به گزارش ICTNN، اگرچه تلاش هکرها برای کلاهبرداری از شهروندان همواره به روش های مختلف انجام شده است، اما ورود برخی هکرها از طریق برخی پیام رسان های داخلی از جمله ایتا در چند هفته اخیر بیش از پیش خبرساز شده است و این در حالی است که شماره پشتیبانی موجود در اینترنت برای پاسخگویی این پلتفرم ارائه شده برقرار نیست، گویی سیستمی را برای این کار در نظر گرفته اند که بسیاری از افراد از آن بی اطلاع هستند و اگر ما از روند کاری که باید انجام دهیم آگاه نیستیم. هک، افراد بیشتری ممکن است پول از دست بدهند.
بنابراین با توجه به تعمیم این اتفاق، در مقاله زیر ابتدا پرکاربردترین روش برخی هکرها بیان می شود و سپس راه حل های ساده موجود ارائه می شود تا در صورت نیاز از آنها استفاده شود.
در 2 هفته گذشته تعدادی از افرادی که اکانت آنها هک شده است در مورد ترفندهای هکرها صحبت کرده اند، اما متداول ترین روش استفاده از شناسه و عنوان است. “پشتیبانی ایتا” داخل ایتا به شما پیام می دهند و با این توجیه که شماره شما در ایتا در چند جا (تلفن یا کامپیوتر) به طور همزمان استفاده می شود، می خواهند هویت شما را تایید کنند. سپس یک کد از طریق سیستم ITA برای شما ارسال می شود (بعد از اینکه هکرها از شما درخواست می کنند که با شماره خود در ITA وارد شوید) و اگر آن کد را به آن شماره یعنی پشتیبانی ITA ارسال کنید، شما را تحویل می گیرند. کاربر.
مشاهده شده است که برخی از این هکرها در این زمان حتی سعی می کنند از شماره شما برای ورود به سایر پلتفرم های مورد استفاده مانند تلگرام یا … نیز استفاده کنند.
نکته جالب این است که برخی از این هکرها پیام هایی را که برای مخاطبان خود ارسال می کنید چند ساعت یا یکی دو روز زیر نظر دارند تا با نوع ادبیاتی که در پیام های قبلی بین خود و سایر کاربران استفاده کرده اید آشنا شوند، سپس – بیشتر در ایام تعطیلات – شما از ایتا حذف می شوید (غیرفعال کردن حضور شما در ایتا) و با ارسال پیامی مبنی بر درخواست پرداخت به بهانه تمام شدن محدودیت کارت به کارت یا عبارات دیگر (با ادبیاتی مشابه خودتان) از دوستان و همکاران یا سایر کاربران، به نامی که شما درخواست واریز می کنید.
در اینجا باید تاکید کرد که در صورت دریافت هرگونه پیام واریز وجه از هر شخصی، حتی از اقوام نزدیک، ابتدا تماس بگیرید و از صحت پیام و شخص درخواست کننده مطمئن شوید.
راهکارهای پیشگیرانه ساده و مهم
ابتدا تنظیمات Itai خود را وارد کرده و جلسات فعال خود را بررسی کنید. اگر جلسه دیگری غیر از تلفن یا رایانه شما فعال است، آن را حذف کنید. سپس حتما رمز عبور دو مرحله ای خود را چه در ایتا و چه در سایر پلتفرم های داخلی و خارجی فعال کنید.
بعد از هک چه باید کرد؟
اما اگر به هر دلیلی IT شما هک شد، بلافاصله مراحل ساده زیر را انجام دهید:
1. ابتدا در صورت امکان به شماره هایی که در گوشی خود دارید یک پیام ساده و مختصر با این مطلب که هک شده اید و هیچکس واریز نکند ارسال کنید.
2. سپس یا همزمان با ارسال پیامک، با فوریت در وب یا گوگل “ایتای من” جستجو کنید و بعد از ورود به آن صفحه، آیکون “بستن جلسات فعال” کلیک کنید یک کد برای شما ارسال می کند و سپس از شما می خواهد که به سیستمی که با شما تماس می گیرد اطلاع دهید (پس از تایید شما به عنوان مالک شماره تلفن). پس از این مراحل، ITA جلسات فعال (هکر فعال در کاربر شما) را غیرفعال می کند و آن را از ITA حذف می کند.
3. در این بین برخی هکرها پس از ورود به ایتا با شماره خود، در همان ابتدا کد دو مرحله ای داخل ایتا را فعال می کنند تا به راحتی نتوانید آن را وارد کنید، لازم است در صفحه. حمایت من نماد“حذف رمز عبور دو مرحله ای” و پس از احراز هویت که با واریز مبلغ ناچیز انجام می شود رمز عبور هکر را غیرفعال کنید تا خودتان وارد ایتا شوید.
به گزارش ICTNN، با توجه به اهمیت و فراگیر بودن موضوع، مسئولان پلیس فتا که با ده ها مورد کلاهبرداری و یا هک شهروندان به طرق مختلف مواجه هستند، درخواست می کنند از تریبون های داخلی در این پرونده ها که با مراجع قضایی هماهنگ شده است. برای شناسایی این هکرها باید همکاری لازم، کافی و بیشتر داشته باشند تا این نوع هکرها زودتر شناسایی و دستگیر شوند.
همچنین انتظار می رود پلتفرم های داخلی با اتخاذ راهکارهای حفاظتی و مراقبتی بهتر و بیشتر، هم از زمینه اطلاع رسانی به کاربران استفاده کنند تا در دام هکرها نیفتند و هم از همان روش های ساده پس از هک یا دسترسی به پشتیبانی از طریق خود پلت فرم تا مخاطبان خود را به نحوی مناسب آگاه کنند.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات