تعیین حداقل عملکرد برای تلفن های ثابت سال ها پیش به عنوان یکی از راه حل های نجات این بخش از ارتباطات پیشنهاد شد. اما هیچ گاه به طور جدی مورد توجه و اجرا قرار نگرفت تا اینکه سال گذشته شورای رقابت در فرمولی این موضوع را تصویب کرد. اگرچه امید میرفت این مصوبه در همان سال اجرایی شود، اما فرآیندهای بروکراتیک از یک سو و تعرفهای که سالها ثابت مانده بود، از سوی دیگر، اجرای آن را غیرممکن کرد.
در مصوبه ستاد تنظیم بازار آمده است که مخابرات می تواند از ابتدای شهریورماه سال جاری برای هر خط تلفن در شهرستان مبلغی را به عنوان حداقل کارکرد دریافت کند. بر اساس مصوبه مذکور، کاربران تلفن ثابت در استان تهران باید ماهانه 20 هزار تومان برای حفظ تلفن ثابت خود بر اساس جدول جدید تعرفه های جدید تلفن ثابت بپردازند. این هزینه صرفاً هزینه ای است که صاحبان خطوط تلفن در پایتخت در صورت عدم استفاده از خط تلفن و صرفاً به منظور حفظ این خطوط باید پرداخت کنند.
موضوعی که اسفندماه سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آن صحبت کرد هیچ اپراتوری بدون هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حق افزایش تعرفه را به بهانه افزایش 2 درصدی عوارض دولتی به اپراتورها ندارد. رگولاتور ارتباطات رادیویی تعرفه را اعلام می کند و حق دارد تعرفه را افزایش یا تغییر دهد.
در همین راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۶ مهر در نشست خبرنگاران گفت: مشکل شورای رقابت به این دلیل است که مصوبه این شورا مربوط به سال گذشته است، اما این موضوع اجرایی شد. سال با توجه به کندی فرآیندهای اداری در ایران، احتمال اجرای یک مصوبه بلافاصله پس از تصویب و ابلاغ چقدر است؟ این هم در شرایطی که تقریبا هر سال یک نهاد جدید به مدیران اضافه می شود و فرآیندها پیچیده می شود.
گرچه عیسی زارع پور نیز انگشت اتهام را به عدم ابلاغ مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات نشان می دهد. اما در پایان وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعرفه تلفن ثابت بیش از 10 سال و مشکلاتی که شبکه مخابرات به دلیل آن متحمل شده است، در روزهای آینده و با تشکیل جلسات کارشناسی بین شورای رقابت و وزارت کشور، مشکل حل خواهد شد. شرکت ارتباطات و مخابرات.
با پرداخت این مبلغ، مالک تلفن ثابت می تواند 4444 دقیقه در تهران، 3333 دقیقه در سایر مراکز استان ها و 2666 دقیقه در شهرستان ها از تلفن ثابت استفاده کند و بیشتر از آن پرداخت نکند. با توجه به میزان استفاده از تلفن ثابت در شرایط فعلی، به نظر می رسد مشترکان عمومی کشور نیازی به پرداخت بیشتر ندارند.
بر اساس اعلام شرکت مخابرات، در این میان عدم ابلاغ مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به شرکت مخابرات یکی دیگر از دلایل اجرایی شدن مصوبه ستادی مخابرات بود که تنظیم بازار زیر سوال رفت. به گفته برخی کارشناسان، در این زمینه می توان گفت که تعدد مراکز تصمیم گیری و سلسله مراتب نامشخص آنها، گروهی مانند مخابرات ایران را با مشکل مواجه کرده است. شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هر کدام به طور جداگانه مصوبه ای در این زمینه صادر کرده اند و مصوبه حداقل دو نهاد رسما ابلاغ شده است. حال این سوال پیش می آید که وقتی ستاد تنظیم بازار مجوز تغییر قیمت ها را صادر می کند آیا لازم است مجدداً رگولاتوری تصمیم گیری کند؟ در سلسله مراتب اداری، جایگاه شورای رقابت بالاتر است یا ستاد تنظیم بازار؟
سرانجام با گذشت بیش از یک سال از آغاز چرخه جدید تلاش برای منطقیسازی درآمدهای مخابراتی، اداره کل تنظیم بازار مجوز اجرای مصوبه 466 شورای رقابت و مصوبه 327 کمیسیون تنظیم مقررات را صادر کرد. تغییر تعرفه ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هرگز به موضوعی پیچیده تبدیل نشده بود که ستاد تنظیم بازار پس از ماه ها بحث و بررسی مجوز آن را صادر کرد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
با توجه به صحبت های وزیر و تلاش همه دستگاه های مرتبط با این موضوع، به نظر می رسد عزم دولت و وزارت ارتباطات برای تغییر شرایط جدی است و مصوبات فراوان در این حوزه اجرایی خواهد شد.
به عبارت دیگر در پنجاه و نود و نهمین جلسه شورای رقابت به استناد بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و بر اساس ماده 3 مصوبه جلسه 466 شورای رقابت. شورای رقابت با موضوع “دستورالعمل نحوه تعیین بهای ماهانه تلفن ثابت” خاطرنشان کرد: شرکت مخابرات ایران در استقرار سامانه حسابداری بهای تمام شده موظف است سیستم خود را به گونه ای اصلاح کند که هزینه هر یک خدمات انجام شده این شرکت به صورت جداگانه و دقیق محاسبه شده و در صورت های مالی حسابرسی شده این شرکت درج می شود، اما شرکت مخابرات ایران این مصوبه را اجرا نکرده است، بنابراین تا سقف هزینه دقیق ماهانه خدمات تلفن ثابت درج شده است. صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت مخابرات ایران، هرگونه تغییر در بهای تمام شده خدمات تلفن ثابت شده و وصول وجوه اضافی برخلاف مصوبه شورای رقابت بوده و باید فوراً متوقف شود.
این بخش از سخنان وزیر مهم ترین بخش آن است. مشکلی که در سال های اخیر به آن توجهی نشده است. پس از واگذاری، شرکت مخابرات ایران دیگر از منابع دولتی استفاده نمی کند و از سوی دیگر به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید توان ایستادگی داشته باشد. زیرا بسته به وسعت و موقعیت این شرکت، خرابی مخابرات فقط سقوط یک شرکت نیست و به قیمت نابودی ارتباطات کل کشور تمام می شود.
وزیر ارتباطات گفت: اگر میخواهیم مخابرات زنده بماند و رشد کند، باید منابع آن را تامین کنیم. زیرا مخابرات خصوصی است و دولت به آن کمک نمی کند. البته در طول یک سال گذشته ما از صندوق های ادارات برای مخابرات حمایت کرده ایم. اما اگر قرار است بخش خصوصی در این بخش فعالیت کند، باید مدل کسبوکار آن را به گونهای ببینید که چرخ دندههای آن بچرخد.
در هر صورت، در حالی که تصور می شد حداکثر تا پایان سال 1400 اداره تنظیم بازار در این خصوص تصمیم گیری کند، چنین اتفاقی رخ نداد و در شرایطی که مسئولان مخابرات برنامه های خود را برای آن آماده کرده بودند. 1401 بر اساس قیمت های جدید، تصمیم افزایش قیمت در سبد باقی ماند. تیرماه امسال مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در مجمع عمومی صاحبان سهام این شرکت اعلام کرد که عدم اجرای حداقل مصوبه عملیاتی موجب زیان 2000 میلیارد تومانی شرکت مخابرات شده است.
شرکت مخابرات ایران پس از کلی جلسات رفت و برگشت و جلسات زیاد مجوز دریافت حداقل مبلغ را طبق ابتدای شهریور ماه امسال دریافت کرد و قیمت ها در فاکتورهای صادره در شهریور تغییر کرد. اما پس از گذشت چند روز شورای رقابت طی نظرخواهی خواستار توقف اجرای این مصوبه شد. آنچه شورای رقابت به آن اشاره کرده بود، عدم اعمال بخشی از مصوبه سال گذشته این شورا در خصوص تعیین هزینه نگهداری تلفن ثابت بود.
پس از تصویب مجمع، نوبت به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسید تا در این زمینه مصوبه ای صادر کند. در اینجا نیز رقم حداقل هزینه نگهداری هر خط تلفن ثابت کمتر از مبلغ اعلام شده توسط مخابرات تصویب شد. اما به هر حال در دی ماه 1400 تصمیم کمیسیون قطعی شد; اما این بار مشکل جدیدی به وجود می آید. اعلام شد با توجه به شرایط تورمی کشور، هرگونه افزایش قیمت باید به تایید ستاد تنظیم بازار برسد، در حالی که قیمت اقلام مصرفی روز به روز در حال افزایش بوده و هیچ مصوبه ای در این زمینه وجود ندارد.
به گزارش ICTNN، در مصوبه شورای رقابت آمده است که درآمدهای حاصل از تعیین حداقل کارکرد باید پس از نقطه سر به سر صرف توسعه شبکه شود. این موضوع در مجمع سهامداران شرکت مخابرات ایران نیز به تصویب رسید، هرچند با توجه به هزینه های موجود و میزان درآمدی که اجرای این طرح برای مخابرات به همراه خواهد داشت، به نظر نمی رسد حتی هزینه ها نیز به طور کامل جبران شود.
تحریریه ICTNN شبکه خبری