در حالی که استفاده از اصطلاح AAA شروع به اشاره به عناوینی با بودجه هنگفت، ریسک پایین شکست و کیفیت بالا کرد، در سال های اخیر به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده است.
در گزارش اخیر از GamesRadar، بسیاری از توسعه دهندگان ادعا کردند که اصطلاح AAA بی معنی و احمقانه است زیرا توسعه دهندگان فقط بر روی سود خود تمرکز می کنند و به توسعه بازی های “با کیفیت” برای بازیکنان اهمیت نمی دهند.
در میان بسیاری از توسعه دهندگانی که در مورد اصطلاح AAA صحبت کردند، یکی چارلز سیسیل، موسس استودیوی Revolution بود، که معتقد بود زمانی که استودیوهای مستقل با مشکلات بزرگی مواجه شدند، این واژه به زبان صنعت بازی های ویدیویی روبه رو شد.
او توضیح داد که در این مدت ناشران بزرگ سرمایه گذاری های هنگفتی را انجام می دادند و به دنبال سودهای کلان بودند که دلیل اصلی پیدایش این اصطلاح است. سیسیل ادامه می دهد:
AAA یک اصطلاح احمقانه و بی معنی است، و فکر می کنم از دوران اوج خود می آید، زمانی که من خاطرات خوبی از آن ندارم. وقتی همه چیز تغییر کرده است، اما نه برای بهتر.
بسیاری از توسعه دهندگان با چارلز موافق هستند. آنها معتقدند بین بازی های مستقل با کیفیت و پروژه های AAA تفاوت وجود دارد. بازیهای AAA فقط به دنبال کسب سود بیشتر هستند و نمیخواهند آثار هیجانانگیزی را برای طرفداران ارائه کنند.
بنابراین اکثریت معتقدند که اصطلاح AAA اعتبار و معنای خود را از دست داده است. در طول سالها، بسیاری از استودیوهای مستقل برخی از بهترین عناوین مانند Baldur's Gate 3، Palworld، Stardew Valley و غیره را منتشر کردهاند که تأثیر عمیقتری بر صنعت نسبت به پروژههای AAA داشتهاند.
بسیاری از توسعه دهندگان همچنین بر این باورند که بازی های AAA می توانند خلاقیت را محدود کنند زیرا ناشران آنها تمایلی به ریسک ندارند. آنها به دنبال سود هستند که منجر به کاهش شدید کیفیت و نوآوری می شود.