بر اساس اسنادی که این هفته توسط ناظر رقابت بریتانیا منتشر شد، مایکروسافت قبلاً تلاش کرده است تا یک ناشر دیگر بازی های موبایل را خریداری کند.
روز چهارشنبه، سازمان رقابت و بازار (CMA) اعلام کرد که خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت را به دلیل نگرانی در مورد تأثیر این معامله بر آینده بازار بازی در فضای ابری مسدود خواهد کرد. در حالی که بسیاری بر این باورند که این معامله برای به دست آوردن Call of Duty IP انجام شده است، فیل اسپنسر، رئیس Xbox همیشه ادعا کرده است که خرید 69 میلیارد دلاری تا حد زیادی ناشی از جاهطلبیهای شرکت برای ورود به بازار بازی بوده است.
مایکروسافت گفت این ادغام توانایی این شرکت را برای ایجاد یک پلتفرم جدید در اکوسیستم ایکس باکس و یک فروشگاه بازی نسل بعدی برای رقابت با گوگل پلی و اپ استور بهبود می بخشد. پس از ماهها بررسی، CMA گزارش نهایی 418 صفحهای خود را در مورد این معامله در روز چهارشنبه منتشر کرد که نشان میدهد مایکروسافت قبلاً تلاش کرده بود یک ناشر دیگر بازیهای موبایلی را خریداری کند. این سازمان نوشت:
اظهارات مایکروسافت مبنی بر اینکه اکتیویژن قدرت قابل توجهی در بازار بازی های موبایل دارد را تایید می کنیم و معتقدیم وجود بازی های اکتیویژن در هر فروشگاه بازی موبایلی باعث افزایش رقابت پذیری این بازار خواهد شد. با این حال، ما همچنین در نظر داریم که این امر می تواند به روشی کمتر ضدرقابتی نسبت به خرید به دست آید و مایکروسافت می تواند با خرید ناشر دیگری در صنعت بازی های موبایل محتوای جذابی تولید کند. به نظر می رسد این یکی از استراتژی های مایکروسافت بوده است. آنها سعی کردند [مخفی شده] که در [مخفی شده] خرید
CMA ادامه می دهد:
ما همچنین معتقدیم که مایکروسافت برای راه اندازی یک پلتفرم موبایل به حجم قابل توجهی بازی نیاز دارد. این احتمالاً از طریق توافق با ناشران شخص ثالث به روشی مشابه آنچه در حال حاضر برای بازیهای کنسول و رایانه شخصی انجام میشود قابل دسترسی است. مایکروسافت مدرکی ارائه نکرده است که تلاشش برای ورود به این بازار تنها با تکیه بر بازی های اکتیویژن امکان پذیر است. به همین دلیل، ما با ادعای اکتیویژن که ساخت فروشگاه بازی های موبایلی تنها در صورتی امکان پذیر است که محتوا از یک سازمان باشد، مخالفیم.
نوامبر گذشته، مدیر بازیهای مایکروسافت در پادکست The Verge’s Decoder اذعان کرد که ایکسباکس باید وارد صنعت بازیهای موبایلی شود تا همچنان به عنوان یک نیروگاه تجاری جهانی باقی بماند. این شرکت قصد داشت از محتوای محبوب اکتیویژن استفاده کند و با استفاده از فناوری هایی مانند ابر درآمد بیشتری کسب کند. او گفت:
این جایی است که اگر به عنوان یک برند ظاهر نشویم، متوجه می شویم که تنها نیستیم و به مرور زمان بخشی از تجارت خود را از دست خواهیم داد. اگر نتوانیم مشتریانی را روی تلفنها یا هر صفحهای که کسی میخواهد روی آن بازی کند پیدا کنیم، اداره یک تجارت در سطح جهانی دشوار خواهد بود. به عنوان درصدی از فعالیت کلی صنعت بازی، بازار کنسول ها در حال کاهش است زیرا فعالیت کلی در حال رشد است و رشد بازار کنسول ها مانند بازار رایانه های شخصی ثابت مانده است.
روز چهارشنبه، اکتیویژن بلیزارد گزارش کاملی از آخرین نتایج مالی سه ماهه خود منتشر کرد که نشان داد سود خالص این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 87 درصد افزایش یافته است. این شرکت گفت که نتایج حاصل از رشد در هر سه بخش، اکتیویژن، بلیزارد و کینگ بوده است که عملکرد بازیهای موبایلی بر این موفقیت تاکید دارد.