بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان فناوری اطلاعات ایران، در سال گذشته بیش از سه میلیارد تراکنش الکترونیکی بین دستگاههای دولتی صورت گرفته است.
به گزارش ICTNN، مرکز ملی تبادل اطلاعات یا درگاه خدمات دولت یکی از مهمترین اقدامات سازمان فناوری اطلاعات در راستای اجرای دولت الکترونیک است که باید به تعهدات تعیین شده در برنامه پنجم و اجرای آن عمل کند. مقررات و همچنین بر اساس ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک مصوب شورا. فناوری اطلاعات عالی آن را ساخته است.
ادغام اطلاعات و خدمات برای تحقق نسل بعدی توسعه دولت الکترونیک (2EGOV) نیازمند بستری برای تبادل و به اشتراک گذاری داده ها، اطلاعات و خدمات است. دستیابی به اهداف متعالی توسعه دولت الکترونیک با ایجاد زیرساختی تعاملی، پویا و یکپارچه برای تبادل اطلاعات و خدمات دولتی ضروری است که در ادبیات این حوزه به عنوان مرکز تبادل اطلاعات (NIX) یا مرکز تبادل اطلاعات شناخته می شود. پل خدمات دولتی (GSB).
سازمان فناوری اطلاعات ایران بر اساس تعهدات مقرر در برنامه پنجم توسعه و آیین نامه اجرایی آن و همچنین بر اساس استانداردهای فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک مصوب شورای عالی فناوری اطلاعات، با ایجاد تهاتر ملی اطلاعات برای اشتراک گذاری خدمات الکترونیکی بین دستگاهی بر اساس شبکه ملی اطلاعات بستری را ایجاد کرد. نتیجه این اقدام، انجام تعاملات الکترونیکی بین دستگاهها (G2G) است که زیرساخت ارائه خدمات دولتی به مشاغل (C2G) و ارائه خدمات دولتی به شهروندان (B2G) را فراهم میکند.
اهداف اتاق تهاتر ملی
اهداف مرکز ملی تبادل اطلاعات ایجاد بستری برای تبادل داده ها، اطلاعات و خدمات بین دستگاه های اجرایی، زیرساخت جستجوی الکترونیکی اطلاعات بین دستگاه های اجرایی، ظرفیت توسعه ارتباطات الکترونیکی دستگاه های اجرایی بدون توجه به هر ماهیت داخلی سامانه ها و مکان فیزیکی واحدهای اجرایی دولت، انتقال ایمن و سریع اطلاعات بین سامانه های مختلف بستر سازمان های دولتی از طریق سرویس دهی و تمرکز تبادل اطلاعات در قالب خدمات در یک پلتفرم واحد که امکان توسعه در سطح ملی یا حتی فراملی را فراهم می کند.
در همین راستا، سازمان فناوری اطلاعات ایران اخیراً اعلام کرد که درگاه خدمات دولتی (GSB) که مسئولیت پاسخگویی به استعلامات بین سازمانی و به ویژه استعلامات دولتی به دولت را بر عهده دارد، سال گذشته را با بیش از سه میلیارد پس انداز کنید معامله با موفقیت انجام شد.
درگاه خدمات دولت سامانهای است که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران با هدف یکپارچهسازی خدمات دستگاههای دولتی ایجاد و راهاندازی شده و این امکان را بدون نیاز به راهاندازی چندین شبکه ارتباطی مجزا و اتصال به الکترونیک برای ذینفعان ایجاد کرده است. خدمات به صورت جداگانه، از تمامی خدمات این سیستم به صورت یکپارچه با یک اتصال شبکه واحد استفاده کنید.
بررسی وضعیت تراکنش های گذری خدمات دولتی در سال 1401 نشان می دهد که فروردین با حدود 175 میلیون تراکنش کم تراکنش ترین ماه و تیرماه با حدود 280 میلیون تراکنش شلوغ ترین ماه بوده است. در مجموع، سیستم GSB در سال گذشته 1882 سرویس به مشتریان خود ارائه کرد، میزبان 77 دستگاه خدمات و 326 دستگاه مشتری بود. این در حالی است که پارسال پرتال خدمات دولت شاهد ثبت سه میلیارد تراکنش بود که به جز فروردین ماه، ماه های باقیمانده سال از مرز بیش از 212 میلیون تراکنش عبور کرد.
محمد خوانساری – معاون وزیر ارتباطات کارگروه تعامل دولت الکترونیک کشور – در پایان سال 1401 اهداف اصلی این مرکز را به اشتراک گذاری اطلاعات، استعلامات و خدمات بین نهادها و شرکت ها دانست و گفت: خدمات دولت الکترونیک. گیت وی (GSB) که خدمات تحقیق و تفحص را بین سازمان های دولتی ارائه می کند، از زمان شروع فعالیت خود در سال 2015، تقریباً هفت میلیارد تراکنش داشته است. این درگاه دارای 319 دستگاه مشتری و 73 دستگاه سرور است که باعث تشکیل و تبادل درخواست های دولتی شده است.
همچنین بر اساس گزارشی که این سازمان از عملکرد یک ساله خود در فروردین ماه منتشر کرده است، خدمات درخواست اطلاعات هویتی سازمان ثبت احوال، سرویس تطبیق کد ملی با شماره تلفن همراه (الف) پرکاربردترین خدمات این پاساژ است. شاهکار)، سرویس بررسی ویروس کرونا، سرویس دایرکتوری ملی ایران، سرویس دریافت آدرس با کد پستی، سرویس بررسی هویت اشخاص حقوقی نزد سازمان ثبت اسناد و سرویس تحقیق و تفحص سوابق فارغ التحصیلی بود.
لازم به ذکر است دروازه خدمات دولتی (GSB) با هدف یکپارچه سازی خدمات دستگاه های دولتی و امکان دریافت درخواست های بین دستگاهی در شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات