دیوید ووندرهار، توسعه دهنده سابق سری Call of Duty، معتقد است که این فرنچایز هرگز نمی تواند تغییر زیادی کند زیرا بسیار بزرگ است.
Call of Duty بدون شک یکی از مشهورترین فرنچایزها در ژانر تیراندازی اول شخص است و برای بیش از دو دهه است که با هر قسمت جدید طرفداران بی شماری را جمع کرده است. به گفته توسعهدهنده سابق Call of Duty، این فرنچایز به مقیاس وسیعی رسیده است اما با محدودیتهایی. در مصاحبه ای با Gamesindustry.biz، آقای Vonderhaar توضیح داد که با توجه به مقیاس بازی، نمی توان چیز زیادی در این سری تغییر داد.
Vonderhaar توضیح داد که مردم از قبل می دانند که از Call of Duty چه می خواهند. بنابراین، Activision یا هر توسعه دهنده دیگری نمی تواند آدرس IP اصلی را تغییر دهد. این سازنده موضوع ذکر شده را دلیل اصلی خروج خود از فرنچایز Call of Duty عنوان کرد و تمایل خود را برای تغییرات عظیم در بازی به جای تغییرات جزئی و جزئی اعلام کرد که با توجه به گستردگی فرنچایز برای او چالش بزرگی بود. .
دیوید ووندرهار به مدت 18 سال روی فرنچایز Call of Duty در Treyarch کار کرد و در سال 2023 Activision را ترک کرد. او اخیرا یک استودیوی جدید AAA به نام BulletFarm را با همکاری NetEase تأسیس کرده است. به گفته وی، اکوسیستم این شرکت چینی آزادی خلاق را ترویج می کند.
ووندرهار مشتاق است تا نوآوری را در پروژه های خود به ارمغان بیاورد و احساس می کند که نتوانسته است کار زیادی با فرنچایز Call of Duty انجام دهد. او در حال حاضر روی اولین پروژه خود در استودیو BulletFarm کار می کند.
دیدگاه سازنده در مورد Call of Duty با توجه به طرفداران اختصاصی فرنچایز که از پیشرفت بازی در طول سالها قدردانی میکنند قابل درک است. انحراف قابل توجه از فرمول تعیین شده می تواند به جذابیت فرنچایز آسیب برساند. به همین دلیل است که این مجموعه طی سالیان متمادی روند نسبتاً ثابتی را دنبال کرده است. در حالی که تغییرات بیش از حد می تواند مخاطره آمیز باشد، ارائه خلاقیت همچنان برای ارتباط و رشد مستمر فرنچایز ضروری به نظر می رسد.