بر اساس نظرسنجی سالانه رویداد GDC که جامعه آماری آن را توسعه دهندگان صنعت بازی تشکیل می دهد، توسعه بازی برای پلتفرم رایانه شخصی بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.
80 درصد از توسعه دهندگان مورد بررسی توسط GDC روی یک بازی رایانه شخصی و 8 درصد روی یک بازی Nintendo Switch 2 کار می کنند.
در اوایل سال 2025، GDC بیش از 3000 بازیساز را در مورد شیوههای کاری آنها مورد بررسی قرار داد.
یکی از موضوعات مطرح شده شامل این است که در حال حاضر برای کدام پلتفرم ها بازی می کنند و برای کدام پلتفرم ها بیشتر علاقه مند به انتشار بازی هستند.
80 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که در حال توسعه بازی های رایانه شخصی هستند که نسبت به نظرسنجی سال گذشته 66 درصد افزایش داشته است. 74 درصد گفتند که رایانه شخصی پلتفرم ترجیحی آنها است که افزایش 62 درصدی را نشان می دهد.
دلیل علاقه توسعه دهندگان به رایانه شخصی چیست؟
دلیل افزایش علاقه و تمایل توسعه دهندگان به رایانه شخصی در حال حاضر ناشناخته است، اما گزارش GDC نشان می دهد که محبوبیت Steam Deck Valve از این علاقه افزایش یافته بی بهره نیست.
در نظرسنجی امسال، Steam Deck به عنوان یک پلتفرم مشخص نشده است، زیرا ابزاری برای تجربه بازی رایانههای شخصی و مک است. اما به نظر می رسد برخی از توسعه دهندگان آن را به عنوان یک پلتفرم واحد می بینند.
هنگامی که از توسعه دهندگان خواسته شد تا پلتفرم های دیگر مورد علاقه خود را نام ببرند، تقریباً نیمی از آنها (حدود 44 درصد) Steam Deck را فهرست کردند.
38 درصد از توسعه دهندگان می گویند در حال حاضر در حال توسعه بازی برای پلی استیشن 5، بیش از 34 درصد برای ایکس باکس سری X/S، حدود 29 درصد برای اندروید، 28 درصد برای iOS، حدود 23 درصد برای مک و 20 درصد برای نینتندو سوییچ هستند.
در انتهای لیست، تنها 8 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که در حال توسعه یک بازی برای نینتندو سوییچ 2 هستند، همان تعداد که در نظرسنجی سال گذشته گزارش شده بود.
بیش از یک نفر از هر ده شرکت کننده نیز گفتند که در سال گذشته اخراج شده اند و مشغول کار دیگری بوده اند.