پیام رسان ها سعی کرده اند روز به روز توسعه پیدا کنند و خدمات متنوع تر و با کیفیت تری را در اختیار کاربران قرار دهند. اما برای بهبود عملکرد خود می توانند نمونه های خارجی را دنبال کنند یا بخشی از کار خود را برون سپاری کنند و با کارشناسان سایر کشورها مشورت کنند و در نتیجه بخش فنی و نرم افزاری خود را توسعه دهند.
کیوان آقاگرکار، کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با ICTNN، درباره پیام رسان های داخلی و پیامدهای اختلالاتی که در آنجا رخ داده است، اظهار کرد: وقتی از پیام رسان ها صحبت می کنیم، شاید اولین چیزی که به ذهن خطور می کند. انتشار و تبادل اطلاعات است و وظیفه آنها فراهم کردن بستری برای تبادل و ارتباط اطلاعات است.
او می افزاید: «اما وقتی به محتوای رد و بدل شده نگاه می کنیم، به اهمیت نقش یک پیام رسان پی می بریم. در جایی که تبادل کسب و کار، اطلاعات پزشکی مرتبط با زندگی بیماران، نقش یک پلتفرم ارتباط محور مانند پیام رسان ها بسیار مهم است. این نشان می دهد که پلتفرم ها نیز باید در فضای ارتباط با کاربر، UI و UX و دسترسی لازم بسیار خوب عمل کنند تا کاربر بتواند به راحتی از آنها استفاده کند.
آقاگرکار افزود: علاوه بر این پیام رسان ها باید امنیت اطلاعات را در محیط فنی خود حفظ کنند، سرعت بالایی را در اختیار کاربر قرار دهند و بسیاری از مسائل فنی را برای کاربر تسهیل کنند. در این مرحله است که تفاوت و تمایز بین پلتفرم ها یا پیام رسان های بین المللی و پیام رسان های ملی مشخص می شود. به نظر می رسد در بحث حفظ حریم خصوصی و امنیت، شاید در مورد سرویس های مختلفی که باید به کاربر ارائه شود، پیام رسان های ما نتوانسته اند به درستی کار کنند و شاهد بودیم که گاهی امنیت پیام رسان ها و بسترهای داخلی را پایین تر می دانستند.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این سوال شرکت را در هر حوزه ای که بخواهد در آن فعالیت کند، تردید ایجاد می کند، تصریح کرد: از سوی دیگر خدماتی که ارائه می دهند گاهی با کاستی هایی همراه است و این امر مشکل بیشتر در پلتفرم های داخلی رایج است، تا چه حد می توان کار و تجارت مناسب را روی آن پلتفرم انجام داد.
وی در مورد زیرساخت پلتفرم های داخلی توضیح داد: با این حال زمانی که بر استفاده از پیام رسانی داخلی در سطح کلان تاکید می شود، مشخص می شود که پلتفرم های داخلی نمی توانند اطلاعات خود را بر روی ابر یا سرورهای خارجی انتقال دهند، بنابراین قطعاً موظف به انجام این کار هستند. بنابراین. قرار است در فضاهای داخلی کار کند. اگر چنین است، وزارت ارتباطات باید امکانات، امکانات یا تجهیزات ویژه این حوزه را در اختیار آنها بگذارد.
وی ادامه می دهد: اما به دلیل تحریم ها و اینکه شاید نتوانیم خیلی از تجهیزات لازم را از کشورهایی که فناوری این حوزه را دارند تهیه کنیم، باید به این نکته توجه کنیم. باید دید این موارد تا چه حد می تواند تاثیر لازم را داشته باشد و در نهایت پیام رسان و مخاطب اصلی این ویژگی را داشته باشند. به نظر می رسد نهادهایی مانند وزارت ارتباطات باید کمک کنند تا سرورها روز به روز کامل تر، قوی تر و بهتر شوند و در اختیار پیام رسان ها قرار گیرند.
سیلور کار در ادامه سخنان خود تجربه سایر کشورها و اختلال در پیام رسانی و پلتفرم های بین المللی را برجسته کرد و گفت: شرکت های بزرگی مانند متا یا فیسبوک و شرکت هایی از این دست مانند بخش خصوصی که دارای سهام هستند در این مسیر حرکت می کنند. در تولید سخت افزار کامپیوتر و به لطف درآمد هنگفت آن می توانند نیازهای سخت افزاری خود را تامین کنند. می توان با بسیاری از کشورهایی که خدمات اینترنت، ابر و سخت افزار ارزان تر هستند، مذاکره کرد و بخشی از سرورهای خود را در آنجا مستقر کرد.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: به عبارتی فضای خوب بخش خصوصی به تعامل با کشورهای مختلف نیز کمک می کند تا بتوانند توسعه بهتر صنعت سخت افزار و نرم افزار و در نتیجه مشتریان و مشتریان خود را تضمین کنند. مخاطبان با توجه به اینکه در فضای کشور محدودیتهایی داریم، باعث میشود نتوانیم از ظرفیتهای بینالمللی، فناوریهای روز و حتی افرادی که در این زمینه دانش دارند استفاده کنیم و نبود این موارد باعث میشود در پیامرسانهای داخلی ضعیف شویم. . .شاهد باش
وی درباره مهم ترین اقداماتی که پیام رسان های ملی برای ارتقای عملکرد و حفظ مخاطبان خود باید انجام دهند، تصریح کرد: علاوه بر موارد ذکر شده، باید گفت که پیام رسان ها سعی کرده اند روز به روز توسعه یافته و خدمات متنوع و با کیفیت بهتری به کاربران ارائه دهند. . . اما برای بهبود عملکرد خود می توانند نمونه های خارجی را دنبال کنند یا بخشی از کار خود را برون سپاری کنند و با کارشناسان سایر کشورها مشورت کنند و در نتیجه بخش فنی و نرم افزاری خود را توسعه دهند.
آقاگرکار در نهایت گفت: گاهی اوقات مشکلاتی را که در لایه های زیربنایی و زیرساختی وجود دارد به عنوان کاربر نمی بینیم، اما این مشکل می تواند بر روی پیام رسان ها یا هر بستر بومی تاثیر بگذارد. بنابراین به نظر می رسد خود وزارت ارتباطات باید عملکرد خود را چه در زمینه سخت افزاری و چه نرم افزاری بهبود بخشد تا شاهد ارائه خدمات بهتر از بسترها از جمله پیام رسانی باشیم.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات