به گزارش خبرنگار اقتصادی ICTNN، محمد محسن صدر روز دوشنبه در همایش «افق آینده، تحول دیجیتال» که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، اظهار کرد: امروز میزبان روسای مراکز فناوری اطلاعات دستگاه های اجرایی وزارتخانه های مختلف هستیم. برای انجام ماموریت ها مفاد برنامه هفتم توسعه به ما سپرده شده است.
وی افزود: کسانی که در این زمینه فعال هستند سفیران وزارت ارتباطات هستند و اولین هدف ما هم افزایی بیشتر بود. زیاد وارد تعاریف نمی شوم، اما نکته بارز این است که اکنون تنها راه حل برای حل مشکلات و چالش های کشور استفاده از فناوری اطلاعات است و اگر کسی به این موضوع بپردازد محکوم به شکست است. این فقط مختص کشور ما نیست، بلکه همه دنیا به این موضوع اذعان دارند.
صدر افزود: باید دید آیا تشکیل سازمان های جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات در دستگاه ها انجام شده است یا خیر؟ برای رفاه مردم چه کرده ایم؟ هر مسئولی باید این سوالات را در دستگاه خود بپرسد. یکی از مشکلات ما این است که برخی از مسئولان از هوش مصنوعی صحبت می کنند اما نمی دانند چگونه از این فناوری استفاده کنند.
معاون وزیر ارتباطات افزود: باید از فناوری اطلاعات برای کاهش بار مردم استفاده کنیم. زمانی موفق می شویم که جزئی نباشیم و با هم جلو برویم. وقتی در زمینه ابزارهای جدید صحبت می کنیم، باید همین فکر را داشته باشیم. اگر به این نقطه برسیم مردم نتیجه را خواهند دید.
صدر تصریح کرد: وزارت ارتباطات یک وزارتخانه قطع و وصل نیست. این وزارتخانه زیرساخت است و باید زیرساخت های کشور را فراهم کند. ما باید این را بفهمیم و سپس برای آن درایور تعریف کنیم. بخش بزرگی از وظایف وزارت ارتباطات در سازمان فناوری اطلاعات است و برای تحقق آن نیازمند حمایت همه دستگاهها هستیم.
«احسان کیان خواه» دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز افزود: در تحول دیجیتال باید سازمان هایی با فرآیندها و مفاهیم جدید شکل بگیرد. باید دید چقدر آماده ایم. مهم این است که تحول بدون «هدف» معنایی ندارد و باید بدانیم در این مسیر به کجا می رویم.
وی افزود: زمانی که از پروژه های هوشمندسازی صحبت می کنیم باید به عناصری مانند انگیزه و هدف، حاکمیت، سرمایه انسانی، فرآیند توجه ویژه داشته باشیم.
کیان خواه افزود: در بند ج ماده 107 قانون برنامه هفتم پیشرفت به منظور هوشمندسازی خدمات، حذف عامل انسانی و استعلام کاغذی نکاتی ذکر شده است که باید با ارتقای فنی پنجره خدمات محقق شود. ، پایگاه شناسه خدمات چرخه هوشمندسازی، ارزیابی مستمر و کمیته. مدیریت و نظارت در نظر گرفته شد.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات