مدیرعامل سابق پلی استیشن ، شاوین لیدن ، معتقد است که خدمات مشترک مانند بازی ها ، از بین بردن دلایل مالی و خلاقانه ، با به خطر انداختن سلامت اکوسیستم بازی و “الهام بخش” برای توسعه دهندگان نیست.

شاون لیدن ، شخصیت پیشرو و مدیرعامل سابق بخش سرگرمی تعاملی سونی ، در مصاحبه جدید خود با صنعت بازی Biz به شدت از مدل تجاری بازی انتقاد کرد. او معتقد است که این مدل باعث می شود تا توسعه دهندگان کار گرانبها در برده هایی که فقط برای دستمزد کار می کنند. لیدن گفت ، با اشاره به بحث های اخیر در مورد سودآوری این خدمات:
این که آیا بازی سودآور است یا خیر ، سوال درستی نیست. شما می توانید با انواع دستکاری مالی یک سرویس سودآور انجام دهید. اما آیا مشکل اصلی برای من این است که آیا این مدل برای توسعه دهنده سالم است؟
به گفته وی ، در الگوی سنتی ، توسعه دهندگان با ایجاد یک کار و به اشتراک گذاری سود و جوایز در صورت موفقیت ، کاری ایجاد می کنند. اما در مدل مشترک ، این پویایی از بین می رود. او این رابطه جدید را به شرح زیر توصیف می کند:
تنها نکته این است: “شما یک ساعت به من دلار می پردازید ، من یک بازی برای شما انجام دادم ، آن را بگویید ، آن را روی سرورهای خود بگذارید.”
لیدن ، علیرغم پذیرش اینكه این امر می تواند برای توسعه دهندگان مستقل كه به دنبال شناخته شدن هستند متفاوت باشد ، اظهار داشت كه این رویکرد توسعه دهنده را به “برده حقوق” كه دیگر انگیزه ریسك و موفقیت نمی كند ، كاهش می دهد. سرانجام ، وی با تأکید بر موضع خود تأکید کرد و گفت که فکر می کند این یک الگوی تجاری برای توسعه دهندگان “الهام بخش” نیست.