در این مقاله ، ما می خواهیم به داستان Bistun نگاهی بیندازیم. این عنوان را می توان یک داستان مدرن از عشق نامید.

داستان بیستون یکی از برجسته ترین آثار ایرانی در اکشن ماجراجویی جنس است که توسط استودیوی Black Cube Games ساخته شده و در سال ششم منتشر شده است.
در این مقاله ، ما بازی کامل را بررسی می کنیم و آن را از نظر گیم پلی ، روایت و ارتباط با ادبیات کلاسیک فارسی تجزیه و تحلیل می کنیم. به طور خاص ، ما بر مقایسه تاریخ بازی با کار Khosrow و Shirin Nezami و با بررسی چگونگی تبدیل این داستان کلاسیک عشق به یک تجربه دیجیتالی تمرکز می کنیم.
نمای کلی از داستان بیستون

تاریخ و داستان
این بازی داستان یک سنگ ناشناس را نشان می دهد که در کوه بیستون به خواب می رود و می فهمد که گذشته خود را فراموش کرده است. وی در طول سفر ، با یک نیروی الهام بخش و الهام بخش ملاقات کرد که او را به کشف اسرار گذشته خود ترغیب می کند. با پیشرفت داستان ، او به آرامی هویت واقعی خود و عشق از دست رفته خود را به یاد می آورد.
گیم پلی و طراحی هنری
سبک اکشن ماجراجویی با دیدگاه ایزومتریک طراحی شده است. مکانیسم های جنگی ساده اما صاف هستند و بیشتر روی استفاده از ضربات سریع و گول زدن تمرکز می کنند. از نظر هنری ، این بازی از مناظر کوه Bistoon و عناصر با الهام از هنرها و هنر مینیاتوری ایرانی استفاده می کند.
یکی از ویژگی های منحصر به فرد بازی ، داستان آن از طریق یک راوی حرفه ای است که تجربه شنوایی را غنی می کند. در نسخه انگلیسی ، Mark Strong ، بازیگر برجسته انگلیسی ، صدای راوی بود که تأثیر عاطفی تاریخ را دو برابر کرد.
تجزیه و تحلیل تاریخ بازی و مکاتبات آن با Khosrow و Shirin

این بازی به وضوح از Khosrow و Shirin الهام گرفته شده است ، اما با تغییر در داستان همراه است. در تاریخ نظامی ، عشق سه جانبه بین خسرو ، شیرین و فرهاد در مرکز توجه قرار دارد. Khosrow ، پادشاه Sassanid ، عاشق شیرین شاهزاده ارمنی است ، اما در این میان ، فرهاد ، که یک سنگ سنگی است ، همچنین قلب شیرین دارد. Khosrow آن را به یک مأموریت غیرممکن می فرستد ، با دانستن عشق فرهاد به شیرین. مأموریت آن حفر کوههای بیستون برای ساخت آب بود. سرانجام ، فرهاد ، پس از یک تور Khosrow ، ناامید و درگذشت.
در داستان بیستون ، داستان بر رنج و داستان فرهاد متمرکز است ، اما با تغییراتی:
قهرمان تاریخ از ابتدا فراموش شده است و باید هویت و عشق گمشده خود را بازیابی کند.
در تاریخ نظامی ، فرهاد شخصیتی است که بر اساس شخصیت عشق و سرنوشت او ساخته شده است ، در حالی که این بازی داستان را در قالب یک تحقیق داخلی ارائه می دهد.
با افزودن عناصر خارق العاده و فوق طبیعی ، این بازی به تاریخ فضایی اسطوره ای تر می داد که مسافت های متن ادبی را نشان می داد.
با این تغییرات ، این بازی به جای گفتن عشق کلاسیک Khosrow و Shirin ، درک جدیدی از داستان غم انگیز فرهاد ارائه می دهد که با یک سبک مدرن تر و اسطوره ای روایت آمیخته است.
ارزیابی هنری

نیروهای روایی
- فضای قدرتمند: کوه بیستون با تاریخ تاریخی خود در بازی به خوبی بازآفرینی می شود و احساس باستانی و اسطوره ای خود را تقویت می کند.
- داستان سینما: استفاده از یک راوی حرفه ای و داستانی که به تدریج فاش می شود ، بازیکن را به تاریخ فرو می برد.
- نماد سازی قوی: استفاده از عناصر نمادین مانند سنگ ، کوه و صدمات ، احساسات و رنج فرهاد را منتقل می کند.
نقاط ضعف روایی
- سادگی شخصیت ها: شخصیت ها: در مقایسه با پیچیدگی شخصیت های نظامی ، بازی چندین شخصیت ارائه نمی دهد.
- کمبود دیالوگ های تأثیرگذار: داستان عمدتاً توسط راوی بیان می شود و توجه کمتری به تعامل مستقیم شخصیت ها صورت می گیرد.
تأثیر فرهنگی بازی داستان Bistun
با توجه به نسخه جهانی و استفاده از صداها ، داستان بیستون یکی از معدود بازی های ایرانی است که یک داستان ادبیات کلاسیک فارسی را به بازیکنان غیر ایرنی ارائه می دهد. این بازی نشان داده است که استودیوهای مستقل ایرانی قادر به فراتر از سبک های مشترک هستند و داستانهای عاطفی و تاریخی ایجاد می کنند. این عنوان همچنین موفق شده است ادبیات و هنر ایران را به دنیای دیجیتال پیوند دهد. طراحی هنری بازی ، با الهام از الگوهای ایرانی و معماری ایرانی باستان ، نشانگر احتمال ترکیب هنر سنتی و بازی مدرن است.
ناگفته نماند که چالش هایی از قبیل کمبود بودجه و محدودیت های بازاریابی باعث شده است که این بازی نتواند در سطح بین المللی افزایش یابد.
پایان

داستان بیستون تلاشی موفق برای سازگاری با ادبیات کلاسیک فارسی در دنیای بازی های ویدیویی است. این بازی با تمرکز بر فاجعه فرهاد ، تصور جدیدی از Khosrow و Shirin را نشان می دهد که اگرچه با جزئیات تغییر می کند ، اما همیشه جوهر عشق ، رنج و سرنوشت را حفظ کرده است. علی رغم محدودیت های گیم پلی و عمق شخصیت ها ، فضا ، حساب فیلمبرداری و موسیقی عاطفی ، وی آن را به یکی از نمونه های قابل توجه بازی مستقل ایرانی تبدیل کرد. اگرچه این بازی به اندازه بزرگترین عناوین نیست ، اما مسیری روشن برای آینده بازی ها با الهام از ادبیات باستان باستان باز می کند. شاید روزی شاهد اقتباس های بیشتری از شاهکارهای ادبیات فارسی در دنیای بازی باشیم.
بازی داستان Bistun ، اگرچه این یک گیم پلی پیچیده نیست ، اما یک تجربه گرانبها را در داستان و فضا ارائه می دهد. این بازی جرات کرد و برای الهام بخشیدن به یک داستان عاشقانه کلاسیک ایرانی آمد. این بازی می تواند یک گام مهم در ورود ادبیات فارسی به دنیای بازی در نظر گرفته شود و امیدوار باشد که در آینده آثار عمیق تری را بر اساس داستان های کلاسیک ایرانی و ادبیات فارسی مشاهده کنیم.
