Unreal Engine 5 در حال حاضر در صنعت بازی مشهور است. کسانی که قصد ساخت بازی های AAA را دارند اغلب از این موتور بازی استفاده می کنند، زیرا انتخاب خوبی برای ایجاد جلوه های بصری واقع گرایانه محسوب می شود. با این حال، Unreal Engine 5 یک پلت فرم ساده نیست و مدیریت آن آسان نیست. در زمان انتشار آن، بسیاری بر این باور بودند که روند ساخت بازی آسانتر میشود، اما حالا طرفداران به این نتیجه رسیدهاند که آخرین نسخه Unreal Engine، کل فرآیند را دشوارتر کرده است.
در NerGAF، کاربری به نام RetroGamingUK نظرسنجی انجام داد و پرسید که آیا Unreal Engine 5 به کاهش زمان و هزینه های توسعه کمک می کند یا خیر. نظر اکثریت شرکت کنندگان منفی بود.
در زمان معرفی موتور بازی فوق الذکر، اپیک اعلام کرد که این فناوری هزینه و زمان توسعه را کاهش می دهد. از نتایج، می بینیم که ساخت بازی ها به پول و زمان بیشتری نیاز دارد. پیش از این، طرفداران اشاره می کردند که هیچ محصولی با Unreal Engine 5 ساخته نشده است تا ایرادات آن را توجیه کند. به عنوان مثال، اگرچه Hellblade 2 بازی بسیار زیبایی است، اما نمی تواند عملکرد ضعیف Unreal Engine 5 را توجیه کند.
طرفداران همچنین خاطرنشان کردند که فناوری هایی مانند Lumen، Nanite و Metahuman آنطور که انتظار می رفت ظاهر نشدند. به گفته آنها، این فناوری ها در کنسول ها و رایانه های شخصی فعلی چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند و حتی زمان توسعه را کاهش نمی دهند.
به نظر می رسد Unreal Engine 5 نتوانسته مشکلات موتور بازی قبلی را برطرف کند و بازی ها همچنان با چالش هایی روبرو هستند. اگرچه می توان گفت که این موتور بازی سازی به مرور زمان پتانسیل خود را نشان می دهد، اما با نتایج کنونی می توان حدس زد که آینده سخت تری در انتظار بازی ها و توسعه دهندگان است.