فیل اسپنسر، رئیس بخش بازی های مایکروسافت، در مصاحبه ای با وب سایت GameFile، بار دیگر علاقه خود را به استفاده از فرنچایزهای اصلی و قدیمی Xbox به جای تکیه بر عناوین دارای مجوز شخص ثالث مطرح کرد.
فیل اسپنسر در رابطه با امکان ارجاع به عناوین کلاسیک ایکس باکس اینگونه پاسخ داد:
من طرفدار تکیه بر عناوین دارای مجوز و شخص ثالث نیستم، اما می خواهم به IP های قدیمی تر و کمتر استفاده شده برگردم.
اگرچه Xbox چندین فرنچایز مختلف را با بازسازیها و ریمسترهای متعدد در طول سالها به بازار ارائه کرده است، اسپنسر معتقد است که این شرکت هنوز از تسلط بر هنر زنده کردن IPهای قدیمی فاصله دارد.
خرید استودیوهای مختلف توسط مایکروسافت، مجموعه وسیعی از آدرسهای IP را در اختیار Xbox قرار داده است که استفاده نشده باقی میمانند. چند سال پیش، مدیرعامل اکتیویژن از بازسازی چندین عنوان کلاسیک خبر داد. از سوی دیگر، اسپنسر اغلب از تی شرت هایی استفاده می کند که به فرنچایزهای کلاسیک اشاره می کند، از جمله در رویدادهای عمومی، که باعث دامن زدن به گمانه زنی میان طرفداران در مورد بازگشت احتمالی عناوین قدیمی شده است.
مدیر عامل ایکس باکس همچنین در مورد مسائل مربوط به بازی های شخص ثالث، از جمله مسائل مربوط به کپی رایت و انتشار بحث کرد. در واقع زمانی که قراردادها و مجوزها پس از مدتی مشخص به پایان می رسد، شرکت ها در ارائه این گونه عناوین با چالش های زیادی مواجه خواهند شد. یکی از اشکالات اصلی تکیه بر بازیهای دارای مجوز این است که این قراردادها میتوانند مدت زمانی که یک بازی در پلتفرمهایی مانند Xbox Game Pass در دسترس باقی میماند را محدود کند. برای مثال، بازیهای مسابقهای مانند The Crew اغلب زمانی که مجوز ماشینها، آهنگها یا موسیقی مورد استفاده منقضی میشود، در دسترس نیستند.
اگرچه اسپنسر به طور کلی در مورد بازی های دارای مجوز محتاط است، او نظرات مثبتی در مورد همکاری فعلی مایکروسافت و دیزنی ابراز کرده است. دو بازی اصلی دارای مجوز در حال توسعه، ایندیانا جونز، توسعه یافته توسط MachineGames، و Arkane Lyon's Marvel's Blade، هر دو بر اساس فرنچایزهای محبوب هستند.