تعداد تراکنش های مرکز ملی تبادل اطلاعات که از سال 1394 در دستور کار سازمان فناوری اطلاعات ایران قرار گرفته است، در کل سال 1402 به حدود 8.6 میلیارد و در 6 ماهه نخست امسال به بیش از چهار میلیارد رسید. .
به گزارش ICTNN، در شهرنشینی امروزی استفاده از فناوری اطلاعات در بخش های مختلف برای افزایش بهره وری و ارتقای سطح خدمات امری ضروری است و مهم ترین نتیجه آن افزایش رضایتمندی مردم خواهد بود مشروط بر اینکه دولت الکترونیک به درستی اجرا شود. اجرا شد. .
به گفته کارشناسان، استفاده از فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی برای بهبود کارایی و اثربخشی، شفافیت اطلاعات و مقایسهپذیری اطلاعات و مبادلات پولی در داخل دولت، بین دولت و سازمانهای زیرمجموعه، بین دولت و شهروندان و بین دولت و بخش خصوصی است. به نام دولت الکترونیک و با توجه به اهمیت آن، توسعه و پیاده سازی دولت الکترونیک به یکی از اولویت های اصلی در دستور کار کشورهای مختلف تبدیل شده است.
اگرچه فناوری های دولت الکترونیک می تواند زندگی 80 درصد از جمعیت جهان را در کشورهای در حال توسعه بهبود بخشد، اما برخی از کشورها در دولت الکترونیک پیشگام هستند و به نتایج اولیه دست یافته اند.
از این رو کاهش هزینه های عمومی، صرفه جویی در زمان و انرژی (60 درصد)، کاهش فساد اداری، ارائه خدمات پهنای باند به مردم و افزایش اشتغال از طریق ارائه خدمات دولتی توسط بخش خصوصی از مهمترین مزایایی است که به دست آمده است. برای دولت الکترونیک ذکر شده است. در همین راستا، راه اندازی مرکز ملی تبادل اطلاعات یکی از نتایج تلاش های ایران در سال های اخیر برای ترویج دولت الکترونیک است.
یکپارچه سازی اطلاعات و خدمات برای تحقق نسل بعدی توسعه دولت الکترونیک (2EGOV) نیازمند بستری برای تبادل و به اشتراک گذاری داده ها، اطلاعات و خدمات است. دستیابی به اهداف عالی توسعه دولت الکترونیک با ایجاد زیرساختی تعاملی، پویا و یکپارچه برای تبادل اطلاعات و خدمات دولتی که در ادبیات این حوزه به عنوان مرکز تبادل اطلاعات دولت الکترونیک شناخته می شود، ضروری است. NIX) یا اتاق پایاپای. پل خدمات دولتی (GSB).
سازمان فناوری اطلاعات ایران بر اساس تعهدات مقرر در برنامه پنجم توسعه و آیین نامه اجرایی آن و همچنین بر اساس استانداردهای فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک مصوب شورای عالی اطلاعات فناوری اطلاعات، با ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات برای اشتراک خدمات الکترونیک بین دستگاه ها بر اساس شبکه ملی اطلاعات بستری ایجاد کرد.
نتیجه این اقدام، انجام تعاملات الکترونیکی دستگاه به دستگاه (G2G) است که زیرساخت ارائه خدمات دولتی به مشاغل (C2G) و ارائه خدمات دولتی به شهروندان (B2G) را فراهم می کند. در واقع، مرکز ملی تبادل اطلاعات برای اتصال دستگاههای مختلف ایجاد شد و تعداد تراکنشهای این مرکز از 1.5 میلیارد در سال 1402 به 8 میلیارد تراکنش افزایش یافت که طبق گفتههای مسئولان در ماههای پایانی سال 2019، این نشان میدهد که دستگاهها بیشتر به آن متصل هستند. یکدیگر
آخرین وضعیت و عملکرد مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX)
طبق قانون برای سازمان فناوری اطلاعات ایران تکلیف ایجاد شد و از سال 1394 ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات در دستور کار قرار گرفت. ما ارائه دهنده و 26 دستگاه مشتری بودیم که به تدریج تعداد دستگاه ها افزایش یافت. تامین کنندگان و دستگاه های مشتری در این مرکز.
در سال 1400 حدود 1500 سرویس بر روی این پلتفرم ارائه می شد اما امروزه تعداد این سرویس ها به بیش از 3500 مورد می رسد و تا سال 1400 حدود 90 دستگاه بر روی این پلتفرم خدمات ارائه می کردند که این تعداد به بیش از 160 دستگاه ارتقا یافته است. . علاوه بر این، در حوزه دستگاه های مشتری، تعداد دستگاه ها از 916 به بیش از 1100 دستگاه طی سه سال گذشته افزایش یافته است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه بیش از 24 میلیارد تراکنش در بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات یا NIX انجام شده است، گفت: با این حال لازم است تعداد خدمات دستگاه های اجرایی مختلف افزایش یابد. در این منطقه پلت فرم در حال حاضر حدود 14 تا 15 درصد از خدمات دستگاه های مختلف هوشمند شده اند و بر اساس برنامه ششم توسعه، لازم است سالانه 20 درصد از خدمات هر سازمان به خدمات هوشمند خود اضافه شود.
وی در همین راستا اخیرا وضعیت معاملات این مرکز را اعلام کرد: در سال 1402 به حدود 8.6 میلیارد و در شش ماهه اول امسال به بیش از چهار میلیارد رسیده است.
وی گفت: بیشتر این معاملات مربوط به خدماتی است که مردم از سیستم های دولتی و حتی موسسات خصوصی دریافت کرده اند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات