بررسی ها حاکی از آن است که اگرچه در سال های اخیر اقدامات خوبی در حوزه مدیریت الکترونیک انجام شده است، اما با توجه به اینکه دریافت خدمات الکترونیک و جایگزینی آن با مراجعه حضوری به نهادها و سازمان ها یکی از دغدغه های دولت و مردم است، وضعیت این مشکل نیاز به بهبود دارد. سرعت باید اصلاح شود.
به گزارش ICTNN، استفاده از فناوری اطلاعات در ادارات و سطوح مختلف دولتی برای ارتقای سطح ارائه خدمات و افزایش بهره وری را دولت الکترونیک می نامند که مهم ترین نتیجه آن در صورت اجرای موفقیت آمیز موجب افزایش رضایتمندی مردم می شود. و شهروندان جامعه
دولت الکترونیک به عنوان محوری کلیدی برای ارائه خدمات بهتر و بهبود شفافیت تلقی می شود، اما با بحث هایی که در مورد پیاده سازی دولت الکترونیک در طول سالیان گذشته در ایران صورت گرفته است، چالش هایی مانند نبود زبان مشترک بین متولیان اجرا، عدم وجود منشور پروژه و عدم وجود زیرساخت های لازم در برخی از سازمان های همکار به گونه ای که تحقق این امر مهم بود.
بنابراین در سال های اخیر با توجه به تسریع در تحقق مسیر دولت الکترونیک، پیش نیازهایی از جمله جایگزینی رویکرد مشارکتی به جای کارفرما در رابطه دولت و بخش خصوصی، ایجاد استانداردهای مشترک وجود دارد. برای جمع آوری، ذخیره سازی، مدیریت و اشتراک گذاری داده های دولتی با استفاده از بسترهایی مانند مرکز ملی تبادل اطلاعات، بلوغ سازمانی عالی و نیاز به تغییر نگرش و اصلاح فرهنگی ساختار سازمانی باز ذکر شد.
اگرچه در سال های اخیر پیشرفت هایی در این زمینه حاصل شده است، اما تحقق دولت الکترونیک موضوعی است که مردم کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند، هنوز مردم به خوبی به آن دست نمی زنند. ، تخصیص هویت تجاری و مدیریت زمین باید در نظر گرفته شود.
لزوم تسریع در پروژه دولت الکترونیک
محمدرضا عارف – معاون اول رئیس جمهور – تابستان امسال بر لزوم تسریع در پروژه دولت الکترونیک تاکید کرد و گفت: اگرچه کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است، اما در بین 193 کشور جهان در سال 2022 رتبه 91 را داریم و وضعیت ما در این زمینه باید به سرعت اصلاح شود.
سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به لزوم تسریع در ادامه پروژه دولت الکترونیک، آن را یکی از اهداف تعیین شده برای وزارت ارتباطات در برنامه هفتم توسعه عنوان می کند.
به گفته وی یکی از دغدغه های بزرگ دولت و مردم دریافت خدمات الکترونیک و جایگزینی آن با مراجعه حضوری به نهادها و سازمان ها است. در این راستا توسعه زیرساخت های ذخیره سازی، پردازش و ارتباط داده ها بسیار حائز اهمیت است.
مطالعات نشان میدهد که شاخص توسعه دولت الکترونیک (EGDI) یک شاخص ترکیبی است که توسط سازمان ملل متحد با مشارکت کشورهای عضو هر شش ماه ارزیابی میشود. این شاخص از میانگین وزنی سه زیرشاخص اصلی شامل شاخص خدمات آنلاین (OSI)، شاخص زیرساخت ارتباطی (TII) و شاخص سرمایه انسانی (HCI) به دست آمده است.
شاخص مشارکت الکترونیکی (EPI) به عنوان یک شاخص مکمل برای شاخص توسعه دولت الکترونیکی در زیربخش OSI تعریف شده است. به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به منظور ارتقای کشور در ارزیابی های بین المللی و ضرورت توسعه وضعیت دولت الکترونیک به ویژه با تاکید بر اسناد بالادستی، مشارکت الکترونیکی یکی از محورهای مهم نفوذ تلقی شد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات