وی درباره سوء استفاده هایی که از طریق سیم کارت انجام می شود، گفت: اکنون یک سری پیامک جعلی برای کاربران ارسال می شود که با کلیک روی آن ها حساب افراد خالی می شود و به اصطلاح فیشینگ انجام می شود. اولین اتهام وارده به دارنده سیم کارت، رسیدگی به این تخلف و تخلفات دیگر از جمله مزاحمت تلفنی و اینترنتی است.
به گزارش ICTNN، چند روز پیش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ارسال پیامکی به مردم تعداد سیم کارت هایی را که نام آنها بر روی آنها نوشته شده بود، اعلام کرد. این امر باعث می شود مردم از سیم کارت هایی که سودجویان با سوء استفاده از مدارک هویتی برای خرید سیم کارت به نام خود استفاده کرده اند، آگاه شوند و نسبت به مسدودسازی آن اقدام کنند.
قره داغی تاکید کرد: طبیعی است که بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی از این روش ها، اطلاعی از ثبت برخی سیم کارت ها به نام آنها ندارند، بنابراین سازمان تنظیم مقررات تصمیم گرفت تا برای تمامی کاربران اپراتورها پیامک ارسال کند. یک عدد خاص.” و مالکیت سیم کارت ها را به آنها اطلاع دهید.
مدیرکل حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: افرادی که از طریق پیامک اطلاع پیدا می کنند که سیم کارت ثبت شده متعلق به خود نیست به سایت اپراتورها، شماره کد سفارش و در برخی موارد به صورت حضوری مراجعه کنند. ، سیم کارت با نام خود را مسدود یا مدیریت کنید.
وی در پاسخ به این سوال که در شرایطی که دریافت سیم کارت بسیار سخت است چگونه افراد سودجو می توانند با استفاده از مدارک هویتی افراد اقدام به خرید سیم کارت کنند، گفت: مدتی است که احراز هویت به صورت OPT (رمز یکبار مصرف) می گذرد. انجام می شود و قوانینی برای آن وجود دارد که قابل دور زدن نیست، اما در گذشته زمانی که خرید سیم کارت چندان سخت گیرانه نبود، عده ای با سوء استفاده از خلاء قانونی، از مدارک هویتی دیگران استفاده می کردند و سیم کارت ها را به نام خود صدا می کردند. که صاحبان آنها از آن بی خبرند.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
پیمان قره داغی، مدیرکل حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره این اقدام گفت: در گذشته مردم برای اطلاع از تعداد سیم کارت های ثبت شده باید درخواست خود را از طریق سرشماری (3000150) ارسال می کردند و پاسخ را دریافت می کردند. به نام آنها.” .
قره داغی گفت: جلسات متعددی با همه اپراتورها داشتیم تا زیرساخت های مناسب برای این استعلام را در اختیار آنها قرار دهیم که این اتفاق هم افتاد. اکنون برای مسدودسازی و مدیریت سیم کارت ها نیازی به مراجعه حضوری نیست و زیرساخت های مناسب برای این کار به صورت غیر حضوری با مراجعه به درگاه و تلفن های پشتیبانی فراهم است. همچنین در صورت نیاز ویژه به مراجعه حضوری، کاربران می توانند به نمایندگی های فروش سیم کارت در سراسر کشور مراجعه کنند.
قره داغی خاطرنشان کرد: هم اکنون در “پرتال ملی خدمات دولت هوشمند” نیز امکان ثبت نام و ورود به بخش خدمات مستقیم و انتخاب خدمات عمومی برای هدایت آنها به خدمات فراهم شده است که در این مرحله با وارد کردن تعداد خطوط مشترکین تلفن همراه و ثابت می توانند از تعداد خطوط تلفن همراه و ثابتی که به نام آنها وجود دارد مطلع شوند.
از آنجایی که هرگونه تخلف و جرمی که سیم کارت مرتکب می شود به نام دارنده سیم کارت ثبت می شود، لازم است کاربران به طرق مختلف سیم کارت ها را مسدود کنند.
تحریریه ICTNN شبکه خبری