به گزارش خبرنگار اقتصادی ICTNN، «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» در اردیبهشت ماه سال 1401 رونمایی شد و هم اکنون بیش از 53 میلیون کاربر در آن ثبت نام و احراز هویت شده اند، به طوری که 77 درصد از خدمات دولتی که به صورت الکترونیکی از این پلت فرم برای استفاده
از زمان راه اندازی این سامانه تاکنون بیش از پنج میلیارد و 700 میلیون خدمت مستقیم از سامانه های ملی و استانی انجام شده است.
بعد از استقرار دولت الکترونیک یکی از اهدافی که برای وزارت ارتباطات و سایر دستگاه های اجرایی ترسیم شد، حرکت به سمت اطلاعات بود. هوشمندسازی خدمات الکترونیکی دولت به این معنی است که برای دریافت خدمات دولتی نیازی به مراجعه به هیچ دستگاهی نیست. اکنون از میان 77 درصد خدمات دولتی که به صورت الکترونیکی ارائه می شود، 14 درصد به سمت هوشمندسازی گام برداشته اند.
در ماده 107 برنامه هفتم پیشرفت به این نکته اشاره شده است که دستگاه های اجرایی موظفند برای هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک، مراکز داده اصلی و پشتیبان خود را به زیرساخت ابری یکپارچه دولت هوشمند متصل کنند. از سوی دیگر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز موظف است تا پایان سال اول برنامه، زیرساخت ابری هوشمند دولتی یکپارچه ایجاد، تقویت و استقرار دهد و در این راه استفاده از سامانه را در اولویت قرار دهد. مدل مشارکت عمومی و خصوصی
وضعیت اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
بر اساس آخرین آمار، ۷۷ درصد خدمات متصل اعم از مجوزهای تجاری و غیرتجاری و بیش از ۵۴ درصد خدمات کارت شناسایی از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند دولت به مردم ارائه می شود.
142 واحد اجرایی مشمول الحاق به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت هستند که از این تعداد 140 واحد متصل و 2 واحد غیر متصل هستند. 4769 سرویس ثبت شده، 3602 سرویس تحت پوشش و 510 سرویس هوشمند تایید شده نیز به این بستر متصل هستند.
تاکنون 65 شهرداری، 75 سامانه شهرداری، 188 نوبت بیمارستانی، 303 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی و 551 سامانه دانشگاهی به پنجره ملی متصل شده اند. 2837 پروانه صنفی و 525 فقره پروانه خانوار نیز از این طریق صادر شده است.
تکلیف سالانه؛ هوشمندسازی حداقل 20 درصد از خدمات الکترونیکی دولتی
در قسمت دیگر این برنامه خاطرنشان می شود دستگاه های اجرایی باید سالانه حداقل 20 درصد خدمات الکترونیکی خود را در قالب خدمات هوشمند و بدون مراجعه حضوری و دخالت عوامل انسانی و یا اخذ اسناد و مدارک به صورت دستی ارائه کنند.
مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) بخش دیگری است که به استقرار 100 درصدی دولت الکترونیک کمک می کند. راه اندازی این مرکز از سال 1374 در دستور کار قرار گرفته و طبق آخرین آمار اعلام شده تا پایان شهریور 1403 بیش از 3600 خدمت بر روی این بستر ارائه شده است که تعداد کل تراکنش ها را به بیش از 25600000000 رسانده است. است
در مرکز ملی تبادل اطلاعات 164 دستگاه مشتری و 1125 دستگاه سرور مشغول به کار هستند.
محبوب ترین خدمات و سیستم ها
خدمات استعلام بیمه نامه (سازمان بیمه مرکزی)، استعلام اطلاعات بانک اطلاعاتی ملی اشخاص (سازمان ثبت اسناد و املاک کشور)، پیگیری دریافت کارت ملی (سازمان ثبت احوال)، سامانه شماره ثابت و سیار خطوط تلفن (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) و وضعیت اتحادیه صنفی (وزارت کشور)، از پرطرفدارترین سامانه ها هستند.
سامانه های پرتال پیشخوان وزارت آموزش و پرورش، پنجره واحد خدمات هوشمند وزارت راه و شهرسازی، پنجره سازمان تامین اجتماعی، درگاه ملی پروانه های کشور – وزارت اقتصاد و دارایی ، و پنجره واحد دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جمله سامانه های پرطرفدار پنجره ملی است.
مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) بخش دیگری است که به استقرار 100 درصدی دولت الکترونیک کمک می کند. راه اندازی این مرکز از سال 1374 در دستور کار قرار گرفته و طبق آخرین آمار اعلام شده تا پایان شهریور 1403 بیش از 3600 خدمت بر روی این بستر ارائه شده است که تعداد کل تراکنش ها را به بیش از 25600000000 رسانده است. در مرکز ملی تبادل اطلاعات 164 دستگاه مشتری و 1125 دستگاه سرور مشغول به کار هستند.
رضایت مردم از دستگاه ها
یکی از اتفاقاتی که مدتی است در حوزه خدمات دولت الکترونیک رخ داده امکان گزارش رضایت مردم از کارکنان دستگاه های اجرایی است. بر اساس این نظرسنجی که 2 میلیون و 700 نفر در آن شرکت کردند، مردم به ترتیب 90 درصد از خدمات وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، وزارت جوانان، وزارت فرهنگ و وزارت کشور رضایت دارند. وزارت اقتصاد، وزارت راه و شهرسازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت علوم و تحقیقات، وزارت میراث فرهنگی، وزارت نیرو، سازمان های زیر نظر رئیس جمهور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، وزارت نیرو بین 89 تا 85 درصد رضایت کاربران از صنعت، نفت، وزارت امور خارجه و دادگستری کسب شده است. این در حالی است که وزارت بهداشت بیشترین و وزارت دادگستری کمترین میزان رضایت را دارند.
پرطرفدارترین دستگاه های اجرایی وزارت آموزش و پرورش، سامانه پشتیبانی و سامانه جامع بهزیستی و پرطرفدارترین خدمات استعلام مستقیم در بررسی اعتبار دفترچه بیمه سلامت، سطح سواد و پیگیری دریافت کارت ملی.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات