو را تکمیل و در اسرع وقت مقررات معاملات خودرو را تصویب و اجرا کنند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات