امیدها و انتظارات مثبت برای افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت ها در تابستان امسال با افزایش کمبود تراشه های نیمه هادی و کاهش تولیدکنندگان خودرو کاهش یافته است.
به گزارش ICTNN ، جنرال موتورز اعلام کرده است که به دلیل کمبود قطعات ، تولید 8 کارخانه از 15 کارخانه خودروسازی خود در آمریکای شمالی را در دو هفته آینده متوقف می کند.
مدیران صنعت در حال حاضر نگران هستند که کمبود تراشه تا سال 2022 و حتی 2023 ادامه داشته باشد ، این بدان معناست که مصرف کنندگان در این مدت هزینه های بیشتری را برای خودروهای فرسوده و قیمت صفر پرداخت خواهند کرد.
اینتل هفته گذشته از سرمایه گذاری 95 میلیارد دلاری در اروپا برای کارخانه های تولید تراشه خبر داد. در بهار امسال ، این شرکت اعلام کرد که 20 میلیارد دلار برای ساخت دو کارخانه تولید تراشه در کارخانه خود در چندلر ، آریزونا هزینه خواهد کرد. موجودی تراشه های اینتل در آوریل افزایش یافت ، اما از ابتدای امسال ، رشد ارزش شرکت کمی بیش از هشت درصد بوده است.
برای سرمایه گذاران ، این بدان معناست که هنوز برای ورود به بازی دیر نیست. حتی اگر تولید تراشه افزایش یابد ، جبران تأخیر در عرضه تراشه به دلیل زنجیره تأمین بسیار طولانی است.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
اما ارزش انویدیا از ابتدای امسال حدود 73 درصد افزایش یافته است ، در حالی که AMD بیش از 18 درصد و دستگاه های آنالوگ حدود 12 درصد رشد کرده است.
بر اساس یک مطالعه جدید از IHS Market ، کمبود تراشه باعث از بین رفتن 700000 خودرو در سراسر جهان در این سه ماه می شود. به گفته بلومبرگ ، ضرر این تولید تا پایان سال کمتر از 61 میلیارد دلار خواهد بود.
با بازگشایی اقتصادها و آغاز فرآیند واکسیناسیون کرونا در بهار ، خودروسازان و مصرف کنندگان امیدوار بودند کمبود تراشه رایانه ای را که قیمت خودرو را بالا برده بود برطرف کنند ، اما این اتفاق نیفتاد. افزایش تعداد موارد Quid 19 به دلیل رواج نوع Delta در هفته های اخیر ، کمبود عرضه را در چندین کشور آسیایی که تولیدکنندگان اصلی تراشه های خودرو هستند تشدید کرده است.
در اوایل سال جاری ، بیش از 12 سناتور از دولت بایدن خواستند تا از بودجه بیشتری برای توسعه تولید تراشه در ایالات متحده حمایت کند. رئیس جمهور آمریکا در ماه فوریه اعلام کرد که تولید نیمه هادی های داخلی در اولویت دولتش قرار دارد. بایدن همچنین فرمان اجرایی را امضا کرد که کمبود تراشه جهانی را برطرف می کند. در ماه ژوئن ، سنای آمریکا قانون رقابت و نوآوری ایالات متحده را تصویب کرد که هدف آن افزایش رقابت با چین است. این لایحه 2 میلیارد دلار برای تأمین هزینه طرح های تحقیقاتی ، طراحی و تولید ارائه می دهد.
فورد همچنین اعلام کرد تولید وانت در دو کارخانه را متوقف کرده و شیفت ها را تا دو هفته دیگر کاهش می دهد. تصمیم دو غول خودروسازی آمریکا برای کاهش تولید پس از تصمیمات مشابه نیسان ، فولکس واگن ، تویوتا ، مزدا و سوبارو به دلیل عدم وجود قطعات مهم مورد نیاز برای راه اندازی سیستم های رایانه ای این خودرو اتخاذ شد. قطعات الکترونیکی حدود 40 درصد از ارزش خودرو را تشکیل می دهند.
ارقام جهانی کتاب آبی نشان می دهد که اگرچه فروش صفر خودرو در ایالات متحده در ماه اوت به دلیل کمبود تراشه حدود 18 درصد کاهش یافت ، اما میانگین ارزش بازار 42،736 دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 درصد افزایش داشت.
تحریریه ICTNN شبکه خبری