شیائومی در اصلاحات جدید گرفتار شد، این شرکت با تأخیر برای مجوز ساخت خود تحت قوانین قدیمی درخواست داد و ظاهراً قوانین جدید باعث ایجاد مشکلات جدی شده است. شیائومی در این مبارزه تنها نیست و سایر خودروسازان خودروهای برقی با همین وضعیت مواجه شدند و راه حل های خلاقانه ای ارائه کردند.
در چین هر شرکتی که مایل به راهاندازی یک کسبوکار تولید خودرو باشد، به مجوز بسیار خاصی نیاز دارد و با ظهور خودروهای برقی، کسب این مجوز نسبتاً آسان بود. با این حال کار به جایی رسید که چین دهها شرکت جدید داشت که از دولت کمک مالی می گرفتند تا سقوط کنند و ناپدید شوند.
شیائومی در پروژه خودروی الکتریکی خود با مشکلات جدی مواجه است. در گذشته به طور گسترده گزارش شده بود که این شرکت با دریافت مجوز ساخت مشکل دارد. دولت چین پس از یک رشته شکست شرکتهای جدید طی چند سال گذشته، الزامات تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی را افزایش داد. با این حال گزارش می شود که شیائومی به دریافت مجوز ساخت خودرو برای نزدیک شده است.
تقریباً غیرممکن به نظر می رسد که شرکتی که 1.5 میلیارد دلار برای توسعه تجارت خودروی خود برنامه ریزی کرده و در حال حاضر کارخانهای با ظرفیت ۳۰۰ هزار خودرودر سال را در پکن می سازد، بدون داشتن مجوز ساخت واقعی این کار را انجام دهد. تصور اینکه شرکتی مانند شیائومی با گرفتن چنین مجوزی مشکل داشته باشد، سخت است.
شیائومی تصمیم گرفت رویکرد مشابهی را در پیش بگیرد و به جای اینکه منتظر بماند و ریسک تاخیر بیشتری داشته باشد، کنترل شرکت آلمانی Borgward را در دست گرفت که در نوامبر سال گذشته ورشکست شد. بورگوارد هنوز برای ساخت خودرو گواهینامه دارد و از طریق این خرید، شیائومی دیگر مشکلی با صدور مجوز ندارد.
شیائومی در حال برنامه ریزی برای ساخت کارخانه خود در دو فاز است. فاز اول قرار است در سال 2024 با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار دستگاه تکمیل شود. فاز دوم تا سال 2026 ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار دستگاه دیگر را اضافه خواهد کرد.
اولین خودروی الکتریکی شیائومی همراه با طراحی و نام آن فاش شده است، اگرچه این شرکت سعی کرد ابتدا آن را تکذیب کند اما سپس از تامین کننده ای که تصاویر را فاش کرده است، غرامت خواست.
تحریریه ICTNN شبکه خبری