شریعتمدار افزود: اکنون ایرانیان با مخاطرات متعددی مواجه هستند که با حداقل نظارت و مقررات می توان آنها را پوشش داد. ایجاد کتابچه صفر تا ۱۰۰ برای تنظیم ارزهای دیجیتال و گفتن اینکه همه چیز باید طبق این دستورالعمل پیش برود، یک رویه منسوخ در دنیا است، اکنون دنیا به سمت کاهش ریسک پیش می رود.
شریعتمدار درباره نگرش شوراهای عالی به رمز ارز گفت: شورای عالی مبارزه با پولشویی برخلاف نگاه شورای عالی به فضای باز و تنظیم شده سایبری نگاهی فوق العاده محتاطانه به ارزهای رمزپایه دارد. بانک مرکزی نیز نسبت به وظیفه ذاتی خود نگرانی هایی دارد و این طبیعی است. بانک مرکزی مسئولیت بیشتری دارد و همین امر باعث شده است که نگاه دقیقتری به مزایا و معایب این بخش داشته باشند.
این مقام صنفی تاکید کرد: نوع نگاه دستگاه های اجرایی به این موضوعات متفاوت است و آیین نامه هایی که در سطح اجرایی تصویب می کنند به شدت کنترل می شود. دستگاه ها معمولا ریسک را به صفر می رسانند تا هیچ اتفاق غیرقابل پیش بینی رخ ندهد. مقررات کنترل، همراه با جزئیات بیش از حد، مانعی برای توسعه هستند. دلیل اینکه اقتصاد دیجیتال به طور پیوسته بین سه تا شش درصد در سالهای اخیر رشد کرده است، این است که مقررات چندان قوی نبوده و دولت و مجریه به شدت در فرآیند رشد اقتصاد دیجیتال دخالت نداشتهاند.
چشم های دستگاه های اجرایی به شدت کنترل می شود
وی افزود: دولت نباید در این زمینه تصدی گری کند چرا که در این صورت از کار اصلی خود که راه اندازی و هدایت کسب و کار است دور می شود. از سوی دیگر باید توجه داشت که دولت نباید در این زمینه دست به بی قانونی بزند. توصیه بین المللی این است که دولت ریسک ها را پوشش دهد و با حداقل نیازها رقابت و امنیت را در این بازار ایجاد کند.
وی با تاکید بر اینکه مصوبات متعددی در وزارت صمت در زمینه رمزنگاری ارز وجود دارد، گفت: سیاست های کلی و جهت گیری نظام برنامه های توسعه ای است، حتی مصوبه محرمانه ای در شورای عالی فضای مجازی در حوزه رمزگذاری داریم. دارایی های دیجیتال.” اینها نشان می دهد که رویکرد حاکمیتی رویکرد خوبی است، اما زمانی که زمان اجرای آن فرا می رسد، با دغدغه ها و علایقی که در این حوزه دارند، کار را سخت می کنند.
رویکرد دولت به ارزهای دیجیتال رویکرد خوبی است
رئیس انجمن فناوری های نوین مالی ایران درباره ضرورت ساماندهی ارزهای رمزنگاری شده در کشور افزود: امیدوارم بتوانیم ارزهای رمزنگاری شده را ساماندهی کنیم و فکر می کنم با توجه به شرایط فعلی مشکلات در آینده حل شود. زیرا من مطمئن هستم که اگر با رمزهای عبور منفی برخورد شود، خطرات بزرگتری وجود خواهد داشت.
وی با تاکید بر رویکرد دولت به بازار ارزهای دیجیتال تصریح کرد: نگاه دولت و دولت در واقع از چندین طیف تشکیل شده است. برخی موسسات خوب و مترقی به نظر می رسند و برخی کنترل کننده و دارای دیدگاه امنیتی هستند. به همین دلیل نمی توان گفت نگاه اصلی به دولت چیست، اما به نظر می رسد در حال حاضر دیدگاه واحدی نسبت به مقوله ارزهای دیجیتال وجود ندارد.
وی افزود: ابزارهای مالی مانند ارزهای دیجیتال ابزاری برای حفظ و انتقال ارزش هستند و به همین دلیل مردم ما از این بازار استقبال کرده اند. از این رویکرد نمی توان اجتناب کرد، نیازی است که در مردم وجود دارد و اگر با این نیاز برخورد منفی کنیم یا راهکارهای مناسبی برای آن در نظر نگیریم، راه حل های غیررسمی در شبکه های اجتماعی و مبادلات غیررسمی ظاهر می شود و اموال مردم را تهدید می کند. مردم.
شریعتمدار تصریح کرد: فقدان قانون یکی از چالش های اصلی این پرونده است، هم اکنون مصوبه هیات وزیران و مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی وجود دارد که به تصویب هیات وزیران نرسیده است. حوزه ارزهای دیجیتال
مجلس رمزارز را دارایی می داند
رئیس انجمن فناوری های نوین مالی ایران تاکید کرد: در این بین نظر مجلس روشن است. نه اینکه با رمز ارز موافق باشد و آن را تبلیغ کند، بلکه معتقد است رمز ارز وجود دارد و آن را نوع دیگری از دارایی می داند. نظر کمیسیون اقتصادی این است که در این زمینه قانون گذاری شود.
به گزارش ICTNN، کریپتوکارنسی نوعی ارز مجازی است که در طراحی خود از فناوری رمزنگاری استفاده می کند و معمولاً به صورت غیرمتمرکز مدیریت می شود. فناوری بلاک چین برای اولین بار در دهه 1990 معرفی شد و در سال 2009، پس از بحران اقتصادی جهانی، یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز به نام بیت کوین بر اساس فناوری بلاک چین توسط فرد یا گروهی ناشناس با نام مستعار “ساتوشی ناکاموتو” ساخته شد. وارد حوزه معاملات پنهان شد.
رئیس انجمن فناوری های نوین مالی ایران در خصوص لزوم ساماندهی ارزهای رمزنگاری شده در کشور، افزود: امیدوارم بتوانیم ارزهای رمزنگاری شده را ساماندهی کنیم و فکر می کنم با توجه به شرایط فعلی مشکلات در آینده حل شود. زیرا من مطمئن هستم که اگر آنها با ارزهای رمزنگاری شده برخورد منفی کنند، خطرات بزرگتری وجود خواهد داشت.
وی افزود: یکی از مسائلی که باعث رنج صنایع می شود وجود تناقض در نگاه این سه بخش به ارز دیجیتال است. سیاستهای بالادستی معمولاً رویکرد توسعهای و روشنگرانه دارند، اما وقتی نوبت به الزامات اجرایی یا عملیاتی میرسد، معمولاً نظارت و نظارت کنترل میشود و در عمل سیاستهای بالادستی ناکارآمد میشوند.
در
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
شریعتمدار افزود: در این برهه از زمان به حداقل قوانین و مقررات برای پوشش ریسک ها نیاز داریم تا بتوانیم بازار ارزهای دیجیتال را بشناسیم. در کشور ما هم اکنون دارایی های دیجیتال دارایی محسوب نمی شوند. حتی اگر این قدم را برداریم و دارایی های دیجیتال را دارایی بدانیم، کفایت می کند.
وی تاکید کرد: برخی اموال خود را در کیف شخصی خود نگهداری می کنند و دولت نمی تواند بر این اموال نظارت یا نظارت داشته باشد. بخشی دیگر از مردم اموال خود را در سکوهای خارجی نگه می دارند که خطرات تحریم را در بر می گیرد و این یک تهدید جدی برای اموال مردم است. دولت باید ریسک پلتفرم های ایرانی را به حداقل برساند تا ایرانی ها بتوانند دارایی های خود را در کیف پول شخصی یا پلتفرم های ایرانی نگه دارند. البته این امر علاوه بر نظارت و قانونگذاری نیازمند آموزش است.
رمزارزها به همان سرعتی که در جهان شناخته شدند در ایران رشد کردند و با موفقیت روبرو شدند. مردم این روزها بیش از هر زمان دیگری به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می پردازند، اما در حوزه قانون گذاری هنوز در ابتدای راه هستیم. فقدان قوانین در مورد ارزهای رمزنگاری شده و رویکردهای متفاوتی که در این زمینه وجود دارد باعث شده تا سازمان در این زمینه کند عمل کند.
وی خاطرنشان کرد: دولت تاکنون به توسعه زیرساخت های یکپارچه و متمرکز مانند زیرساخت های پرداخت، پولی، بانکی و مخابراتی عادت کرده است. اما در حال حاضر ارزهای رمزپایه به روشی غیرمتمرکز بر خلاف رویه یکپارچه سازی توسعه یافته اند. این غیراخلاقی است و بنابراین مسائلی را ایجاد می کند که باید به آن توجه شود.
احتمال تهدید دارایی ها وجود دارد
شریعتمدار درباره دارایی های ایرانیان در بازار ارزهای دیجیتال گفت: در نظرسنجی از 6000 نفر، دارایی های مردم ایران در صنعت ارزهای دیجیتال به دو دسته تقسیم شده است. برخی دارایی های خود را در کیف پول شخصی و ارزهای دیجیتال خارجی و برخی دیگر در پلتفرم های داخلی نگهداری می کنند. بیش از 3 میلیون حساب در پلتفرم های ایرانی و همچنین حساب های کیف پول خارجی و داخلی فعال است. بر اساس آمار، تخمین زده می شود که هر حساب مربوط به 2 تا 2.5 نفر است.
محمدمهدی شریعتمدار، رئیس انجمن فناوری های نوین مالی ایران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ICTNN اظهار داشت: در حوزه ارزهای رمزنگاری شده در کشور باید توجه داشت که مقررات بر عهده دولت و سیاست های کلی بر عهده دولت است. مسئولیت شوراهای عالی».
تحریریه ICTNN شبکه خبری