عناوین AAA مانند Call of Duty و Grand Theft Auto به تنهایی بیش از 250 میلیون دلار هزینه دارند، بدون احتساب هزینه تبلیغات.
روز چهارشنبه، رگولاتور بریتانیا (CMA) روند تایید مایکروسافت برای معامله خرید Activision (Activision) را به این دلیل که تکمیل خرید بر بازار رقابتی ابری تاثیر منفی خواهد گذاشت، متوقف کرد. علاوه بر انتقادی بودن این تصمیم و بلاتکلیفی در روند تصویب این قرارداد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اسنادی را منتشر کرده است که بخشی از آن به هزینه های تولید عناوین AAA و گران قیمت اشاره دارد. این گزارش ادعا می کند که برخی از ناشران بیش از یک میلیارد دلار برای ساخت بازی های AAA هزینه می کنند. گفته می شود که بودجه ساخت عناوین AAA که احتمالاً در سال 2024 یا 2025 منتشر خواهند شد، از 200 میلیون دلار شروع می شود.
هر نسخه از Call of Duty به تنهایی 300 میلیون دلار بودجه مصرف می کند و به نظر می رسد نسخه بعدی GTA حداقل به 250 میلیون دلار بودجه اولیه نیاز دارد. وقتی صحبت از تبلیغات و بازاریابی این عناوین می شود، این هزینه می تواند به 1 میلیارد دلار برسد. فرنچایزهای محبوب به 660 میلیون دلار بودجه تولید و 550 میلیون دلار هزینه تبلیغات نیاز دارند. هزینه ساخت بازی های بزرگ طی 5 سال گذشته به شدت افزایش یافته است.
گفته می شود تا 5 سال پیش بازی های AAA فقط 50-150 میلیون دلار نیاز داشتند. CMA همچنین در اسناد خود به افزایش هزینه های تولید نسخه های Call of Duty اشاره می کند. در گزارش دیگری از Activision آمده است:
ما آنقدر روی ارائه محتوا در سری Call of Duty متمرکز هستیم که دیگر نمی توانیم به یکی از استودیوهای داخلی خود اعتماد کنیم. برای ساخت بازی های جدید Call of Duty به حداقل 2-3 استودیو نیاز داریم. این فشار ما را مجبور به استفاده بیشتر از منابع خارجی می کند و این روند به این زودی متوقف نخواهد شد.
علاوه بر ادعای ذکر شده، CMA ادعا می کند که کنسول های نینتندو برخلاف ادعای مایکروسافت قادر به اجرای بازی های Call of Duty نیستند. این رگولاتور احتمال افزایش قیمت Game Pass را نیز پس از تایید این قرارداد مطرح کرده است.