سری ماتریکس با فضای علمی تخیلی و اکشن فلسفی خود همیشه گزینه مناسبی برای اقتباس از بازی های ویدیویی بوده است، اما هیچ یک از بازی های عرضه شده در دو دهه اخیر نتوانسته موفقیت فیلم اصلی 1999 را تکرار کند. اکنون مشخص شده است که در سال 1999، هیدئو کوجیما به ساخت یک بازی رسمی از این سری نزدیک بود، اما این همکاری هرگز به نتیجه نرسید.

در یک مصاحبه جدید با وب سایت Time Extension، یکی از کارمندان سابق کونامی ادعا کرد که سازندگان سری Matrix، Wachowskis، در سال 1999 با هیدئو کوجیما ملاقات کردند تا در مورد ساخت یک بازی بر اساس این سری صحبت کنند. اما یکی از مدیران ارشد کونامی در آن زمان با این همکاری مخالفت کرد.
اگرچه فرانچایز ماتریکس برای اقتباس از بازی های ویدئویی ایده آل به نظر می رسد، تعداد محدودی از بازی ها منتشر شده اند و هیچ کدام نتوانسته اند با موفقیت انتقادی یا تجاری فیلم اصلی برابری کنند. اما شاید اگر آن دیدار سرنوشت ساز در سال 1999 با نتیجه متفاوتی به پایان می رسید، همه چیز متفاوت می شد.
جک یاروود از Time Extension اخیراً با کریستوفر برگسترسر، معاون سابق صدور مجوز در Konami Digital Entertainment مصاحبه کرده است. برگسترسر در این مصاحبه تایید کرد که واچوفسکی ها از طرفداران پر و پا قرص کوجیما بودند و ملاقاتی بین آنها و کارگردان معروف در سال 1999 صورت گرفت.

علاوه بر کوجیما و واچوفسکی ها، برگسترسر، آکیهیرو سایتو، اکنون رئیس بخش ارتباطات کوجیما پروداکشنز، و کازومی کیتائو، تهیه کننده اجرایی و مدیر آینده کونامی نیز در این جلسه حضور داشتند. به گفته برگسترسر، جلسه زمانی پایان یافت که واچوفسکی ها گفتند:
ما واقعاً دوست داریم که یک بازی ماتریکس بسازید. آیا می توانید این کار را انجام دهید؟ و کیتائو با یک “نه” ساده پاسخ داد.
Time Extension همچنین با یکی دیگر از کارمندان سابق کونامی صحبت کرد که روایت متفاوتی از جلسه ارائه داد. به گفته این منبع ناشناس، پاسخ منفی کیتائو به معنای پایان قطعی جلسه نبود و کوجیما از آن زمان علاقه زیادی به همکاری با واچوفسکی ها نشان داده است. ناکام ماندن پروژه ظاهراً ناامیدی بزرگی برای کوجیما و تیم توسعه او بود.








































