جیسون شرایر، یکی از کارشناسان معتبر صنعت بازی، پیشبینیهای خود را برای سال جدید پیشرو به مناسبت آغاز سال جدید به اشتراک گذاشته است. او در مورد عناوین مورد انتظار مانند GTA 6، Half-Life 3 و Hollow Knight Silksong صحبت کرد.
امسال سال بسیار مهمی برای صنعت بازی های ویدیویی است. معرفی و عرضه کنسول جدید نینتندو، نسخههای جدید فرنچایزهای بسیار محبوب مانند Civilization و Assassin's Creed، و مهمتر از همه پایان یک دوره تاریک کاهش حجم، چیزی است که میدانیم. اما بسیاری از رویدادها هنوز ناشناخته مانده اند و ما فقط می توانیم آنها را پیش بینی کنیم. در این مقاله به این مسائل می پردازیم.
صنعت بازی در حال بهبود است
چندین هزار فعال و کارمند در صنعت بازی های ویدیویی در دو سال گذشته شغل خود را از دست داده اند. چندین استودیو تعطیل شدند و بسیاری از عناوین اصلی در زمان انتشار لغو یا شکست خوردند. حتی بازیسازان مستقل نیز با مشکلاتی از جمله مشکل در یافتن سرمایهگذار مواجه بودند. همانطور که جلسه استودیوی DICE در فوریه سال گذشته نشان داد، بسیاری از کارآفرینان به کارمندان خود می گفتند “تا سال 2025 زنده بمانند!” “.
صنعت بازی های ویدیویی منتظر چه چیزی است؟ انتظار نداشته باشید همه شرکت های بزرگ امسال به اوج خود برگردند، اما امسال شاهد رشد بیشتر کنسول ها خواهیم بود. Steam در سال گذشته به رکورد 39 میلیون بازیکن همزمان رسید و توانست 6 میلیون بیشتر از رکورد 2023 ثبت کند.
در کنار این پیشرفت ها، کنسول جدید نینتندو نیز به این بازسازی کمک خواهد کرد. بسیاری از ناشران مایل به جذب سرمایه گذار هستند که باعث ظهور سرمایه گذاران جدید در صنعت بازی های ویدیویی می شود. موج اخراج ها و اخراج ها هنوز به پایان نرسیده است، اما صنعت بازی در کل امسال در مسیر بهبودی قرار خواهد گرفت.
دیگر خبری از بازی های انحصاری نیست
سال گذشته، اسکوئر انیکس بازی Final Fantasy 7 Rebirth را به صورت انحصاری برای پلی استیشن 5 منتشر کرد و این بازی احتمالا یکی از آخرین عناوین انحصاری کنسول است، چرا که این شرکت سال گذشته به طرق مختلف اعلام کرد که قصد دارد بازی های خود را بر روی پلتفرم های متعدد عرضه کند. مطابق با این سیاست، انتظار میرود که Rebirth ماه آینده برای رایانههای شخصی عرضه شود. حتی دارندگان کنسول مایکروسافت و سونی بازی های خود را بر روی پلتفرم های مختلف منتشر می کنند. Spider-Man 2 و چند بازی دیگر سونی امسال برای رایانه های شخصی عرضه می شوند و Indiana Jones and the Great Circle نیز برای پلی استیشن 5 عرضه می شود.
عرضه انحصاری بازیها دیگر مثل قبل معنا ندارد، بودجه تولید آنها بسیار زیاد است و تعداد کلاینتهای کنسول چندان افزایش نمییابد. علاوه بر این، کمبود عرضه برای Steam به معنای از دست دادن بخش بزرگی از بازار است. به گفته شرایر، مایکروسافت در نهایت بازی های خود را بر روی تمامی پلتفرم ها عرضه خواهد کرد و سونی روز به روز به این طرز تفکر نزدیک می شود. تنها استثنا ممکن است نینتندو باشد.
یوبی سافت به طور غیر قابل برگشت تغییر کرده است
بدون شک، سال گذشته همه چیز برای یوبیسافت خوب نبوده است، زیرا سهام این شرکت به پایینترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است و فروش بازیهای کمتر از حد انتظار و همچنین تاخیر در بازی Assassin's Creed Shadows، اوضاع را برای این شرکت بدتر کرده است. رهبران یوبی سافت اکنون در حال بررسی گزینه های خود برای آینده است.
انتشار Shadows برای یوبی سافت بسیار سرنوشت ساز است. اگر بازی موفقیت آمیز باشد، شرکت زمان بیشتری برای بازسازی آینده خود خواهد داشت، اما اگر مانند Outlaws شکست بخورد، یوبی سافت یا دوره ای از تغییرات شدید و سریع را پشت سر خواهد گذاشت یا توسط Tencent خریداری خواهد شد. بر اساس گزارش ها، Tencent که در حال حاضر بزرگترین سرمایه گذار یوبی سافت است، در حال مذاکره برای خرید سهام این شرکت است. اما ممکن است شاهد اتفاق غیرمنتظرهای باشیم، شاید Savvy Games Group که مسئول سرمایهگذاری در صنعت بازی عربستان سعودی است، ممکن است خرید Ubisoft را در نظر بگیرد. این گروه قبلا گفته بود که به دنبال خریدهای بزرگ در صنعت بازی است.
GTA 6 امسال عرضه نمی شود
زمانی که Grand Theft Auto VI معرفی شد، ناشر آن، Take Two، اعلام کرد که بازی در پاییز 2025 منتشر خواهد شد. اما نمی توان به حرف های شرکت ها اعتماد کرد. نسخه جدید GTA بسیار مورد انتظار و عظیم است و فشار روی توسعه دهندگان استودیو Rockstar بسیار زیاد است، به خصوص در این ماه های آخر توسعه. احتمالاً شاهد به تعویق افتادن بازی تا سال 2026 خواهیم بود.
اما شاید سیلک سانگ باشد!
Silksong که برای اولین بار در سال 2019 معرفی شد، دنباله مورد انتظار عنوان محبوب و زیبای Hollow Knight است که متأسفانه در طول توسعه با چندین مشکل مواجه شد. زمان زیادی از معرفی بازی می گذرد و همین موضوع باعث شده است که Silksong به اندازه سایر عناوین بزرگ این صنعت بزرگ و مورد انتظار باشد. امیدواریم این بازی بالاخره امسال منتشر شود و میلیون ها نسخه بفروشد.
هوش مصنوعی مولد دیگر به این شکل استفاده نخواهد شد
با وجود اشتیاق زیاد ناشران و توسعه دهندگان، هوش مصنوعی نتوانسته به نتیجه مورد انتظار دست یابد. اگرچه ابزارهایی مانند ChatGPT در تسهیل گردش کار و بهبود خروجی خلاقانه کارکنان بسیار مفید هستند، اما هنوز به حداکثر پتانسیل خود در تولید محتوا نرسیدهاند. بسیاری از تصاویر منتشر شده توسط شرکت های بزرگ و ساخته شده با هوش مصنوعی با واکنش بسیار منفی مردم مواجه شده و در برخی موارد باعث شرمندگی شرکت ها شده است.
در سال آینده، بسیاری از شرکتهای بازیسازی احتمالاً مجبور خواهند شد آزمایشهای خود را با هوش مصنوعی متوقف کنند و این ممکن است به دلیل یک دعوی بزرگ یا شکست شرکتی که به طور کامل از هوش مصنوعی استفاده میکند رخ دهد.
Half-Life بازگشته است
با وجود اینکه بیش از یک دهه از آخرین بازی تک نفره Velo می گذرد، طرفداران هنوز در مورد شوتر نمادین خود صحبت می کنند. عنوان Half-Life 2 در سال 2004 منتشر شد و پس از آن Velo داستان سریال را به صورت اپیزودیک ادامه داد. 2 قسمت منتشر شد و قسمت سوم که قرار بود کمی بعد از انتشار قسمت دوم منتشر شود به فراموشی سپرده شد. البته Velo در سال 2020 با Half-Life Alyx به این سریال بازگشت، اما طرفداران همچنان منتظر دنباله اصلی سریال هستند. Half-Life 3 احتمالا امسال 20 سال دیرتر از آنچه انتظار می رفت منتشر خواهد شد.