در این بند که در لایحه پیشنهادی گنجانده شده است، کلیه دستگاه ها موظفند در بازه زمانی معین پنجره واحد خدمات الکترونیکی خود را راه اندازی و در سال اول حداقل 30 درصد خدمات خود را از طریق آن ارائه کنند. در مرحله بعد باید این خدمات را در اختیار وزارت ارتباطات قرار دهند تا در پنجره خدمات ملی قرار گیرد.
هوشمندی دولت الکترونیک زمانی اتفاق می افتد که داده ها (اطلاعات) تنها یک بار از شهروندان دریافت و در یک مکان جمع آوری شود و نیازی به دریافت مداوم اطلاعات یا کپی مدارک هویتی از افراد نباشد.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
بر اساس برآوردها، از حدود 6 هزار خدمت ارائه شده به شهروندان توسط دستگاه ها، تنها 161 خدمت 90 درصد از شاخص های دولت الکترونیک را به دست آورده اند. 2238 دستگاه بین 50 تا 90 درصد در توسعه دولت الکترونیک پیشرفت داشته اند و 3309 سرویس نیز از صفر تا 50 درصد در خدمات دولت الکترونیک موفق بوده اند. همچنین 260 دستگاه تاکنون هیچ اقدامی برای الکترونیکی شدن خدمات خود انجام نداده اند.
از 6000 سرویس ارائه شده توسط سازمان های دولتی، تنها 161 سرویس می توانند وارد فاز هوشمندسازی شوند. هوش زمانی اتفاق می افتد که افراد دیگر نیازی به جستجوی خدمات الکترونیکی در دستگاه ها نداشته باشند، اما این بار این دستگاه ها هستند که از مردم می خواهند خدمات خود را به صورت هوشمند دریافت کنند.
یکی از برنامه های دولت که توسط وزارت ارتباطات دنبال می شود، پنجره سرویس واحد برای هر دستگاه است. این موضوع در لایحه بودجه پیشنهادی دولت آمده است و شاید برای اولین بار است که بخشی برای حوزه ارتباطات کشور در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی شده و قرار است به تصویب برسد.
زارع پور بارها تاکید کرده است که اگر می خواهیم به عدالت، حکومت، شفافیت و شفافیت به معنای واقعی کلمه برسیم و امضاهای طلایی و زمینه فساد را از بین ببریم، باید همه خدمات دولت به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد. .
161 سرویس دولتی در صف اطلاعات
به گزارش روز جمعه ICTNN، بر اساس ارزیابی هشتمین دوره دولت الکترونیک، از 163 دستگاه دولتی که مورد ارزیابی قرار گرفته اند، تنها 40 درصد خدمات ارائه شده توسط دستگاه های دولتی مراحل الکترونیکی شدن را طی کرده است.. به این ترتیب هر دستگاهی سازمان خود را راه اندازی می کند و خدمات مختلف خود را از طریق چندین سیستم در اختیار مردم قرار می دهد. هر کدام از این سرویس ها فرآیند ثبت نام و احراز هویت جداگانه ای دارند که کار را برای کاربران سخت می کند.
اگر این دو گام برداشته شود، تا پایان سال آینده زیرساخت هایی را خواهیم داشت که مردم به یکباره حداقل 30 درصد خدمات دولتی دسترسی یکپارچه داشته باشند.
بیش از 2000 سرویس دولتی وجود دارد که در حال حاضر بین 50 تا 90 درصد الکترونیکی هستند، آمار خوبی برای نشان دادن آمادگی زیرساخت های فنی برای ارائه خدمات کاملا الکترونیکی است، اما دستگاه ها به هر دلیلی نتوانسته اند به این روند بپیوندند.
تحریریه ICTNN شبکه خبری