آخرین گزارش درآمد سونی برای برند پلی استیشن خوب نبود. همانطور که گزارش دادیم، سونی پیش بینی فروش پلی استیشن 5 خود را برای سال مالی 2024 (از ابتدای آوریل 2023 (آوریل 1402) تا پایان مارس 2024 (آوریل 1403)) از 25 میلیون به 21 میلیون کاهش داد.
آنها همچنین اعتراف کردند که هیچ عنوان مهم AAA را در سال مالی آینده منتشر نخواهند کرد. ناگفته نماند که استقبال از این گزارش ها زیاد نبود و تا حدی منجر به سقوط سهام سونی شد. تاکنون ارزش این شرکت ژاپنی حدود 10 میلیارد دلار کاهش یافته است.
با این حال، تعدادی از تحلیلگران مالی در واقع بیشتر نگران عدد دیگری از آخرین نتایج سونی هستند: «حاشیه عملیاتی». حاشیه عملیاتی یک شرکت اساساً درصدی از هر دلار خرج شده را که مجدداً در سود سرمایه گذاری می شود اندازه گیری می کند. در طول سه ماهه آخر تعطیلات مهم، حاشیه سود سونی تنها 6 درصد بود. در مقایسه، این حاشیه برای سه ماهه مشابه سال گذشته 9 درصد و قبل از سال 2022 حدود 12 تا 13 درصد بود.
Atul Goyal، تحلیلگر Jefferies، این کاهش در حاشیه عملیاتی را به ویژه گیج کننده می داند. زیرا به گفته وی عوامل متعددی وجود داشت که باید حاشیه ها را به 20 درصد می رساند. این عوامل عبارتند از رواج فزاینده بازی های دیجیتال، که سونی تمام سود را بدون نیاز به پرداخت چیزی به خرده فروشان به دست می آورد، ثبت هزینه های خدمات زنده و درآمد حاصل از پلی استیشن پلاس جدید در چندین سطح.
به گفته سرکان توتو، تحلیلگر Kantan Games، به لطف طراحی مجدد مدل پلی استیشن 5 که در سال 2023 عرضه شد، هزینه های ساخت نیز کاهش یافته است. بنابراین هیچ آسیبی در بر نداشته است.
خب مشکل دقیقا چیه؟ محتمل ترین مقصر هزینه ساخت بازی است.همانطور که گزارش دادیم، اطلاعات لو رفته از سونی نشان می دهد که ساخت Marvel's Spider-Man 2 بیش از 300 میلیون دلار هزینه داشته است (سه برابر بیشتر از نسخه اصلی بازی). علاوه بر این، اخیراً بسیاری از تجهیزات جانبی در پلی استیشن ظاهر شده اند. مانند لغو بازی چندنفره جهان باز Naughty Dog، The Last of Us، که بلندپروازانه ترین کاری که تا به حال انجام داده بودند در نظر گرفته می شد و احتمالاً با قیمت گزافی همراه بود.
یکی از اولین چیزهایی که هیروکی توتوکی، مدیرعامل موقت سونی اینتراکتیو اینترتینمنت پس از تصدی مسئولیت جیم رایان گفت، این بود که او میخواست حاشیه سود را افزایش دهد. شاید با ارائه بازی های اختصاصی برای رایانه های شخصی و…
در گذشته می خواستیم کنسول خود را محبوب کنیم و هدف از بازی های شخص اول افزایش محبوبیت کنسول ما بود. اما نوعی همکاری بین این دو وجود دارد.
بنابراین، محتوای اختصاصی قوی نه تنها در کنسول ما، بلکه در سایر پلتفرمها مانند رایانهها نیز میتواند در چندین پلتفرم گسترش یابد و این موضوع میتواند تا حد زیادی به بهبود سود عملیاتی شرکت کمک کند. این موضوع دیگری است که ما می خواهیم فعالانه روی آن کار کنیم.
شخصاً فکر می کنم فرصت هایی برای بهبود حاشیه سود ما وجود دارد و می خواهم در افزایش آن تهاجمی باشم.
شما چی فکر میکنید؟ سونی برای مقابله با افزایش هزینه های توسعه و کاهش حاشیه های عملیاتی چه کاری می تواند انجام دهد؟ انتشار سریعتر بازیهای رایانه شخصی ممکن است تا حدی کمک کند. اما به نظر می رسد سونی باید روی کاهش هزینه ها و شاید تجدید نظر در مورد نوع بازی های ساخته شده در دراز مدت تمرکز کند.
منبع: Wccftech