عناصر یک شوتر با کیفیت چیست؟ از چه نقاط ضعفی دوری می کند و چه تفاوتی با دیگر آثار این سبک دارد؟ پاسخ این سوالات را حداقل در سه تیرانداز بزرگ سال گذشته نخواهید یافت.
Call Of Duty Vanguard در مقایسه با Call Of Duty Cold War افت ۲۶ درصدی فروش فیزیکی و ۴۴ درصدی فروش دیجیتالی را تجربه کرد و حتی برای دو هفته کاملا رایگان بود! اما این بازی با چنین شکستی دچار چه مشکلاتی می شود؟ متأسفانه تقریباً تمام مشکلات این بازی در گیم پلی بازی است و نمی توان منکر آن شد. البته دلیل شکست این بازی فقط مشکلات آن نبود و ناراحتی بازیکنان از عملکرد ضعیف جنگ سرد نیز تاثیر بسیار بدی بر فروش این نسخه گذاشت و بسیاری از ایده تکراری این بازی دلسرد شدند. .
بیایید با بهترین بازی در این مقاله شروع کنیم: Halo Infinity. برخلاف دو عنوان دیگر، این بازی دارای مزایا و معایب بسیاری است و حتی می توان گفت که مشکلات آن را می توان به یک قسمت از این یکی که از قضا رایگان هم هست تقلیل داد. البته رایگان بودن یک بخش دلیل موجهی بر اشکال آن نیست. آن وقت است که صحبت از تیتری مانند Halo می شود! اما حداقل شما بخش چند نفره ناقص این بازی را به صورت رایگان بازی می کنید. نه با پرداخت 70 دلار برای پول احمقانه!
امیدواریم سازندگان سه بازی ذکر شده که همگی فرنچایزهای بسیار محبوبی هستند، بازی ها را با آپدیت های فراوان دوباره راه اندازی کنند و بتوانیم از تمامی این عناوین لذت ببریم. ما به پایان مقاله رسیدیم. نظر شما در مورد شکست این سه بازی چیست؟ به ما اطلاع دهید.
قسمت کمپین بازی Halo Infinite واقعا عالیه و هیچ مشکل بزرگی جز مشکل عدم امکان بازی Co-op وجود نداره. نقشه بزرگ و دقیق، سلاح های مختلف، ماموریت های اصلی و فرعی استفاده شده، شخصیت های جذاب اصلی و فرعی و …. اما این موضوع در قسمت چند نفره بازی اصلا صدق نمی کند، قسمت چند نفره این عنوان از مشکلات متعددی رنج می برد که مهم ترین دلیل کاهش چشمگیر بازیکنان است.
سیستم پیشرفت ناقص، سخت افزار ضعیف، تعداد کم نقشه، عدم آپدیت بالا، Battleps متوسط، نقشه راه ناقص و ارتباط ضعیف بین سازندگان و بازیکنان از دلایل ضعیف بودن بخش چندنفره این عنوان است. متأسفانه سیستم بازی سازی برخلاف عناوین لایو سرویس رایج این سبک، تنها با انجام چالش ها قابل دسترسی است و مواردی مانند گرفتن کلید و انجام ماموریت ها برای برنده شدن در یک نبرد به هیچ وجه کمکی به ارتقای سطح شما نمی کند! چالش های بازی به صورت روزانه بسیار محدود بوده و انجام همین تعداد محدود زمان زیادی می برد و در واقع برای پیشرفت در بازی باید زندگی خود را روی این بازی متمرکز کنید!
شکست آخرین Call Of Duty و Battlefield 2042 اما خلاصه ساده تری دارد: کمبود توسعه دهندگان و نبود ایده جدید، حتی به اندازه یک سوزن! COD: پیشتاز ما را به جنگ جهانی دوم و مبارزه با نازی ها می برد. همین ایده داستانی با ترکیب چند عنصر موفق این ثروت و پیاده سازی صحیح آن در قسمت های مختلف، به راحتی توانسته موفقیت بازی و خاطرات نسخه پنجم بازی را تضمین کند. اما برای سازندگان خیلی سخت بود!
به طور کلی، عدم پشتیبانی مناسب و سردرگمی Industry 343 در اجرای یک شوتر زنده کاملاً واضح است و دلیل اصلی شکست Halo Infinite در جذب بازیکنان بیشتر و کاهش تعداد بازیکنان است. ای کاش مایکروسافت هزینه بخش چندنفره بازی را می پرداخت، اما پس از مدت ها به طرفداران Halo چندنفره قدرتمند می داد.
بسیاری از بازیکنانی که Halo Infinite را برای سرگرمی بازی می کنند، ماه هاست که بازی می کنند و ممکن است بازی های زیادی را برده باشند، اما سطح آنها 2 یا 3 است! واقعا مضحک است و معلوم نیست این سطح از سیستم توسعه چه زمانی قرار است اصلاح شود و تاکنون فقط وعده و وعید شنیده ایم. حالت های محبوبی مانند Forge، Infection و Firefight در بازی وجود ندارند! این مدها از محبوب ترین مدهای سری هیلو بودند که در Halo 3 شروع شده بود که ناگهان ناپدید شدند! Forge به بازیکنان اجازه می دهد تا نقشه ها را تغییر دهند و آنها را با دیگر بازیکنان به اشتراک بگذارند. Infection نبرد بین زامبی ها و اسپارت ها است و آخرین حالت ذکر شده، قسمت چند نفره بازی تا 4 نفر است.
مشکل دیگر این است که فصل های بازی Halo Infinite در فواصل طولانی با یکدیگر بازی می کنند. بعد از چند ماه باید فصل دوم بازی منتشر شود و دو نقشه جدید و سه حالت به بازی اضافه شود که سه ماده که هیچ کدام نامی ندارند! اخیراً شایعه شده بود که رسانه های Battle Royale به بازی اضافه خواهند شد که نشان دهنده سردرگمی Indsutries 343 در اجرای یک بازی سرویس زنده است و آنها بین اضافه کردن عناصر جدید قدیمی و جدید گیر کرده اند و فقط قول می دهند. گیم پلی Battleplaces چندان جالب نیست و اشیا و پوسته های تزئینی چندان جذابی ندارد.
فرنچایزهای Call of Duty، Battlefield و Halo را می توان بهترین عناوین شوتر دانست. COD همیشه بر خلق داستانهای حماسی و بخش چندنفره گاه به گاه تمرکز کرده است و Battlefield سعی کرده است با تمرکز کمتر روی داستان، تجربه واقعیتری از نبردهای تاکتیکی را در یک بخش چندنفره شلوغ ایجاد کند. اما Halo یک تیرانداز سنتی تر و سخت تر است. به همین دلیل، یک جامعه طرفداران متمایز دارد که انتظارات آنها از این سری بازی ها کمی خاص تر و متفاوت از دو سری دیگر است.
حتما دوست دارید در بازی این امکان وجود داشته باشد که پس از کسب مهارت در قسمت چندنفره با همتایان خود وارد بازی شوید و بتوانید بدون مشکل کراس پلی را فعال یا غیرفعال کنید. اتفاقاً هر دوی این ویژگی ها در Call Of Duty Vanguard موجود است. اما به بدترین شکل! Crossplay دائماً میخواهد روشن شود و وقتی بعد از اولین تلاش برای خاموش کردن آن وارد مسابقه نمیشوید، اغلب از شما خواسته میشود آن را روشن کنید. SBMM یا پیدا کردن بازی به دلیل مهارت بازیکن در بازی اجباری است و با وجود شلوغی سرورها باعث انتظارهای طولانی و غیر ضروری می شود. در واقع، هر چه سطح شما بالاتر باشد، همسریابی برای شما دشوارتر می شود و باید مدت زیادی صبر کنید تا مجبور شوید با افراد هم سطح خود ملاقات کنید!
سه نسخه جدید این سری به ترتیب Vanguard، 2042 و Infinite نام دارند. این سه نسخه یک چیز مشترک دارند. برآورده نشدن انتظارات هواداران و مسائل عجیب! در ادامه به دلایل شکست یا سرخوردگی این سه بازی با جزئیات بیشتری می پردازیم تا حتی اگر قصد انتخاب یکی از این سه بازی را دارید، نگاهی باز کنید و از مشکلات آنها آگاه باشید!
به سومین و آخرین بازی، ناموفق ترین تیرانداز سال گذشته یعنی Battlefield 2042 رسیدیم. عنوانی که بیش از نیمی از بازیکنان خود را از دست داد، بیش از 50000 نقد منفی را در صفحه استیم دریافت کرد و درخواست های زیادی نیز دریافت کرد. ساخته شده تا بازپرداخت شود! مشکلات این بازی در چند متری فریاد می زند و فقط کافی است یک بار آن را بازی کنید. بزرگترین مشکل بازی، فعال سازی اجباری حالت بازی 128 نفره برای بخش چند نفره آن است. این عدد برای نقشه های طراحی شده و نقاط پاسخ بهینه نیست و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. این تعداد زیاد منجر به مشکلات فنی در روند بازی می شود و همچنین از افزایش مداوم و خوشایند وزن جلوگیری می کند! وضعیت به حدی بد است که بازیکنان نسل جدید در حال نصب نسخه نسل قبلی هستند تا بازی را با محدودیت 64 نفر در هر نقشه اجرا کنند.
موضوع فاصله دید و تیزبینی دشمنان از دور در بازی آزاردهنده است و یکی از دلایل کشته شدن شما به خصوص توسط تک تیراندازها است! همچنین کمپین بازی چندان جزئی نیست و تنها یک تجربه 5 ساعته را برای شما به ارمغان می آورد. اگرچه این تجربه 5 ساعته خالی از لطف نیست، اما داستان کوتاهی است. اصلا به بازیکن اجازه برقراری ارتباط نمی دهد و به سرعت توسط بازیکن فراموش می شود.
با این حال، مشکلات خود بازی جزئی نیستند. طراحی صدای بازی چیزی نزدیک به فاجعه است. رد پای دشمنان اصلا قابل تشخیص نیست و به سختی صدای پایی را خواهید شنید! پوسته های بازی بسیار مشکل ساز هستند و با خرید برخی از آن ها کاملا استتار می شوید و برتری زیادی نسبت به سایر بازیکنان خواهید داشت! بازیکنان Spawn Points Call Of Duty Vanguard بسیار ضعیف ساخته شده اند و احتمالاً درست در مقابل بازیکن Spawn قرار می گیرید که علامتی روی شما دارد و به سرعت کشته می شوید! کارتها را میتوان به طور کامل در مکانهای مختلف پنهان کرد و دوباره کارتها مزیت بزرگی به کمپینگها میدهند.
نقشه راه بازی Halo تا انتشار فصل سوم این بازی به تازگی منتشر شده است که بحث های زیادی را به همراه دارد. طبق این نقشه راه، با انتشار فصل دو، دو نقشه جدید و سه آیتم جدید (King Of The Hill، Last Man Standing و Land Grab) به بازی اضافه می شود. متأسفانه بقیه عناصر به تاریخی تقریباً دور موکول شده اند! نسخه Co-op آنلاین آگوست فقط یک هدف است که احتمالا فقط یک وعده توخالی است و نسخه آفلاین اسپلیت اسکرین هیچ ربطی به آن ندارد! رسانه محبوب Forge حتی بدتر است، با یک نسخه بتا که برای سپتامبر هدف گذاری شده است! سیستم توسعه بازی تا فصل سوم ثابت می ماند و طبق این نقشه راه سازندگان هدفی برای بهبود آن ندارند!
یکی از بزرگترین مشکلات بازی، حتی قبل از انتشار نسخه اصلی، وجود متخصصان به جای سیستم کلاس سرباز است. در سیستم قبلی، میتوانستید کلاسهای مختلف را با لودآوتهای مختلف ترکیب کنید و حتی با اسلحهای که داده شده، یک بارگیری سفارشی برای آنها ایجاد کنید. اما در سیستم جدید کلاس وجود ندارد و هر سرباز لباس، مهارت و بار مخصوص به خود را دارد. این باعث می شود که هر بازیکنی در بازی لباس متفاوتی بپوشد و تشخیص دوست از دشمن واقعاً دشوار باشد. همچنین امکان شخصی سازی گجت های سربازان با هر تخصصی و تغییر مهارت ها و لود آوت های آنها در بازی وجود ندارد! سفتافزار بسیار متغیر و لاگهای بازیهای متعدد، همراه با باگهای فراوان آن، معجون کاملی از عذاب را به شما میدهد.
نقشه های این بازی اصلا مناسب پیاده نظام نیستند و بیشتر برای بازی با هلیکوپتر، ماشین و هواپیما مناسب هستند و خلبانان این هواپیماها کنترل کامل بر نقشه و بازی دارند! کارت های بازی نیز بسیار بزرگ هستند و زمان زیادی را برای بازیکنان تلف می کنند. نقشه بازی شبیه نقشه بازی بتل رویال و ناکارآمد و بی فایده است.
تحریریه ICTNN شبکه خبری