به دنبال ایجاد محدودیت های خاص در توییتر برای کاربران، موج مهاجرت این شبکه اجتماعی به آسمان آبی آغاز شد و در این بین برخی از کاربران ایرانی از افزایش تعداد تبلیغات فروش کد دعوت به شبکه اجتماعی بلو اسکای خبر دادند. یک پلت فرم داخلی
به گزارش ICTNN، Bluesky شبکه اجتماعی جدید جک دورسی است که از پروتکل غیرمتمرکز جدیدی برای این پلتفرم استفاده می کند. این شبکه اجتماعی از نوامبر گذشته شروع به ثبت نام علاقه مندان برای تست نسخه بتا کرد. با این حال، فقط کاربران دارای دعوتنامه می توانند به آن دسترسی داشته باشند. اما برخی معتقدند این شبکه اجتماعی رقیبی جدی برای توییتر خواهد بود.
در واقع، یک هفته قبل از اینکه ایلان ماسک تصاحب توییتر را نهایی کند، جک دورسی، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل سابق توییتر، اعلام کرد که به دنبال آزمایش کننده های بتا برای برنامه اجتماعی مبتنی بر بلاک چین است. Bluesky Social. او در توییتر اعلام کرد که Blue Sky قصد دارد با هر شرکتی که سعی در مالکیت عناصر اساسی شبکه اجتماعی یا داده های افرادی که از آن استفاده می کنند، رقابت کند.
دورسی در تأسیس توییتر در سال 2006 نقش اساسی داشت و چندین سال به عنوان مدیرعامل این شرکت خدمت کرد. او در نوامبر 2021 از این سمت کنارهگیری کرد و پاراگ آگراوال، مدیر ارشد فناوری توییتر، که بلافاصله پس از نهایی شدن قرارداد خرید توییتر توسط ایلان ماسک اخراج شد، جایگزین او شد. توییتر Blue Sky را در سال 2019 تأسیس کرد تا یک مفهوم غیرمتمرکز مشابه را برای این شرکت توسعه دهد. دورسی در آن زمان در یک پرسش و پاسخ نوشت که هدف بلندمدت بزرگ ایجاد یک پروتکل پایدار و باز برای گفتگوهای عمومی است. از سوی دیگر، این شبکه اجتماعی اعلام کرده است که اطلاعات کاربران به دور از نفوذ دولت بوده و به جای اینکه توسط یک شرکت اداره شود، توسط کاربران کنترل می شود که می تواند اقتصاد اطلاعات شخصی را متحول کند.
درباره آسمان آبی بیشتر بدانید
در مورد جزئیات این شبکه اجتماعی می توان گفت که کد آن امکان انتقال اطلاعات حساب کاربری از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر را فراهم می کند. کاربران Blue Sky Social می توانند از حساب خود برای ورود به هر حساب شبکه اجتماعی که از کد جدید استفاده می کند استفاده کنند. بنابراین، یک حساب کاربری به آنها اجازه می دهد تا به تمام شبکه های اجتماعی مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند.
به گفته جی گرابر، مدیر اجرایی Blue Sky، پس از خرید ایلان ماسک توییتر، 1.2 میلیون نفر در لیست انتظار Blue Sky قرار دارند. کاربران این شبکه اجتماعی با انتخاب عکس، نام کاربری و نام دامنه، یک حساب کاربری ایجاد می کنند و پس از ایجاد حساب کاربری، می توانند به سایر کاربران پست، ارسال مجدد و پاسخ دهند. یک برگه جستجو برای یافتن افراد دیگر وجود دارد و این پلتفرم به افرادی از شبکه کاربر پیشنهاد میکند که دنبال کنند.
این برنامه هنوز در مرحله آزمایش بتا است و فقط برای کاربرانی در دسترس است که دعوت نامه دریافت کرده اند یا در لیست انتظار هستند. کد دعوت معمولاً هر دو هفته یک بار ارائه می شود، اما یکی از نمایندگان Sky Sky می گوید که تیم این پلتفرم گاهی اوقات کدهای دعوت بیشتری را برای فعال کردن کاربران بیشتر ارسال می کند.
توییتر ماسک که صدها میلیون کاربر دارد، اخیراً علامت تأیید هویت را از کاربران قدیمی حذف کرده و باعث سردرگمی کاربرانش شده و تیک آبی را از برخی از کاربران برتر خود برگردانده است. ایلان ماسک، مالک میلیاردر توییتر، تیک آبی را در سرویس اشتراک «تویتر بلو» قرار داد که ماهیانه هشت دلار هزینه دارد. بسیاری از کاربران برجسته توییتر از این اتهامات انتقاد کردند و توییتر را متهم کردند که آنها را به عنوان مشترکین پولی معرفی می کند.
کاربران خسته از تصمیمات ناگهانی ایلان ماسک، ماه هاست که به دنبال جایگزین قابل اعتمادی مانند شبکه اجتماعی Mastodon هستند. آسمان آبی شبیه توییتر است که توسط جک دورسی راه اندازی شد.
اگرچه اخیراً توییتهایی از ایلان ماسک درباره امکان محدودیت موقت تعداد توییتهایی که کاربران میتوانند هر روز ببینند منتشر شده است، هنوز مشخص نیست که این محدودیتها دقیقاً چه زمانی ادامه خواهند داشت.
به نظر می رسد با این اقدام ایلان ماسک، تقاضا برای حضور در شبکه اجتماعی بلو اسکای افزایش یافته است، اما در حرکتی عجیب و بر اساس اعلام کاربران در یک پلتفرم ایرانی، کد دعوت شبکه اجتماعی بلو اسکای میلیونی فروخته شد راستی از چند شب گذشته تعداد آگهی های فروش کد دعوت به شبکه اجتماعی بلواسکی در بستری داخلی افزایش یافته و قیمت نمایش داده شده در این آگهی ها گاهی به یک میلیون تومان هم می رسد. لازم به ذکر است که تقاضا برای این کد دعوت در سراسر جهان با توجه به سیاست های اخیر اعمال شده توسط ایلان ماسک، مالک توییتر در این شبکه اجتماعی افزایش یافته است.
به نظر می رسد سیاست های جدید ماسک و برخی محدودیت ها در توییتر باعث شده تا کاربران در واکنش انتقادی به Bluesky، شبکه اجتماعی رقیب توییتر روی بیاورند. شبکه اجتماعی Blue Sky در پی هجوم کاربران به این شبکه اجتماعی، امکان ثبت نام های جدید در پلتفرم خود را به طور موقت غیرفعال کرده است. بنابراین، این اقدام نشان می دهد که کدهای دعوت Bluesky در حال حاضر کاربردی نیستند، اما همچنان با قیمت های بالا توسط کاربران خرید و فروش می شوند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات