در چند ماه گذشته، تجربه کاربران از استفاده از اینترنت کند و بی کیفیت بوده است، هرچند عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – بارها علت یکی از این مشکلات اینترنت را کمبود کشور عنوان کرده است. توسعه اینترنت ثابت در سال های اخیر اما به گفته وی، بر اساس آخرین رتبه بندی جهانی سایت اسپیدتست بر اساس میانگین شاخص، سرعت اینترنت ثابت 10 درصد و اینترنت همراه 20 درصد است.نسبت به شهریور سال گذشته افزایش داشته است.
به گزارش ICTNN، سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ به منظور افزایش رضایت کاربران و رسیدگی به شکایات مردمی در حوزه های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله سرعت و کیفیت اینترنت و کاربران فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی راه اندازی شد. خدمات می توانند به آدرس https://195.cra.ir مراجعه و یا با شماره تلفن رایگان 195 برای ثبت نام و پیگیری شکایات خود با خدمات مختلف ICT تماس بگیرند.
در یک زمان اکنون زارع پور اخیراً در مورد کاهش کیفیت و سرعت اینترنت گفته است: سرعت اینترنت به عوامل مختلفی بستگی دارد. از تلفن همراه کاربر و مودم آن گرفته تا سایت های BTS، از طریق شبکه انتقال مخابرات و شبکه زیرساخت، همگی بر سرعت اینترنت تاثیر می گذارند. بخشی از این مجموعه عوامل مانند تامین ارتباطات بین المللی و افزایش کیفیت شبکه در اختیار ماست. برخی تردید دارند که دولت سیزدهم برای واردات پهنای باند محدودیت ایجاد کرده است، اما باید بگویم در حال حاضر مشکلی برای تامین اینترنت مورد نیاز کشور نداریم.
وی همچنین با بیان اینکه در طول یک سال گذشته از کیفیت اینترنت کاسته نشده است، گفت: دولت سیزدهم فناوری اطلاعات را یک فرصت می بیند. بزرگراه های جدید فیبر نوری هستند. زیرساخت های توسعه در همه بخش ها ایجاد یک شبکه ارتباطی با سرعت و کیفیت بالا است، کسی که قصد دارد فیبر نوری را به خانه ها بیاورد هرگز سعی نمی کند سرعت اینترنت را کاهش دهد.
به این ترتیب مشترکین می توانند به سرعت موضوع را در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات با آدرس https: //195.cra.ir ثبت نام کنند. همچنین مشترکین علاوه بر مراجعه به این دستگاه می توانند با شماره تلفن 195 شکایات خود را اعلام کنند.
همچنین با راه اندازی نت سیج پلاس در دو سال اخیر، هر ایرانی در هر کجا که باشد می تواند ببیند چه شرکت هایی خدمات خود را ارائه می دهند. کیفیت پوشش چیست؟ با چه سرعتی می تواند برود؟ گلایه مردم این منطقه چه بود؟ و معیارهای کیفی چه می گویند؟ همچنین علاوه بر اطلاعات نظارتی، نظرات کاربران نیز در این سامانه وجود دارد و هر کاربری از هر نقطه از کشور میتواند انتخاب کند که کدام اپراتور چه خدماتی را ارائه میکند و از نظرات سایر افراد اطلاعات کسب کند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
امروزه که اعتراضات نسبت به سرعت و کیفیت اینترنت افزایش یافته است، کاربران اینترنت می توانند با استفاده از عملکرد مکان یابی سامانه نت سیج پلاس، امکانات خدمات مورد نظر خود را به دست آورند و از نظرات سایر کاربران اطلاعات کسب کنند و در صورت نارضایتی شکایت کنند.