حمید فتاحی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: از زمان تدوین سند معماری شبکه ملی اطلاعات به عنوان نماینده وزیر ارتباطات در این جلسات شرکت کرده ایم. با توجه به تجربه ای که طی سه تا چهار سال گذشته در قالب نیم بها محتوای داخلی و خارجی به دست آمده است، تصمیم گرفتیم محتوای داخلی را ارزانتر کنیم تا بتوانیم آن را رقابتی کنیم.
فتاحی تصریح کرد: شاید بتوان با تعرفه گذاری قیمت اینترنت داخلی یا ایجاد ترافیک پریمیوم مشکل را حل کرد. نتیجه جلسات قطعا ما را به نتیجه خوبی می رساند و مخالفت شدیدی در این زمینه نخواهیم داشت. اگر در این پازل متوجه شدیم که بازار برای تولید محتوا نیاز به اختصاص ترافیک به کاربر با قیمت مناسب دارد، آماده همکاری در زیرساخت ها هستیم.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور افزود: تعرفه قیمت اینترنت باید به گونه ای باشد که هم کاربران به اینترنت مناسب و پایدار دسترسی داشته باشند و هم اپراتورها درآمدی کسب کنند که با سرمایه گذاری در توسعه شبکه بتواند خدمات خوبی ارائه دهد.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اقتصادی ICTNN، معاونان وزیر ارتباطات به همراه دست اندرکاران حوزه فناوری اطلاعات با برگزاری جلسات متعددی سعی در تعریف الگوی اقتصادی برای شبکه ملی اطلاعات دارند. یکی از موضوعات مهم در این جلسات تغییر مدل تعرفه اینترنت داخلی و خارجی است.
در جلسه اول اپراتورها و در جلسه دوم تولیدکنندگان محتوا حضور داشتند و با یکدیگر تعامل داشتند. قاعده کلی این است که نسبت محتوای داخلی به خارجی باید معکوس شود. طبق آخرین آمار، تقریبا 30 درصد تردد در حال حاضر داخلی و مابقی خارجی است. باید شرایطی فراهم شود تا این نسبت معکوس شود و مردم تمایل بیشتری به استفاده از محتوای داخلی داشته باشند.
روحانینژاد گفت: شرکتهای سرمایهگذاری نیز معتقدند با توجه به محتوای نیمه کاره، اپراتورها احساس میکنند ما چیز بیارزشی ارائه میکنیم و به همین دلیل دیگر در این بخش سرمایهگذاری نمیکنند.
او گفت: «مردم نیز بخش مهمی از این چرخه هستند. اگر بین تولیدکنندگان محتوا رقابت وجود داشته باشد، مردم می توانند بهترین کیفیت را دریافت کنند. روند حاکمیت نیز باید عقلانی باشد. دولت باید با در پیش گرفتن سیاست حمایتی و ایجاد انگیزه به محتوای فاخر یارانه بدهد.
وی افزود: کاربران بخش مهمی از این تصمیم هستند و اکنون به دلیل اینکه محتوای مناسبی در اختیار ندارند ترجیح می دهند از محتوای خارجی استفاده کنند. اپراتورها همچنین عنوان کردند که اکنون هزینه ترافیک داخلی حداکثر 20 درصد است و باید محصولی را که ترافیک خارجی دارد 50 درصد ارزان تر به زیرساخت بفروشیم و این احساس وجود دارد که محصول را با قیمت کمتری می فروشند. از قیمت تمام شده
«صادق عباسی شاهکوه» معاون وزیر ارتباطات در سومین نشست از این سلسله نشست های الگوی اقتصادی شبکه ملی اطلاعات گفت: هدف از برگزاری این نشست ها یافتن الگوی اقتصادی مناسب برای شبکه ملی اطلاعات است. “
شرکت زیرساخت آماده همکاری است
وی گفت: اگر به مردم گفته شود اینترنت یک بستر رایگان است، قطعا واکنش نشان خواهند داد. به عنوان مثال، باید بین VOD ها رقابت وجود داشته باشد و هر کدام باید سعی کنند با مدلی که پیش بینی می کنند، کاربر را جذب کنند. به نظر ما اپراتور نباید درگیر چنین موضوعی شود و همیشه باید بی طرفی خود را نسبت به محتوا حفظ کند.
«مهدی روحانی نژاد» مشاور عالی رئیس سازمان تنظیم مقررات نیز در این جلسه گفت: در دو جلسه قبلی که برگزار شد، درباره تعرفه ترجیحی محتوای داخلی صحبت کردیم. سیاست فعلی کشور به دلایل مختلف اکنون نیاز به بازنگری دارد.
راه حل ها چیست؟
وی گفت: پیشنهاد دیگری که در این جلسه مطرح شد، ارائه اینترنت به ارائه دهندگان محتوا توسط شرکت ارتباطات زیرساخت است که منجر به بزرگتر شدن این شرکت می شود. من فکر نمی کنم ما باید به سمت توسعه زیرساخت ها برویم. هر چه شرکت کوچکتر باشد برای بخش خصوصی بهتر است.
برخی از شرکتهای سرمایهگذاری گفتهاند که پیشنهاد دادهاند که لغو تدریجی تعرفهها را مجاز کنند و اگر صاحب محتوا احساس کند که مردم به دلیل محتوایی که تولید کرده است به سراغش میآیند، باید از اپراتور بخواهد که با او تماس بگیرد. او.” فروش تعرفه کامل
وی افزود: موضوع دیگر ایجاد انگیزه در اپراتورها برای سرمایه گذاری است تا با کسب سود از بازار فناوری در این زمینه سرمایه گذاری کنند. اگر این سرمایه گذاری انجام نشود، کیفیت شبکه کاهش می یابد و مردم نمی توانند از محتوایی که در آن قرار دارد استفاده کنند.
عباسی افزود: در دنیا روش قیمت گذاری اینترنت و محتوا به این صورت است که تولیدکننده محتوا با اپراتور موافق است و بر همین اساس محتوای مورد نظر را در اختیار کاربران قرار می دهد.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که به مدل اقتصادی مربوط می شود بحث تعرفه است. برای یافتن بهترین راه باید از سه منظر به این موضوع نگاه کرد تا به بهترین نتیجه دست یابیم و مدل تعرفه ای را استخراج کنیم که بر اساس آن خدمات با کیفیت مناسب و مقرون به صرفه به دست مشترکان برسد.
وی افزود: اپراتورها هم پیشنهاد داده اند که به جای تعرفه اجباری که صرفه اقتصادی ندارد و بازار را مختل می کند، خودمان با تولیدکننده محتوا تعامل داشته باشیم. اکنون هر یک از اپراتورهای مخابراتی حدود 50 میلیون مشترک دارند و در صورت تعامل با صاحبان محتوا می توانند به نتایج خوبی دست یابند. با این کار درآمدی که اپراتور به دست می آورد می تواند در حوزه دیگری سرمایه گذاری کند و کیفیت ارتباطات را بهبود بخشد.
تعرفه های ترجیحی برای محتوای داخلی را بررسی کنید
دست اندرکاران حوزه محتوا و حاکمیت اکنون با برگزاری جلسات متعدد سعی در بررسی این مصوبه دارند تا پیش نویس قطعنامه ای را بیابند که در نهایت به نفع همه فعالان این حوزه باشد.
زمان بازنگری قوانین فرا رسیده است
در گذشته، برای پشتیبانی از محتوای داخلی، قانون نیم محاسبه پهنای باند داخلی تصویب شد. در آن زمان با توجه به شرایط، این مصوبه موثر بود و توانست نظر کاربران را به خود جلب کند، اما مدتی است که اپراتورها و ارائه دهندگان خدمات به این موضوع انتقاد می کنند و معتقدند این شیوه تعرفه گذاری به ضرر آنهاست.
به گزارش روز یکشنبه ICTNN، نشست تخصصی طراحی و تدوین الگوی اقتصادی شبکه ملی اطلاعات با حضور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار شد. مدیرعامل و مشاور عالی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
روحانی نژاد افزود: پیشنهاد دیگر این است که به جای این صاحبان محتوا با تک تک اپراتورها تعامل داشته باشند، ترافیک را به زیرساخت بفروشند و شرکت زیرساخت آن را به صاحبان محتوا بفروشد. این باعث می شود که تولید کننده جذابیت بیشتری داشته باشد تا کیفیت را بهبود بخشد و تعرفه های خوبی دریافت کند زیرا مستقیماً با زیرساخت در تعامل است.
عباسی تاکید کرد: شاید در کوتاه مدت بتوانیم از این پیشنهاد که شرکت زیرساخت ترافیک را خریداری و بین ISP ها (ارائه دهندگان خدمات اینترنتی) توزیع می کند، به عنوان راهکاری کوتاه مدت استفاده کنیم، اما دولت نباید وارد این موضوع شود. باید بین اپراتور و تولیدکننده محتوا توافق شود تا با ارائه خدمات بهتر، تعرفه را تغییر دهند. به طور خلاصه، وقت آن است که بحث اینترنت را همانطور که الان هست اصلاح کنیم.
وی تاکید کرد: در این مدت پیشنهاداتی مطرح شده که ممکن است انحصار شرکت زیرساخت در حوزه اینترنت را کاهش دهد اما ممکن است انحصار دیگری در حوزه محتوای داخلی شکل بگیرد که هدف ما نیست. اگر شرکت زیرساخت ترافیک را بخرد و بین ISP ها (ارائه دهندگان خدمات اینترنتی) توزیع کند، آیا انحصار خواهد بود؟ باید بررسی و روشن شود.
تحریریه ICTNN شبکه خبری