بکارگیری صنعت فضایی در کشور دارای سه مرحله مهم است. دریافت آنلاین دادههای ماهوارهای از ۱۲ ماهواره، راهاندازی مرکز بایگانی و پردازش دادههای ماهوارهای و ایجاد بستر خدماتی برای کسبوکارها، موضوعاتی است که ایران را به هدف استفاده از صنعت فضایی سوق میدهد.
لازم به ذکر است وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه پیشنهادی خود به مجلس بر بهره برداری از سه ماهواره مخابراتی و سنجش از دور تاکید کرد. این اهداف با تشکیل جلسه منظم شورای عالی فضایی با سرعت بیشتری محقق خواهد شد.
وزیر ارتباطات معتقد است در این زمینه می توان گام های خوبی برداشت و اهدافی برای افق 1404 ترسیم شده است که از جمله می توان ظرفیت داخلی فناوری ساخت ماهواره های مخابراتی مدار بالا را تا 80 درصد افزایش داد. ٪، خرید / ساخت و بهره برداری از 3 ماهواره مخابراتی و سنجش از دور، ارائه 15 سرویس جدید و با ارزش افزوده فضایی، ساخت ماهواره های سنجش از دور با وضوح زیر 10 متر، ساخت ماهواره عامل مخابراتی و قرار دادن آن در مدار، ایجاد حداقل یکی از اپراتورهای ماهواره ای مخابراتی ذکر شده است.
شتاب بخشیدن به صنعت فضایی
عدم تشکیل جلسات منظم شورای عالی فضایی باعث شد ایران دو نقطه مداری خود را در فضا از دست بدهد و اکنون تنها یک نقطه مداری برای پرتاب دارد. پرتاب ماهواره به این نقطه مداری آن را تثبیت می کند و اگر این فرصت از دست برود ممکن است نقطه مداری ما در فضا از بین برود.
سازمان فضایی ایران سال گذشته گسترش و ایجاد مراکز نوآوری را در دستور کار خود قرار داد تا توسعه کسب و کارهای فضایی را تسریع بخشد.
کاربرد صنعت فضایی در امور جاری
وی افزود: این ماهواره پیچیده ترین و عملیاتی ترین ماهواره سنجش از دور است که چند سال پیش طراحی و ساخته شده و اکنون در فاز نهایی خود قرار دارد. ماهواره پارس 1 به سازمان فضایی تحویل داده شد تا آماده پرتاب شود.
با توجه به فعالیت های پژوهشگاه فضایی، سازمان فضایی و وزارت ارتباطات در رشد صنعت فضایی کشور، هیچ گونه نگرانی در تزریق ماهواره به صورت مستقیم توسط پرتابگر وجود ندارد و اقدامات ارزنده ای در این زمینه انجام شده است، اما در زمینه انتقال مداری برای دستیابی به مدارهای بالاتر از مدار لئو که در نهایت به ژئو می رسد، بلوک انتقال می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد.
پارس 1 یک ماهواره سنجش از دور با سه محموله تصویربرداری در باندهای مختلف با وضوح 15، 150 و 300 متر است.
به گفته وزیر ارتباطات برای رسیدن به مدار 36000 کیلومتری راه های میانبر مانند استفاده از بلوک های انتقال مداری وجود دارد. بلوک انتقال مداری سامان آماده آزمایشات اولیه می باشد. این بلوک انتقال مداری می تواند محموله های سپرده شده به خود را از مدار 400 به هفت هزار کیلومتر و سپس به 10 هزار و 21 هزار و 36 هزار کیلومتر برساند.
در اواخر سال 1396 که موضوع توسعه کسب و کار مبتنی بر فضا مطرح شد، بسیاری مخالف آن بودند و آن را غیرممکن می دانستند، اما پس از تقریبا یک سال و نیم فعالیت مستمر، نزدیک به 250 شرکت کاملا فعال در حوزه فضا توسط سازمان فضایی ایران شناسایی شدند. برنامه آژانس فضایی در سال 1397 با برنامه های تبلیغاتی درباره استفاده از ماهواره آغاز شد.
در آن زمان بسیاری از دولتمردان و مشتریان این حوزه از پتانسیل آن آگاهی نداشتند، در حالی که در همه جای دنیا بخش زیادی از اقتصاد به حوزه فضا اختصاص داشت و ما در این حوزه صفر درصد سهم داشتیم. سازمان فضایی ایران با برگزاری 50 سمینار و رویداد مستقیم و ایجاد بستری برای دسترسی رایگان و پایدار به کسب و کارها گام های خوبی در این راستا برداشته است.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
به گزارش روز دوشنبه ICTNN، توسعه صنعت فضایی در اولویت دولت سیزدهم قرار دارد به طوری که جلسه شورای عالی فضایی پس از 10 سال در روز جمعه (5 آذرماه) به ریاست رئیس جمهور و با حضور وزرای ارتباطات امور خارجه، صمت، راه و شهرسازی، علم و دفاع در وزارت ارتباطات برگزار شد.
ارتفاع تا 2000 کیلومتر مدار LEO (LEO) نامیده می شود. از 2000 کیلومتری تا 35786 متری را مدارهای میانی زمین و به مدارهای بالاتر از این ارتفاع، مدارهای زمینی یا ارتفاع بالا می گویند.
ایران برای دستیابی به مدار 36 هزار کیلومتری برنامه 10 ساله خود را در دستور کار قرار داد، اما رئیس جمهور بر کاهش این زمان تاکید کرد و دستور داد که برنامه ریزی برای تثبیت ماهواره در این مدار باید زمان بسیار کمتری در سال داشته باشد. نزول کردن.
موضوع مهم دیگری که در جلسه شورای عالی فضایی مورد تاکید قرار گرفت، کاربرد صنعت فضایی در کشور است. تحول در بخش فضایی با رشد سرمایه گذاری غیردولتی، بهره وری، رشد ارزش افزوده و نظارت بر اقتصاد فضایی امکان پذیر خواهد بود. مراکز نوآوری و ایجاد پارک های فضایی، خدمات فضایی، سیستم های خدمات ارزش افزوده متنی (G2)، کتابخانه های طیفی، آزادسازی داده های ماهواره ای و توسعه مراکز داده و خدمات ابری از مواردی هستند که منجر به توسعه کسب و کارهای فضایی می شوند.
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در برنامه پیشنهادی خود به مجلس بر شتاب بخشیدن به صنعت فضایی تاکید کرد. به گفته وی «فضا» و قرار گرفتن ماهواره ها در مدار یکی از ارکان قدرت کشورها در جهان معاصر است. از نظر تاریخی رویکرد فضایی کشور تا سال 2004 نگاه به عرضه از خارج بود و نماد آن تلاش برای خرید ماهواره «ونوس» از سازندگان مختلف و در نهایت انعقاد قرارداد با روسیه بود که توسط تامین کنندگان غربی کارشکنی شد.
زارع پور که در صحن علنی مجلس در روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی نیز به موضوع صنعت فضایی و اهمیت آن اشاره کرد، «تسریع در رشد صنعت فضایی» را یکی از محورهای مهم خود عنوان کرد. برنامه به گفته وی، از سال 1385 با تدوین برنامه 10 ساله در دو بخش توسعه ماهواره و پرتابگر، رویکرد تکیه بر توان داخلی همراه با رفع نیازهای ضروری از خارج تغییر کرد. این برنامه ها کامل نبود اما تا سال 2014 ادامه یافت.
علی جعفر صالحی، معاون طراحی ماموریت و تحقیقات فضایی پژوهشگاه فضایی به ICTNN گفت: اولین ماهواره سنجش از دور که طراحی و ساخته شد، پارس 1 است. طراحی، ساخت و آزمایشات این ماهواره به طور کامل در پژوهشگاه فضایی انجام شده است.
تسریع در عرصه فضایی، تقویت همگرایی و هم افزایی و تمامی ارکان فعالان صنعت و توجه حداکثری به دیپلماسی فضایی، کاربرد صنعت فضایی، دستیابی هر چه بیشتر به اهداف برنامه های فضایی کشور، تامین منابع مورد نیاز برای تسریع فضا. برنامه ها تا برنامه های فضایی، از مهمترین محورهای این نشست بود.
از لئو تا ژئو
تلاش برای حفظ نقطه مداری در فضا
تحریریه ICTNN شبکه خبری