به گزارش روز یکشنبه ICTNN از مرکز توسعه تجارت الکترونیک (مرکز تتا)، با توجه به بازنویسی بخش شکایات سامانه عماد و راه اندازی سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات کسب و کار و کسب و کار اینترنتی در آینده نزدیک. ثبت شکایات منوط به استعلام است. مصرف کنندگان باید هنگام خرید از کسب و کارهای آنلاین، اطلاعات تراکنش پرداخت را چه از طریق درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) یا کارت خوان (POS) ذخیره و نگهداری کنند.
در صورت پرداخت اینترنتی کافی است از صفحه تایید خرید از صفحه نمایش یا موبایل خود عکس بگیرید که پس از ثبت اطلاعات در درگاه پرداخت آنلاین و زدن دکمه پرداخت نمایش داده می شود. همچنین امکان ثبت شماره تلفن همراه یا آدرس ایمیل در تمامی درگاه های پرداخت آنلاین به صورت اختیاری وجود دارد و در صورت تکمیل، اطلاعات رسید تراکنش از طریق پیامک یا ایمیل برای شما ارسال می شود.
پس از آن مصرف کنندگان تجارت الکترونیک باید هنگام خرید از کسب و کارهای اینترنتی اطلاعات تراکنش پرداخت را به صورت دقیق ذخیره و نگهداری کنند تا در صورت بروز مشکل از طریق سامانه اینماد شکایت و پیگیری کنند.
در صورت پرداخت به هنگام تحویل (CoD) کافی است مشتریان رسید کارتخوان یا تصویر آن را نگه دارند. در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات کسب و کارهای اینترنتی تنها در صورت واریز وجه از طریق شبکه پرداخت الکترونیکی کشور (شاپرک) امکان ثبت شکایت و در صورت پرداخت نقدی واریز کارت به کارت یا غیره وجود دارد. روش ها، امکان ثبت شکایت وجود دارد. و هیچگونه پیگیری خرید از طریق سامانه اینماد نخواهد بود.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
در سامانه جدید به منظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بی اساس از کسب و کارهای اینترنتی که باعث ایجاد هزینه و دردسر اضافی برای کسب و کارهای اینترنتی می شد، صرفاً بر اساس اطلاعات تراکنش پرداخت، استعلام از بانک مرکزی و رعایت مقررات، شکایت ثبت شد. . اطلاعات در دسترس خواهد بود. برای دستیابی به این امر، هنگام ثبت شکایت در سامانه جدید، ورود اقلام اطلاعات تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره پایانه و شماره مرجع تراکنش برای مصرف کننده الزامی است.
یکی از کارکردهای مهم نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) امکان پیگیری خرید از کسب و کارهای اینترنتی با ثبت شکایت در صورت بروز مشکلات بعدی است. مرکز توسعه تجارت الکترونیک در انجام ماموریت های ذاتی و قانونی خود در زمینه حمایت از مصرف کننده در فضای تجارت الکترونیک، سال هاست که اقدام به ایجاد بخش شکایات در سامانه عماد کرده است.
به منظور بهبود عملکرد و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به مشاغل اینترنتی و عموم مردم، بازنویسی سامانه اینماد در دستور کار مرکز تتا قرار گرفته و در آینده نزدیک بخش شکایات سامانه اینماد راه اندازی خواهد شد. به عنوان یک سیستم هوشمند برای رسیدگی به شکایات کسب و کار اینترنتی. خواهد بود.