دو گیمر کالیفرنیایی از یوبی سافت به دلیل رویکرد این شرکت در مالکیت بازیکنان و استفاده از بازی ها شکایت کردند. به گفته این دو، یوبی سافت با بستن سرورهایش، The Crew را کاملا غیرقابل بازی کرد.
شاکیان در دادخواست خود این وضعیت را با مثال ماشین پین بال توصیف کردند:
تصور کنید یک ماشین پین بال خریده اید و بعد از چند سال متوجه می شوید که سازنده وارد خانه شما شده و تمام اجزای داخلی لازم برای بازی را حذف کرده است و دیگر نمی توانید بازی کنید.
The Crew که از سال 2014 به صورت آنلاین راه اندازی شد، هرگز حالت آفلاین نداشته است. بنابراین وقتی یوبی سافت سرورهای خود را در مارس 2024 آفلاین کرد، این بازی عملاً از دسترس مالکان خارج شد. این بازیکنان ادعا میکنند که یوبیسافت نتوانسته است به درستی اعلام کند که خرید بازی یک مجوز قابل فسخ است و نه یک محصول فیزیکی با مالکیت دائمی.
علاوه بر این، از آنجایی که بازی روی دیسک خریداری شده بود، شاکیان ادعا می کنند که یوبی سافت به دروغ ادعا کرده است که دیسک ها شامل خود بازی نیستند، بلکه صرفاً برای بررسی DRM برای اتصال به سرورهای خطی استفاده شده اند. این دو مرد امیدوارند شکایت آنها به یک اقدام دسته جمعی تبدیل شود تا بازیکنان بیشتری که تحت تأثیر قطعی سرور قرار گرفته اند به آنها بپیوندند. در صورت موفقیت، آنها برای خود و سایر بازیکنان غرامت می خواهند.
پس از اعتراض شدید به تصمیم شرکت فرانسوی برای خاموش کردن سرورهای The Crew، آنها قول دادند که حالت های آفلاین را برای قسمت های بعدی این مجموعه مانند The Crew 2 و The Crew Motorfest در نظر بگیرند. اما این به بازیکنان نسخه اول The Crew کمکی نمی کند.
در صورت موفقیت، این دعوا می تواند تأثیر زیادی بر صنعت بازی داشته باشد و ناشران را مجبور کند قبل از انتشار بازی هایی که نمی توانند به صورت آفلاین بازی شوند، احتیاط بیشتری به خرج دهند.