صنعت بازی های ویدیویی بین سال های 2023 تا 2024 با چالش های بزرگی روبرو خواهد شد که منجر به اخراج های گسترده خواهد شد. در این دوره دو ساله، تقریباً 25000 کارمند شغل خود را از دست دادند که نشان دهنده روند رو به رشد کوچک سازی در این بخش است.
شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت، سونی، EA، اکتیویژن و غیره. در سال جاری هزاران کارمند خود را اخراج کرده اند. می توان گفت سال 2024 سخت ترین دوره برای سازندگان بازی های ویدیویی بوده است. در سال 2023، صنعت بازیهای ویدیویی تقریباً 11250 اخراج شد که عمدتاً به دلیل بیثباتی اقتصادی پس از همهگیری و ادغام استودیوها بود. این وضعیت در سال 2024 به دلایل مختلف بدتر شد و تعداد اخراج ها نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافت. تا اکتبر سال 2024، نزدیک به 13000 بازیساز شغل خود را از دست دادند و تعداد کل اخراجها طی دو سال را به حدود 25000 رساند.
یکی از این دلایل افزایش هزینه های ساخت بازی های AAA در سال های اخیر است. بودجه هایی که زمانی بین 50 تا 150 میلیون دلار بود، اکنون اغلب از 200 میلیون دلار فراتر می رود و برخی پروژه ها حتی به 400 میلیون دلار نیز می رسند. برای مثال، ساخت Spider-Man 2 312 میلیون دلار هزینه داشت. Concord که به طور گسترده بزرگترین شکست صنعت بازیهای ویدیویی به حساب میآید، طبق گزارشها ۴۰۰ میلیون دلار برای سونی هزینه داشت. علاوه بر این، تقاضای گیمرها برای کیفیت بصری بالا منجر به بودجه هنگفتی برای تولید این عناوین شده است.
این افزایش شدید هزینه ها، شرکت ها را در سرمایه گذاری بر روی ایده های جدید محتاط تر کرده است و در عوض بر فرنچایزهای ایمن و شناخته شده تمرکز می کنند. اگرچه این استراتژی ممکن است امنیت مالی کوتاه مدت را فراهم کند، اما خلاقیت را محدود می کند و عملکرد و محبوبیت فرنچایز را در بلندمدت ضعیف می کند.
تمرکز اخیر صنعت بر روی بازی های زنده نیز نقش مهمی در این اخراج ها داشته است. این بازیها با تکیه بر درآمد مداوم حاصل از ریزتراکنشها و بهروزرسانیهای مداوم، اکنون بیشترین توجه توسعهدهندگان و علاقه مدیران ارشد را به خود جلب کردهاند.
در نتیجه، بازیهای سنتی تکنفره کمتر مورد توجه قرار گرفتند که منجر به انتشار عجولانه و ناتمام آنها شد.
حتی شرکتهایی که در زمینه بازیهای زنده موفق بودهاند، مانند Epic Games، تحت تأثیر این رکود نسبی قرار گرفتهاند. در سال 2023، اپیک 16 درصد از نیروی کار خود را به عنوان بخشی از بازسازی داخلی اخراج کرد. این نشان می دهد که حتی موفق ترین شرکت ها نیز با چنین چالش هایی روبرو بوده اند.
با وجود این چالش ها، امیدی به آینده وجود دارد. انتظار می رود عرضه عناوین بزرگی مانند GTA 6 در سال 2025 درآمد زیادی ایجاد کند و به بهبود وضعیت صنعت کمک کند.
سال 2025 احتمالا یکی از حیاتی ترین سال ها برای صنعت بازی های ویدیویی است. با فهرست بلندبالایی از عناوین که امسال منتشر میشوند، باید دید که آیا بازیهای ویدیویی بالاخره از رکود فعلی خود خارج خواهند شد یا این روند امیدوارکننده ادامه خواهد داشت.