به همین دلیل، فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس، قول داده است که فرنچایز Call of Duty را در پلی استیشن حفظ کند تا از وحشت گیمرها جلوگیری کند. مجله فوربس نیز در این باره نوشت که مایکروسافت قول داده است که تا زمانی که کنسول پلی استیشن وجود دارد، بازی های Call of Duty نیز در آنجا عرضه خواهند شد. اسپنسر حتی به سونی پیشنهاد داد تا بازی Call of Duty را به عنوان بخشی از سرویس اشتراک پلی استیشن بفروشد. با این حال ظاهرا این پیشنهادات و وعده ها کوچکترین تاثیری در تغییر دیدگاه سونی نداشته است.
ایکس باکس و پلی استیشن چند ماه گذشته را صرف مبارزه و پیگیری خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت کرده اند. جنگ کنسولی هرگز اینقدر خونین نبوده است.
جنگ کنسول ها پدیده جدیدی در دنیای بازی های ویدیویی نیست. در دوران جنسیس و SNES، سگا تلاش کرد تا طرفداران بازی را متقاعد کند که کنسول آنها برتر از کنسول نینتندو است. با این حال، در دوران فعلی بازیهای ویدیویی و با وجود ویژگیهایی مانند Cross-Play، سونی و مایکروسافت بیشتر با هم کنار میآیند، اما اخیراً و بهویژه در سال 2022 قضیه کمی متفاوت شده است.
پیرس هاردینگ رولز، محقق و تحلیلگر بازار، در مصاحبه با Gamesindustry.biz گفت که اگر Call of Duty به Game Pass اضافه شود، افراد زیادی به این سرویس مهاجرت خواهند کرد. در پاسخ به CMA، سونی خاطرنشان کرد که پلی استیشن پلاس در حال حاضر از نظر تعداد مشترکان از Game Pass عقب تر است.
با این حال، در طول این جنجال، اسپنسر بارها گفته است که بازی Call of Duty را به پلی استیشن خواهد آورد و حتی قول داده است که این فرنچایز را تا ده سال آینده به کنسول های نینتندو بیاورد. اسپنسر سابقه خوبی در همکاری با شرکت های رقیب دارد. نمونه بارز این موضوع Minecraft است. استودیوی سازنده Minecraft، Mojang، در سال 2014 توسط مایکروسافت خریداری شد، اما Minecraft هنوز بر روی پلتفرم های دیگر در دسترس است. یکی از بازی های دیگر این فرنچایز با نام Minecraft Dungeons بر روی تمامی پلتفرم ها عرضه شد.
سونی و مایکروسافت در پاسخی طولانی به استعلام CMA بریتانیا، دلایلی برای موافقت یا مخالفت خود با معامله اکتیویژن بلیزارد ارائه کردند. مایکروسافت ادعا کرد که سونی سهم بازار بسیار بیشتری دارد و خرید اکتیویژن بلیزارد تنها به نزدیک شدن آنها به سونی و محدود کردن عرصه رقابت کمک می کند. سونی همچنین گفت که این معامله بخش بازی های ویدیویی آن را کاملا فلج می کند و گیمرها را مجبور به خرید ایکس باکس می کند.
مایکروسافت اولین ضربه را با خبر غافلگیرکننده ای وارد کرد: این شرکت قصد خرید اکتیویژن بلیزارد را داشت. هر چقدر هم که این معامله تکان دهنده است، به هیچ وجه تنها خرید بزرگ در صنعت بازی نیست. در واقع، سونی و مایکروسافت چند سال گذشته را صرف خرید ناشران و توسعه دهندگان کرده اند تا قلمرو خود را گسترش دهند. سونی استودیوهای Bluepoint Games و Housemarque را در سال 2021 خریداری کرد. سال قبل، مایکروسافت با خرید Zenimax Media مالکیت Bethesda و تمام آدرسهای IP آن را در اختیار گرفت. در اوایل سال جاری، سونی با Bungie تماس گرفت و خالق سه گانه افسانه ای Halo و فرنچایز Destiny را به یک استودیوی پلی استیشن تبدیل کرد.
به گفته مایکروسافت، سونی همیشه نسبت به رقبای بزرگ خود خصمانه بوده و در پشت صحنه مدام سعی کرده از موفقیت ایکس باکس جلوگیری کند. اخیرا مایکروسافت به دلایل مختلفی انگشت اتهام را به سوی سونی نشانه رفته است. اسپنسر در مصاحبه ای با Second Request گفت که سونی تنها مخالف اصلی معامله Activision-Blizzard است و آنها قصد دارند تسلط خود را در بازار کنسول حفظ کنند. به گفته اسپنسر، سونی در حال توسعه پلی استیشن با کوچک نگه داشتن ایکس باکس است. در یک نشست سالانه با سهامداران، برد اسمیت، معاون مایکروسافت، سخنان اسپنسر را تایید کرد و گفت که ایکس باکس تنها 59 بازی انحصاری دارد در حالی که 286 بازی برای پلی استیشن بود.
چرا هنگام خرید اکتیویژن بلیزارد اینقدر متفاوت است؟ برای شروع، باید گفت که مایکروسافت قصد دارد حدود 69 میلیارد دلار برای این معامله هزینه کند. در مقایسه باید گفت که این شرکت در مجموع 8.1 میلیارد دلار برای خرید Zenimax Media هزینه کرد که در آن زمان رقم بسیار بزرگی به حساب می آمد. در صورت نهایی شدن این معامله، مایکروسافت صاحب فرنچایزهای بزرگی مانند Call of Duty و Diablo و حتی غول دنیای بازی های موبایل، Candy Crush خواهد شد. روی کاغذ، مایکروسافت میتواند فرنچایز Call of Duty را که بیش از 30 میلیارد دلار در طول عمر خود به دست آورده است، به یک فرنچایز انحصاری تبدیل کند و بازیکنان را ملزم به خرید اشتراک Xbox یا Game Pass کند.
با توجه به تلاشهای اخیر FTC برای جلوگیری از تکمیل خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت، آینده این معامله در حال حاضر کاملاً نامشخص است. با این حال، آینده هر چه باشد، سال 2022 به ما نشان داد واقعاً سونی و مایکروسافت چه احساسی نسبت به یکدیگر دارند. این دو شرکت ممکن است در ظاهر رابطه خوبی داشته باشند، اما کینه آنها پشت درهای بسته بیشتر می شود و اوضاع ممکن است در سال 2023 بدتر شود.
باید گفت که اخیراً مایکروسافت به توافق قبلی بتسدا با سونی در خصوص انحصار موقت Deathloop و Ghostwire: Tokyo عمل کرده است. البته دارندگان پلی استیشن در آینده نمی توانند دیگر عناوین بتسدا مانند Starfield و The Outer Worlds 2 را تجربه کنند. اما طرفداران Xbox در حال حاضر قادر به تجربه فرنچایزهایی مانند The Last of Us و God of War نیستند. . البته، هیچ یک از این فرنچایزها از نظر محبوبیت با Call of Duty و Minecraft مطابقت ندارند.
برخی از اتهامات این دو شرکت حتی تحریک آمیزتر بوده است. به عنوان مثال، مایکروسافت ادعا کرد که سونی با پرداخت پول به شرکتهای دیگر سعی میکند از انتشار برخی بازیها در سرویس Xbox و Game Pass جلوگیری کند. از سوی دیگر سونی اعلام کرده است که مایکروسافت قصد دارد پلی استیشن را به نینتندویی دیگر تبدیل کند و خرید اکتیویژن بلیزارد گامی به سوی این هدف است.
تحریریه ICTNN شبکه خبری
عاشق گیم و اخبار بازی ام
ICTNN - شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف اطلاع رسانی جامع در حوزه اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات به شما خدمت رسانی می کند
© 2021 ICTNN - بهینه سازی و اجرا توسط محمدصادق مجدی.
© 2021 ICTNN - بهینه سازی و اجرا توسط محمدصادق مجدی.