به طور غیرمنتظره ای، سهم گوگل از بازار جستجوی جهانی در سه ماهه آخر سال 2024 به زیر 90 درصد رسید.
به گزارش ICTNN، داده های Stat Counter نشان داد که سهم گوگل از بازار جهانی موتورهای جستجوی اینترنتی برای اولین بار از سال 2015 به زیر 90 درصد رسیده است.
سهم گوگل در ماه اکتبر به 89.34 درصد، در نوامبر به 89.99 درصد و در دسامبر به 89.73 درصد کاهش یافت. آخرین باری که سهم بازار گوگل در یک فصل به زیر 90 درصد رسید در سال 2015 بود، زمانی که سهم بازار این غول اینترنتی در ژانویه به 89.62 درصد، در فوریه 89.47 درصد و در ماه مارس به 89.52 درصد رسید.
به نظر می رسد که سهم بازار جستجوی گوگل در اکثر مناطق به جز آسیا نسبتاً پایدار است، که دلیل اصلی کاهش کلی سهم بازار گوگل است.
سهم گوگل از بازار جستجوی ایالات متحده در ماه نوامبر به 90.37 درصد رسید، اما در دسامبر به 87.39 درصد کاهش یافت. سهم بازار این موتور جستجو در ماه های دیگر سال 2024 در آمریکا تقریبا ثابت بوده و بین 86 تا 88 درصد متغیر بوده است.
گوگل که در دهه گذشته 90 تا 92 درصد از بازار جستجو را در اختیار داشت، در دو سال گذشته به دلیل نبود نتایج جستجوی مفید، همواره مورد انتقاد قرار گرفته است.
StatCounter در درجه اول موتور جستجوی بینگ مایکروسافت، یاندکس، یاهو و بایدو را رصد می کند، اما گروه دیگری به نام «دیگران» دارد که شامل موتورهای جستجو مانند DocDocGo و Echosia می شود.
بر اساس گزارش «سرزمین موتور جستجو»، بینگ، یاندکس و یاهو بخشی از سهم از دست رفته گوگل را پس گرفته اند. بینگ مایکروسافت با سهم پایین 4 درصدی در پنج ماه آخر سال 2024 در رتبه دوم قرار گرفت.
گوگل همواره با اعتراض رقبای خود مواجه بوده است که آن را به استفاده از قدرت خود برای سرکوب رقابت در اینترنت متهم می کردند. آنچه به عنوان یک پروژه تحقیقاتی دانشگاهی در اواخر دهه 1990 آغاز شد، اکنون سالانه حدود 100 میلیارد دلار درآمد ایجاد می کند. این موتور جستجو سرنوشت هزاران کسبوکار آنلاین را تعیین میکند و برای توسعه گوگل به ایمیل، ویدیوی آنلاین، نرمافزار گوشیهای هوشمند، نقشهها، محاسبات ابری، ماشینهای خودران و سایر اشکال تبلیغات دیجیتالی سرمایهگذاری کرده است.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات