به گزارش ICTNN، روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیک (مرکز تتا) به استناد ماده 103 آیین نامه اجرایی ماده 14 الحاقیه قانون مبارزه با پولشویی مصوب 1388 که به تصویب شورای عالی رسید. برای پیشگیری و مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم. رئیس قوه قضاییه با تایید هیات وزیران، صراحتا ارائه ابزارهای پذیرش مجازی (درگاه پرداخت) به مشاغل اینترنتی منوط به داشتن مجوز نماد اعتماد الکترونیکی است و در تبصره ۲ این ماده، وزارت صنعت، معدن و معدن و تجارت موظف به ارائه وضعیت اعتبار است. (شامل تعلیق، انقضا و ابطال) به طور سیستماتیک به بانک مرکزی. بانک موظف است از ارائه خدمات به ابزارهای پذیرش مجازی جلوگیری کند.
با این حال، شش شرکت پرداخت شامل همراه پرداز زرین (زرین پال)، مانا تدبیر آوا تک (پایپینگ)، نوین زیبا (زیبال)، تجارت الکترونیک ارسباران (وندار)، ایوان رایان پیام (جیبیت) و همتا پرداز همراه پردازش هستند. (باهمتا) به همراه چند نفر دیگر از افراد حقیقی وکیل دادگستری در 5 پرونده مستقل اقامه دعوی علیه این لایحه کردند، اما دیوان عدالت اداری با رای قطعی هیات تخصصی خود رای به رد شکایت آنها و قانونی شدن الزام به قانون صادر کرد. دریافت درگاه پرداخت آنلاین بابا
در این میان، علاوه بر جلسات متعدد شرکت های پولی با ستاد مبارزه با پولشویی و رسیدگی حقوقی بانک مرکزی و 2 مورد تایید موضوع طی استعلام کتبی قانونی، اتحادیه صنف فین تک مکاتبه ای با معاونت حقوقی رئیس جمهور داشت. . در 17 شهریور 1400 این مقام مسئول اعلام کرد که الزام دریافت درگاه پرداخت آنلاین کاملا قانونی بوده و شامل کلیه شرکت های پرداخت و خدمات پرداخت می شود. در نهایت پس از پایان مهلت تاسیس مجدد شرکتهای پرداخت، این الزام قانونی برای شرکتهای پولی از 12 آذر تنها برای درگاههای پرداخت جدید اعمال شد.
همچنین برخلاف ادعای محدود بودن مبنای قانونی سند به مصوبه مذکور، اصل الزام قانونی سند مطابق مقررات خاص خود بوده و مصوبه مذکور آیین نامه ای برای اعلام تکلیف قانونی سند است. . لذا ضمن رد شکایت، تکلیف قانونی این سند کاملاً موجه و قانونی بوده است.
این مصوبه در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ در مورد شرکت های خدمات پرداخت (PSP) اجرا شد، اما در مورد شرکت های پرداخت به دلیل شرایط خاص و نیاز به ایجاد زیرساخت ها، یک سال بعد در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت. نسبت به اواخر سال گذشته پس از برگزاری جلسات متعدد توجیهی با شرکتهای پرداختکننده و سازمانهای بخش خصوصی و طراحی و اجرای راهکارهای تسهیلکننده برای رفع برخی نگرانیها بهویژه در خصوص مشاغل کوچک و مشاغل خانگی، سرانجام در تیرماه سال جاری، شرکت شاپرک به شرکتهای پرداختکننده اعلام کرد. شد.
دیوان عدالت اداری در رأی خود، ادعای مغایرت این الزام با برخی از اصول قانون اساسی، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، برخی از مواد قانون مدنی و ماده 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 را رد کرد. در زمینه تسهیل صدور پروانه کسب و محدودیت ها. حوزههای خلاقیت و نوآوری در کسبوکارهای آنلاین، این الزام قانونی در راستای الزامات مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی و در راستای شفافسازی اقتصادی بهویژه برای کسبوکارهای آنلاین و استفادهکنندگان از درگاههای پرداخت آنلاین است. .
با توجه به لزوم اجرای آرای دیوان عدالت اداری برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و مراجع اداری کشور، به نظر می رسد رای دیوان عدالت اداری به عنوان فصل رسیدگی به قانونی بودن تصمیمات و مصوبات باشد. پایان ادعاهای غیرقانونی و هیاهوی رسانه ای در ماه های اخیر تکلیف قانونی مطرح شده و تعدادی از مسئولان همراهی کرده اند.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات