ICTNN/
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
وی ادامه داد: تغییراتی که تاکنون در این طرح صورت گرفته کم نبوده است، این طرح در مجلس دهم مطرح شد و سپس به مجلس یازدهم آمد و متن آن دو بار اصلاح جدی شد و کمیته فرهنگی هزینه کرد. هزاران ساعت روی آن است.” کار کرد و اکنون در کمیسیون مشترک است، اکنون هدف این پروژه ایجاد نظم و زمینه در فضای مجازی در حوزه حاکمیتی است، به عنوان مثال، تصمیمات زیادی در حوزه فضای مجازی باید گرفته شود که آن نماینده مشخص نیست، ما الان یک خلأ قانونی در خصوص جایگاه و اختیارات نهادهایی مانند شورای عالی فضای مجازی داریم که باید برطرف شود.
جنگ روانی را فراتر از مرزها راه انداختند
رئیس یا نماینده کارگروه موظف است با حضور در جلسات کمیته از گزارش ارائه شده دفاع کند. در صورت عدم نیاز به قانونگذاری جدید در مورد موضوع، رئیس کارگروه گزارش خود را با ذکر دلایل رد طرح یا لایحه به کمیسیون اصلی ارائه میکند، تبصره 1- در صورتی که رئیس مرکز پژوهشهای مجلس باشد. برای شرکت در کارگروه موضوع این ماده مراجع مذکور می توانند در صورت تمایل یک یا چند نفر را از بین اعضا یا غیر اعضای کانون معرفی کنند. عدم حضور یا عدم حضور نمایندگان مذکور مانع از تشکیل کارگروه نمی باشد.
اما این تبادل طرح بین مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون همه چیز نیست و ممکن است کمیسیون مشترک از بررسی طرح رد صلاحیت شود. جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح حفاظت، در بخشی از پست توئیتری خود نوشت:
همزمان با وصول طرحها و لوایح توسط کمیسیونها، در صورت لزوم و با تصویب کمیسیون اصلی، طرح یا لایحه به کارگروه کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس ارائه میشود. رئیس مرکز پژوهشهای مجلس موظف است. با توجه به هدف و مواد کارگروه طرح یا لایحه، بررسی طرح یا لایحه مرجع مرکب از کارشناسان آن مرکز و کارشناسان اعم از نمایندگان فعلی و فعلی مجلس، معاونت حقوقی مجلس، دیوان محاسبات، مراکز. معاونت علمی و پژوهشی حوزه و دانشگاه، دستگاههای اجرایی، بخش خصوصی و دستگاههای ذیربط به طرح یا پیشنویس قانون میپردازند و در ابتدا رئیس و دبیر آن را تعیین میکنند. کارگروه پس از بررسی و بررسی کارشناسی کارگروه و در صورت لزوم پس از مطالعه مقایسه قوانین، مقررات و تجارب سایر کشورها و بررسی پرونده های قانونی و پیشنهادات کمیته های فرعی و نمایندگان. ، ارائه سند چشم انداز، سیاست های کلی نظام و قانون برنامه توسعه و همچنین مشخصات تماس اعضای کارگروه به کمیته اصلی.
وی افزود: در این مدت با حضور معاون حقوقی وزیر و همچنین با حضور مرکز پژوهش های مجلس و همچنین متخصصان و کارشناسان حدود 45 جلسه توسط کمیسیون به صورت مختلط برگزار و تلاش شده است. اعضای کمیسیون در جلسه روز سهشنبه 4 اسفند 1384 با کلیات نسخه 5 دی 1400 و ویرایش 9 بهمن 1400 موافقت کردند.
کمیسیون مشترک دارای اختیارات قانونی است
نظر نهایی با کمیسیون در میان گذاشته می شود
حال که معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی تصویب کلیات طرح صیانت از فضای مجازی در کمیسیون تلفیق را ایراد قانونی دانسته و 150 نماینده مجلس خواستار ارجاع این طرح به صحن شدند , این سوال مطرح می شود . سرنوشت این طرح چه خواهد بود؟
اکنون باید منتظر مشخص شدن سرنوشت نهایی این طرح باشیم، آیا بازگشت مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون تلفیق تعیین کننده آینده فضای مجازی کشور است یا درخواست بیش از 150 نماینده برای بررسی این طرح در عمومی؟
تبصره 2 : ارجاع طرح یا لایحه به کارگروه موضوع این ماده، نافی مسئولیت مرکز پژوهش های مجلس در ارائه نظرات کارشناسی به کمیسیون ها و جلسات رسمی مجلس است. مرکز تحقیقات یک ماه و نیم پس از مراجعه و در طرح ها و فاکتورهای منحصربفرد یک ماه پس از مراجعه می باشد. در صورت لزوم، بنا به درخواست مرکز تحقیقات و تایید کمیسیون اصلی، ممکن است این امکانات افزایش یابد.
ویس کرمی گفت: بیایید مطمئن شویم که آمدیم تا از تصویب ضعیف قانون جلوگیری کنیم، ما خودمان خیلی کار فضای مجازی داریم، کارهای اداری ما به این صورت انجام می شود، اگر نبود فضای مجازی نداشت، من هم داشتم. در انتخابات پارلمانی پیروز شد.» نکردم، چون از طریق همین شبکه های اجتماعی خودمان را به مردم معرفی کردیم و حالا حاضریم با مخالفان طرح صحبت کنیم.
رشیدی کوچی عضو کمیسیون مشترک نیست
ما 19 رای موافق داشتیم
وی افزود: در واقع این طرح به مرکز پژوهش های مجلس ارسال می شود تا مرکز نظرات خود را اعمال کند و تغییرات دلخواه را اعمال کند و پس از آن طرح را به کمیته ارسال می کند و پس از بازگشت طرح به کمیته، ما رای خواهیم داشت.” نسخهای که روز سهشنبه بهطور گسترده به رای گذاشته شد، نسخه بهمن ماه این طرح بود.
به گزارش ICTNN، سه شنبه چهارم اسفندماه، کلیات طرح فصیح حفاظت از فضای مجازی در کمیسیون مشترک بررسی این طرح به رای گذاشته شد و حتی قبل از تشکیل جلسه با ۱۸ رای موافق اعضای این کمیسیون همراه شد. در حالی که نوری غزلجه از جلسه کمیسیون تلفیق برای فصل بررسی بودجه 1401 انتقاد کرد، نظرات فنی و کارشناسی را مطرح کردند، برخی ضرورت مهاجرت اجباری را اعلام کردند و برخی در بستری مانند توییتر از تصمیم مجلس به شوخی استفاده کردند.
با توجه به اینکه گفته می شود آقای رشیدی کوچی رأی مخالف داشته است، باید توجه داشت که ایشان اصلاً عضو کمیته مشترک نبوده و داوطلبانه در جلسات شرکت کرده اند، بنابراین مخالف رأی گیری نیستیم. سه شنبه 25 اسفند. ، زمانی که آقای امیرآبادی رای خود را به صندوق انداخت. مردم قم نیز وارد جلسه کمیسیون شدند و موافقت خود را اعلام کردند. با توجه به رای او 19 رای موافق خواهیم داشت. خانم پاشایی نماینده مرند و جلفا نیز رای ممتنع دادند.
امکان بررسی طرح در صحن مجلس
لطف الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون برنامه ریزی مشترک وی در گفت وگو با ICTNN، در خصوص اینکه تکلیف این طرح پس از اظهارنظر رسمی معاونت حقوقی چه خواهد شد و سرنوشت آن چگونه خواهد بود، گفت: ابتدا باید بررسی شود که نظر ارائه شده درست است یا خیر؟ در صورت صحت، تشریفات قانونی طرح طبق اصل 142 انجام و طرح به مرکز پژوهش های مجلس عودت داده می شود.
طرح به مرکز پژوهش های مجلس می رود
ویس کرمی گفت: بر اساس مصوبه معاونت قوانین مجلس، این طرح به مرکز پژوهش ها رفته و به کمیسیون تلفیق برمی گردد، بنابراین نظر نهایی مربوط به کمیسیون تلفیق است، البته نظر مجلس هم مرکز تحقیقات مشورتی است، در این مدت نظرات کمیسیون به نظر مرکز تحقیقات منتقل شده است و با توجه به همه این نظرات، نسخه فعلی تهیه شده است، اما هیچ تغییری در اصل ماجرا وجود ندارد. کمیسیون دارای اختیارات قانونی است و طبق اختیارات قانونی عمل می کند و به کسی اجازه مدیریت آن را نمی دهد.
سید نظام موسوی رئیس هیئت رئیسه مجلس وی در گفت وگو با ICTNN، در این باره گفت: هیات مدیره در جلسه ای این سوال را بررسی می کند که آیا این ایرادات گرفته شده است یا خیر؟ و نظر نهایی خود را در مورد صحت یا عدم انطباق این ایرادات اعلام می دارد. در نهایت تصمیم هیئت اجرایی خواهد شد.
همزمان با انتشار هشتگ حراست و انتقادات و تحلیل های رسمی و غیررسمی در هر کوی و بارزانی اوج اخبار و واکنش ها بود، عصر همان روز نامه ای از معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. منتشر شده. و در این رای کلیات طرح با ایرادات فنی و قانونی ذکر شد.
«امروز در پاسخ به دغدغهها و درخواستهای مردم شریف ایران اسلامی، به استناد تبصره ۲ ماده ۱۶۷ آییننامه داخلی مجلس، خواستار لغو طرح حفاظت کمیسیون تلفیق و استرداد آن شدم. این طرح به مجلس که به امضای حدود 55 نماینده رسیده است، «تعداد امضاها در حال افزایش است».
حال سوال اینجاست که با توجه به این اظهارات معاونت حقوقی مجلس، جهت گیری این طرح با همه اصلاحات و تغییراتی که تاکنون داشته، در همه جهات پیش می رود.
هیئت رئیسه مجلس به ایرادات قانون الحاقی رسیدگی کند
وی در مورد اینکه آیا رأی کلیات با ایرادات قانون علی البدل باطل می شود، گفت: هیأت باید به آن ایرادات قانون جایگزین رسیدگی کند. بر اساس نظر معاونت حق باید منتظر اعلام نظر نهایی شورا بود و هنوز چیزی مشخص نیست.
به گزارش ICTNN، ماده 142 آیین نامه داخلی مجلس گفت:
تعدادی از نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس شورای اسلامی خواستار ارسال این لایحه به صحن شدند که جلال رشیدی کوچی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که تعداد امضاهای موافق برای بازگشت این لایحه به مجلس شورای اسلامی افزایش یافته است. دادگاه از 116 امضا فراتر رفت. لیست نمایندگان امضاکننده به زودی منتشر خواهد شد و پس از آن صدیف بدری در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد تعداد امضاهای نمایندگان برای لغو تصویب طرح حفاظتی از 150 امضا گذشت.
مهرداد ویس کرمی، دبیر کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی وی همچنین به ICTNN گفت: مجلس اصل 85 قانون اساسی را در دو مرحله رای داد، یک بار در ابتدا و یک بار که عده ای می خواستند به این طرح برگردند اما نشد.محصول و طرح در یک طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت. کمیته مشترک، با توجه به این تصمیم مجلس، طبیعی است که بررسی ها در کمیته مشترک انجام شود.
دبیر کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران گفت: به معنای گرفتن، بستن و بلاک هم نیست، متاسفانه این نوع مطالب از خارج از مرزها رفته، کلمات حفاظت و انسداد را به هم پیوند زده اند. و جنگ روانی ایجاد کرد. شکاف های اطلاعاتی وجود داشته است، اما باید اطلاعات را افزایش دهیم تا نگرانی های مردم برطرف شود.