فناوری جدید DLSS4 به کارتهای گرافیک انویدیا این امکان را میدهد تا عملکرد بهینهتری نسبت به قبل داشته باشند.
انویدیا جزئیات بیشتری در مورد ویژگیهای جدیدی که به دلیل انتشار DLSS 4 به پردازندههای گرافیکی خود اضافه خواهد شد، به اشتراک گذاشت و همچنین توضیحاتی در مورد نحوه عملکرد برخی از فناوریهای خود از جمله مدلهای جدید ترانسفورماتور و بهبود تولید فریم ارائه کرد. در مصاحبه با Digital Foundry، برایان کاتانزارو، معاون تحقیق و توسعه هوش مصنوعی انویدیا، در مورد این فناوری صحبت کرد.
کاتانزارو توضیح داد که چگونه از فناوری شتاب دهنده جریان نوری برای تولید این پایه استفاده شده است. این فناوری که در اصل برای بخش تحقیقات خودروهای خودران انویدیا استفاده میشد، تکاملی از الگوریتمهای کدگذاری ویدیویی این شرکت است. با این حال، بهبود و بهینه سازی جریان بصری دشوار بود، بنابراین انویدیا تصمیم گرفت که نسل فریم را در DLSS 4 با یک راه حل کاملا مبتنی بر هوش مصنوعی تغییر دهد.
کاتانزارو توضیح داد:
زمانی که ما در حال توسعه فناوری تولید فریم Nvidia DLSS 3 بودیم، نیاز شدیدی به یک شتابدهنده سختافزاری برای محاسبات بصری وجود داشت و هستههای تانسور و الگوریتمهای پخش بصری کافی نداشتیم. در عوض، ما شتاب دهنده جریان تصویری را داشتیم که توسط انویدیا در طی سالها برای بهبود فناوری کدگذاری ویدیو توسعه داده شد و همچنین بخشی از شتابدهنده بصری رایانه خودروهای خودران است.
استفاده از آن برای تولید تصاویر Nvidia DLSS 3 منطقی بود اما سخت ترین چیز در مورد هر نوع اجرای سخت افزاری الگوریتمی مانند استریم بصری این است که بهبود آن واقعاً دشوار است. ما نمیتوانستیم آن را با یک شبکه عصبی هوشمندتر بهبود بخشیم تا زمانی که تصمیم گرفتیم آن را به طور کامل جایگزین کنیم و به یک راهحل کاملاً مبتنی بر هوش مصنوعی برویم. این کاری است که ما برای تولید فریم در DLSS 4 انجام دادیم.
با مدلهای جدید ترانسفورماتور، هوش مصنوعی مورد استفاده برای تولید تصاویر میتواند چیزها را بسیار سریعتر یاد بگیرد و در عین حال فشار کمتری به سختافزار GPU وارد کند. در حالی که انویدیا هنوز تایید نکرده است که فناوریهای جدید DLSS 4 برای پردازندههای گرافیکی قدیمیتر از سری RTX 30 عرضه میشوند، Catanzaro اشاره میکند که این امکان وجود دارد.
کاتانزارو در پاسخ به این سوال که آیا میتوانیم شاهد تولید فریم جدید مبتنی بر ترانسفورماتور در کارتهای گرافیک سری RTX 30 باشیم، گفت:
فکر میکنم این بیشتر در مورد بهینهسازی، مهندسی و سپس تجربه کاربر نهایی است. ما در حال راه اندازی این فناوری جدید نسل شاسی با سری 50 هستیم و همچنین در آینده به فکر آوردن آن به سخت افزارهای قدیمی تر هستیم.
در اوایل این ماه در نمایشگاه CES 2025، انویدیا DLSS 4 را به همراه کارتهای گرافیکی جدید سری GeForce RTX 50 معرفی کرد. کارت های سری RTX 50 مجهز به قابلیت تولید فریم های متعدد هستند که امکان تولید 3 فریم اضافی برای هر فریم را فراهم می کند.