آخرین آمارهای Counterpoint Research نشان می دهد که فروش جهانی گوشی های هوشمند در سه ماهه اول سال 2023 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد کاهش داشته است.
به گزارش ICTNN، فروش جهانی گوشی های هوشمند در سه ماهه اول سال جاری برای سومین سه ماهه متوالی کاهش یافت و چالش های پیش روی این صنعت را آشکار کرد.
یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر کاهش فروش گوشی های هوشمند، ادامه کمبود تراشه است. کمبود تراشهها، تامین قطعات مورد نیاز برای تولید گوشیها را برای تولیدکنندگان دشوار کرده است. این امر منجر به تأخیر در تولید و افزایش قیمت شد و همین امر باعث شد تا خرید گوشی های جدید برای مصرف کنندگان جذابیت کمتری داشته باشد.
یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش فروش گوشی های هوشمند افزایش هزینه های زندگی بوده است. هزینه های زندگی در بسیاری از نقاط جهان افزایش یافته است و تمایل مردم به خرج کردن پول برای یک گوشی جدید را کاهش داده است. وقتی مردم برای تامین مایحتاج اولیه تلاش می کنند، احتمال کمتری وجود دارد که بتوانند یک تلفن جدید بخرند. حتی اگر نیاز فوری به خرید یک گوشی جدید داشته باشند.
همچنین، بازار گوشی های هوشمند به طور فزاینده ای اشباع شده است. میلیاردها تلفن هوشمند در سرتاسر جهان در حال استفاده هستند و بسیاری از مردم تلفن های خود را برای مدت طولانی روشن نگه می دارند. این بدان معناست که تقاضای کمتری برای گوشی های جدید وجود دارد. حتی اگر مدل های جدید بیرون بیاید.
علیرغم این چالش ها، هنوز یک پوشش نقره ای در بازار گوشی های هوشمند وجود دارد. به عنوان مثال، با وجود کمبود تراشه، سامسونگ به لطف موفقیت گوشی های سری i و سری 23 توانسته است پیشتازی خود را از نظر سهم بازار حفظ کند.
بازار گوشی های هوشمند نیز تحت تأثیر ظهور فناوری های جدید مانند دستگاه های پوشیدنی و واقعیت افزوده قرار گرفته است. پوشیدنی ها دستگاه هایی مانند ساعت های هوشمند و ردیاب های تناسب اندام هستند. واقعیت افزوده فناوری است که اطلاعات دیجیتال را در دنیای واقعی نمایش می دهد، اما این فناوری ها هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند، اما ممکن است بازار گوشی های هوشمند را در سال های آینده به طور جدی به چالش بکشند.
بازار گوشی های هوشمند در سال 2023 با چالش هایی مواجه است، اما در عین حال فرصت های رشد نیز دارد. مسئله کلیدی برای سازندگان تمرکز بر نوآوری و ارائه گوشی هایی است که ارزش پیشنهادی قانع کننده ای دارند.
بزرگترین بازیگران بازار گوشی های هوشمند در سه ماهه اول سال 2023 سامسونگ، اپل، شیائومی، اوپو و ویوو بودند. این پنج شرکت سهم قابل توجهی از بازار جهانی گوشیهای هوشمند را در اختیار دارند، اما تعدادی بازیگر کوچکتر دیگر نیز برای کسب سهم بازار رقابت میکنند.
چالشهای پیش روی بازار گوشیهای هوشمند در سال جاری شامل کمبود تراشه، افزایش هزینههای زندگی، اشباع بازار، جنگ در اوکراین، ادامه همهگیری کووید-19، تغییر عادتهای مصرفکننده و معرفی فناوریهای جدید است. در مقابل، فرصتهای بازار گوشیهای هوشمند شامل رشد در بازار گوشیهای تاشو، رشد در بازار دستگاههای پوشیدنی، رشد تقاضا برای گوشیهای هوشمند شخصیسازیشده و افزایش تقاضا برای گوشیهای هوشمند بادوام است.
به گفته سایت Gizchina، آینده بازار گوشی های هوشمند نامشخص است. با این حال، واضح است که تولیدکنندگان باید با این تغییرات سازگار شوند تا رقابتی باقی بمانند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات