به گفته نائوکی یوشیدا، کارگردان نسخههای چهاردهم و شانزدهم سری فاینال فانتزی، این فرنچایز نمادین در شرایط سختی برای حفظ ارتباط قرار دارد.
یوشیدا در مصاحبه با Inverse گفت:
در مورد اینکه آیا فاینال فانتزی به طور موفقیت آمیزی با روندهای فعلی صنعت سازگار است یا خیر، فکر می کنم این مجموعه در حال حاضر با مشکل مواجه است. در حال حاضر ما در نقطه ای هستیم که درخواست های زیادی برای طراحی بازی دریافت می کنیم. در واقع، پردازش همه این درخواست ها با یک عنوان غیر ممکن خواهد بود. تصور فعلی من این است که میتوانیم چند نمایشنامه بسازیم و همچنان در مدت زمان معین بهترین کار را انجام دهیم.
این کارگردان که 18 سال در Square Enix کار کرده است، می تواند به روندهای مختلفی اشاره کند که بازی را تحت تأثیر قرار داده یا آنها را تهدید می کند. در ماه فوریه، او به علاقه فزاینده صنعت بازی به NFTها، ارزهای دیجیتال و مکانیک قمار برای برنده شدن اشاره کرد و تأیید کرد که FF14 آنها را شامل نمی شود. در حالی که بازی رایگان MMO مطابق با محتوای الحاقی Heavensward است، به دلیل اینکه عنوانی رایگان برای بازی مانند Genshin Impact یا آنچه Assassin’s Creed Infinity آینده Ubisoft وعده داده است، مورد تمسخر قرار گرفته است. این موضوع در مورد Final Fantasy 16 نیز صدق می کند که نسخه اصلی این سری در آینده بود. این بازی حتی جهان باز هم نخواهد بود، اما دارای نبردهای تعیین کننده ژانر بین احضاریه های امضای آن است که برای اولین بار در این سری بازی می شود.
جدای از سری های اصلی، عناوین فاینال فانتزی تا حدودی این روند را به سمت و سوی جدیدی سوق داده اند. چندین بازی موبایل gacha در سری Final Fantasy وجود دارد. Brave Exvius در سال گذشته به 45 میلیون دانلود رسید. بازی Final Fantasy 7 Remake و سایر اسپینآفها، مانند شوتر Battle Royale که سال گذشته منتشر شد، همچنان از روند اصلی بازی منحرف میشوند. اما در واقع هیچ کدام از آنها به محبوبیت یا تاثیری که این سریال در اواخر دهه 90 و اوایل دهه 2000 داشت، نرسیدند.
یوشیدا گفت این سریال در مورد دنبال کردن روندها نیست و داستان سرایی FF16 منعکس کننده آن خواهد بود. اما به نظر می رسد که او قصد دارد کارهای بیشتری انجام دهد. چرخه توسعه طولانی آخرین عناوین اصلی احتمالاً این کار را دشوارتر خواهد کرد.
پروژههای اسپینآف میتوانند وارد معارضه شوند، اما اسکوئر انیکس، یک شرکت محافظهکار و ریسکگریز، متقاعد کردن آن دشوار است. به نظر می رسد یوشیدا علاقه مند به کاوش در ناشناخته ها و ناشناخته ها پس از عرضه Final Fantasy 16 در سال آینده است.
یوشیدا ادامه داد:
تا زمانی که آنها بتوانند بازی بسازند خوشحال خواهم شد. بنابراین وقتی چیز خاصی وجود ندارد، گاهی فکر میکنم باید قبل از مرگ، یک عنوان MMORPG دیگر از ابتدا بسازم.
پس از پایان هوشمندانه و تاریخی FF14 و محبوبیت محتوای گسترش اخیر آن، امیدواریم به آرزویش برسد.