پس از بسته شدن Tango Gameworks، برخی از توسعه دهندگان بر این باورند که بازی های بزرگ استودیوهای دیگر را از بسته شدن نجات نمی دهند.
توسعهدهندگانی که سالها صرف ایجاد بازیهای موفق و برنده جوایز میکنند، تحت تأثیر آشفتگی فعلی در صنعت بازیهای ویدیویی، با اخراج، تعطیلی استودیو و موارد دیگر، به شدت آسیب دیدهاند. ایکس باکس اخیرا چهار استودیو Bethesda را بسته است. این اعلامیه صنعت بازی را تکان داد و توسعه دهندگان اعتراف کردند که ساخت بازی های خوب دیگر در این صنعت کافی نیست.
مایکروسافت در اوایل سال جاری نزدیک به 2000 کارمند خود را اخراج کرد. بسته شدن چهار استودیو Bethesda منجر به اخراج بیشتر کارکنان می شود و نگرانی های صنعت را تشدید می کند.
پس از اعلام تعطیلی مایکروسافت چهار استودیو Tango Gameworks، Arkane Austin، Alpha Dog و Roundhouse، برخی از توسعه دهندگان صنعت بازی های ویدیویی نظر خود را در این زمینه بیان کردند.
مدیر استودیو آرکان لیون به این خبر واکنشی احساسی نشان داد و گفت که بسته شدن استودیو مانند خنجری در قلبش بود. شینجی میکامی، رئیس سابق تانگو گیم ورکز، تعطیلی این استودیو را “غم انگیز و ناراحت کننده” خواند. سایر توسعه دهندگان نیز نظرات خود را در مورد این موضوع به اشتراک گذاشته اند.
Maisie Ó Dorchaidhe سازنده بازی مستقل می گوید کیفیت یا سودآوری یک بازی در چشم انداز امروزی اهمیت چندانی ندارد. او گفت که برای یک بازی خوب سودآور یا حتی ویروسی بودن کافی نیست. وی همچنین افزود: تجربه، سخت کوشی و فداکاری در یک دسته قرار می گیرند و دیگر چنین ویژگی هایی نمی تواند تضمین کننده امنیت شغلی در ساخت بازی باشد.
سال گذشته، Tango Gameworks Hi-Fi Rush را منتشر کرد که با استقبال خوبی از سوی منتقدان و گیمرها مواجه شد. ایکسباکس قول داده است که از تلاشهای خلاقانهای مانند کارهای فوقالذکر حمایت کند، و مدیران اجرایی مانند آرون گرینبرگ، بازی را برای دستیابی به تمام این اهداف تحسین کردهاند. با این حال، استودیو برای کار باورنکردنی خود پاداشی دریافت نکرد.
سایر توسعه دهندگان نیز اشاره کرده اند که سازندگان عناوین برنده جوایز دیگر از اخراج و تعطیلی استودیو در امان نیستند. از سوی دیگر، طبق گزارش اخیر بلومبرگ، مایکروسافت در حال بررسی کاهش هزینه های بیشتر است.