وی خاطرنشان کرد: اگرچه تلاش های زیادی در این زمینه انجام شده و مجوزهایی از مجلس و دولت برای حمایت از اپراتورها گرفته شده است، اما همچنان با وضعیت ایده آل فاصله دارد. تلاش جهادی و نگاه ملی باید در این راستا افزایش یابد.
رستگار تاکید کرد: منابع شبکه های تلفن همراه از جمله فرکانس به هیچ وجه این اجازه را نمی دهد که بدون داشتن شبکه ارتباطی ثابت گسترده و قابل اعتماد، خدماتی اعم از صوت، دیتا و چندرسانه ای در سطح وسیع از طریق اپراتورهای تلفن همراه در اختیار کاربران قرار گیرد. در هیچ کجای دنیا اینطور فکر و عمل نمی کنند.
وی افزود: متولیان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در دولت قبل با این تصور که خلأ ارتباطات ثابت از این طریق جبران می شود، به اپراتورهای تلفن همراه حسابی تکیه کرده بودند و این دیدگاه بود. کاملا اشتباه.
وی با تاکید بر اینکه تکیه اصلی ارتباطات ملی به شبکه تلفن همراه در هیچ جای دیگری به جز چند کشور عقب مانده یا جنگ زده و بحران زده دیده نمی شود، خاطرنشان کرد: زمانی که فارغ از مخابرات تاریخ کشورهای پیشرفته، ما فقط حرکت های فعلی آنها را الگوی کار خود می کنیم، باید منتظر عواقب بد آن باشیم.
وی تصریح کرد: به هر حال این نگرش ابتدا شرکت های ارتباطی و اینترنت ثابت کشور را زمین گیر کرد و اکنون نیز صداهای مشابهی درباره اپراتورهای تلفن همراه به گوش می رسد که چند سال پیش از آنها به عنوان شرکت های سودآور یاد می شد. یعنی یک جهت گیری غلط و اصرار بر آن، مجموعه اپراتورهای ارتباطی و اینترنتی کشور را با بحران مواجه کرده است.
به گزارش ICTNN، توسعه زیرساخت های ارتباطی ثابت کشور در دولت قبل به دلایل مختلف از جمله سختی و گرانی آن مورد بی توجهی قرار گرفت. عدم توسعه متوازن زیرساخت اینترنت ثابت و همراه باعث شد تنها ۱۳ درصد مردم از اینترنت ثابت استفاده کنند و مابقی ترافیک به اپراتورهای تلفن همراه هدایت شود. این موضوع در زمان پیک مصرف منجر به کندی در برخی مناطق شد.
«فرامرز روزگار» دبیر و عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت و گو با خبرنگار ICTNN گفت: در چند سال گذشته به دلیل تعامل بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات ایران به عنوان اپراتور اصلی ارتباطات ثابت در سطح خوبی نبود، اساساً در هیچ بخشی از ارتباطات ثابت اعم از تلفن، اینترنت و همچنین زیرساخت های ارتباطی مورد نیاز اپراتورهای موبایل و اینترنت، نوسازی و توسعه شبکه به درستی انجام نشده است.
رستگار افزود: سندیکای صنعت مخابرات ایران و چندین دستگاه دیگر و دلسوزان ارتباطات طی پنج سال گذشته هشدارهایی داده بودند که این مسیر اشتباه باعث دردسر مردم، اپراتورها و خود دولت شده است. اکنون که دولت جدید قصد دارد زیرساخت ها و همچنین بخش دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری را برای جبران عقب ماندگی توسعه دهد، با مشکلاتی مانند تعرفه های ارتباطی، موانع اجرایی و منابع مالی مواجه است.
دبیر سندیکای مخابرات ساعت ایران گفت: در چند سال گذشته به دلیل اینکه تعامل بین وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات به عنوان اپراتور اصلی ارتباطات ثابت در سطح خوبی نبوده و اقدامات درستی در این زمینه انجام نشده است. بخش تلفن و اینترنت ثابت، اپراتورهای ارتباطات و اینترنت کشور با بحران مواجه شدند. .
رستگار افزود: وقتی در کشورهای اروپایی و آسیای دور می بینیم که چشم توسعه آنها به نسل چهارم و پنجم اینترنت و استفاده از سرویس های ماهواره ای است، باید به پشت صحنه هم نگاه کنیم که زیرساخت های ارتباطی ثابت قبلاً در این کشور اجرا شده است. این کشورها و زمینه توسعه آن. از طریق کانال های زیرزمینی در دسترس است و اکنون به دنبال پیشرفت های غیر ثابت هستند. نه اینکه در کشوری که در سال 1395 در یک نقشه راه پنج ساله (به نام نقشه راه 5 ساله شرکت مخابرات ایران) تصویب شد و قرار بود نوسازی و توسعه یابد، اما در پایان برنامه (1400) به یک تمام IP شبکه و یک شرکت تمام فناوری اطلاعات متحول شده است، در حال حاضر حتی 20 درصد از این اهداف محقق نشده است.
رستگار اضافه کرد: اگر این تغییر نگاه و تامین اهرم های اجرایی در اسرع وقت انجام نشود، علاوه بر ضربه هایی که تاکنون خورده ایم، باید منتظر رکود بیشتر در کسب و کارهای منطقه فاوا، بحران و بحران باشیم. کاهش انعطاف پذیری شبکه ها و خدمات ارتباطی و اینترنتی. مردم ما حاضرند هزینه های بیشتری را برای مخابرات و اینترنت متحمل شوند تا بتوانیم هر چه زودتر از این وضعیت آشفته خارج شویم.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات