دولت هوشمند یا دولت الکترونیک یکی از مهمترین پروژه های ارتباطی بوده است که بسیاری از سازمان ها در دولت سیزدهم برای هوشمندسازی خدمات خود برای تسهیل فرآیندهای اداری راه اندازی کرده اند و این اقدام علاوه بر شفافیت، نقش و تاثیر زیادی در کاهش فساد از جمله زمین خواری
به گزارش ICTNN، وقتی صحبت از اعتماد عمومی میشود، به این معناست که عموم مردم از مسئولان و کارکنان سازمانهای دولتی انتظار دارند که با عملکردشان در تعامل با مردم، انتظارات خود را برآورده کنند. به عبارت سادهتر، اعتماد عمومی به معنای انتظار مردم برای دریافت پاسخ مثبت به درخواستهایشان از دروازهبانان امور عمومی است. یکی از مهمترین مشکلاتی که جوامع امروزی با آن مواجه هستند.
در این راستا، نقش عواملی مانند «حکمرانی خوب» و «خدمات دولت الکترونیک» برای ارتقای اعتماد شهروندان مورد بررسی علمی قرار گرفته است. پنجره خدمات ملی هوشمند دولت یکی از مهم ترین اقداماتی بود که دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات توانستند طی حدود سه سال راه اندازی کنند و روند اداری را برای شهروندان تسهیل کنند.
در توضیح این پیشخوان و خدمات آن باید گفت که سرویس هوشمند به سرویسی گفته می شود که بدون مراجعه حضوری، آنلاین و بدون ارسال مدارک قابل دریافت باشد که این آخرین کار سخت است و نیاز به اتصال بانک های اطلاعاتی تمامی دولت ها دارد. آژانس ها با یکدیگر به اشتراک گذاری اطلاعات.
این درگاه مکانی است که شناسنامه خدمات مورد تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با آخرین بازنگری ها، اطلاعات و شرایط مورد نیاز برای دریافت این خدمات، معرفی خدمات کانال های دریافت و محل مراجعه برای دریافت خدمات و تمامی اطلاعات لازم برای ارائه خدمات را می توان از این درگاه ملی دریافت کرد.
دولت سیزدهم در راستای ارائه هوشمندانه خدمات دولتی، گام های بلندی در این زمینه برداشت و آن را یک تکلیف قانونی برای همه دستگاه ها قرار داد. بر اساس قانون بودجه، تمامی دستگاه های اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند، موظف به انجام سه فعالیت بودند: اول اینکه پنجره واحد خدمات هوشمند خود را راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سامانه های متعدد خود خودداری کنند. ثانیاً، حداقل یک سوم از پرکاربردترین خدمات آنها باید به صورت هوشمند از طریق فروشگاه یکجا ارائه شود و ثالثاً، آنها باید پنجره خدمات خود را به “پنجره خدمات ملی هوشمند دولت” متصل کنند.
از این رو با توجه به تکلیف ارائه شده در این مدت، بسیاری از سازمان ها به این پنجره متصل شده و خدمات خود را از این طریق به شهروندان ارائه می کنند و بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکنون نزدیک به 12 درصد از خدمات دولتی ارائه می شود که حدود 500 خدمت است، هوشمند شده و هدف این است که این خدمات در سال جاری دو برابر شود.
کاهش مصرف زمین با پنجره واحد آمایش سرزمین
علاوه بر پنجره خدمات ملی هوشمند دولت، سامانه پنجره واحد آمایش سرزمین نیز یکی از پروژه های اولویت دار دولت الکترونیک محسوب می شود و سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان یکی از مدیران فنی این سامانه، ابزارهای لازم، فنی را فراهم کرده است. زیرساخت و فناوری در منطقه زمین برای کاربران. آنها می توانند به جای ارائه خدمات از طریق چندین پنجره، از طریق یک پنجره واحد خدمات ارائه دهند.
ثبت و صدور مجوزهای مربوط به ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و بررسی های مربوط، ثبت و تصرف بهره برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و نظارت بر گزارش های مردمی زمین خواری و کنترل اجرای قوانین مربوط. در زمینه زمین چهار هدف سیستم است به عبارت دیگر زمین سامانه ای است که امکان ثبت درخواست و اقدام به آن را به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری برای متقاضیانی که قصد انجام اقداماتی مانند تغییر را دارند فراهم می کند. استفاده، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در زمین و املاک کشور.
یکی از مزیت های اصلی این سیستم امکان نظارت بر رفتارهای سازمانی است. علاوه بر این، کوتاه شدن فرآیندها به لطف سیستم پیشخوان واحد آمایش سرزمین شفافیت را فراهم می کند و امکان شناسایی مکان هایی را که کار به بن بست می انجامد را ممکن می سازد. کنترل و بهبود سیستم زمین جنبه مثبت این سیستم را تشکیل می دهد و تعادل بین توزیع عادلانه ثروت بین جمعیت ها یکی از دستاوردهای مثبت سیستم زمین است که قادر به کنترل جریان های جستجوی سود در کشور است.
تا قبل از شروع به کار این نظام، وجود تخلفات در حوزه های تقنینی، اجرایی و قضایی چالش هایی را در تامین امنیت غذایی، تضمین سلامت جامعه و حفظ محیط زیست ایجاد کرده بود، تا جایی که 15 درصد پرونده های قضایی کشور را تشکیل می دادند. با نارضایتی مردم و سرمایه گذاران در بخش زمین مرتبط است.
به لطف این سامانه در عمل مشکلاتی از قبیل دخالت در وظایف نهادها، جهت گیری شخصی نامزدها، تبانی و فساد، امکان جعل استعلامات روی کاغذ، اتخاذ تصمیمات خودسرانه و غیرشفاف با متقاضیان عمومی را حل کرده است. زیرسیستم پورتال و زیرسیستم پایش اراضی با استقرار در 31 استان کشور و تحت پوشش قرار دادن 5 منطقه آسیب پذیر، 81 درصد پیشرفت در دقت شناسایی تخلفات هوشمند داشته است.
در همین راستا چندی پیش معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران از کاهش 23.1 درصدی موارد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و باغات شهر تهران خبر داد.
به گفته وی، با راه اندازی سامانه پیشخوان واحد آمایش سرزمین در 15 استان کشور و نظارت بر مددکاری اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در استان تهران، شاهد کاهش 23.1 درصدی پرونده های غیرمجاز بوده ایم. تغییرات کاربری اراضی کشاورزی و باغات تهران.
ثبت هفت میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات ایران تا پایان دی ماه 1402
از سوی دیگر، ادغام اطلاعات و خدمات به منظور تحقق نسل جدید توسعه دولت الکترونیک (2EGOV) نیازمند بستری برای تبادل و به اشتراک گذاری داده ها، اطلاعات و خدمات است. دستیابی به اهداف عالی توسعه دولت الکترونیک با ایجاد زیرساختی تعاملی، پویا و یکپارچه برای تبادل اطلاعات و خدمات دولتی که در ادبیات این حوزه به عنوان مرکز تبادل اطلاعات دولت الکترونیک شناخته می شود، ضروری است. NIX). یا پل خدمات دولتی (GSB).
از این رو مرکز ملی تبادل اطلاعات یا درگاه خدمات دولت یکی از مهمترین اقدامات سازمان فناوری اطلاعات در راستای اجرای دولت الکترونیک است که باید به تعهدات تعیین شده در برنامه پنجم و آیین نامه اجرایی آن و همچنین اجرای آن عمل کند. این کاری است که فناوری اطلاعات بر اساس ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک مصوب شورای عالی انجام داده است.
بر این اساس یکی از مهمترین اهداف این مرکز ایجاد بستری برای تبادل داده ها، اطلاعات و خدمات بین دستگاه های اجرایی، زیرساخت جستجوی الکترونیکی اطلاعات بین دستگاه های اجرایی، امکان توسعه ارتباطات الکترونیکی دستگاه های اجرایی است. دستگاهها بدون توجه به ماهیت داخلی سیستمها و مکان فیزیکی واحدهای اجرایی دولت. اطلاع رسانی ایمن و سریع بین سیستم های مختلف بستر سازمان های دولتی به لطف سرویس و تمرکز اطلاعات در قالب خدمات در یک بستر واحد که امکان توسعه در سطح ملی و حتی را فراهم می کند. سطح فراملی
در این راستا و بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مسئولان، در سال 1400 حدود 1300 خدمت توسط 67 دستگاه در این مرکز به متقاضیان ارائه شده است که تعداد کل تراکنش ها به دو میلیارد و 600 میلیون رسیده است، در حالی که این تعداد در دی ماه 1402 بوده است. حدود 2500 خدمت توسط 91 دستگاه ارائه شد که تعداد کل تراکنش ها از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه به حدود 7 میلیارد و 340 میلیون رسید.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات