پس از اینکه سه گانه اصلی Mass Effect به اوج خود رسید، این مجموعه با انتشار قسمت چهارم، Mass Effect Andromeda، غمگین شد. عنوان نقش آفرینی به دلیل تغییرات متعددی از جمله کمبود محتوای کافی در دنیای بازی، انیمیشن های شخصیت های بی روح و داستان متوسط مورد انتقاد قرار گرفت. این موارد عموماً نتوانستند انتظارات طرفداران Mass Effect را برآورده کنند و واکنش های منفی زیادی را به همراه داشتند.
با این حال، جان اپلر از BioWare معتقد است که نقدهای منفی تصویر دقیقی از بازی ارائه نمی دهد و معتقد است که بازی بهتر از آن چیزی است که رتبه بندی ها نشان می دهد. این نشان دهنده این واقعیت است که همه در استودیو نسبت به Mass Effect Andromeda بدبین نیستند و همچنان به ارزش های بازی پایبند هستند.
جان اپلر در مصاحبهای جدید گفت که آندرومدا بازی بهتری نسبت به آنچه منتقدان میگفتند بود، اما در عین حال معتقد است این انتقادات کاملاً بیاساس نبودند. برخی از انتقادات مانند باگ ها و مشکلات فنی پس از انتشار بازی توسط BioWare برطرف شد، اما مشکلات اصلی گیم پلی همچنان از تجربه بازی کم می کند.
جان همچنین توضیح داد که نسخهای از Dragon Age 4 نیز در همان زمان در حال توسعه بود و قرار بود مسیری مشابه به دنیای باز آندرومدا را دنبال کند. در نهایت، موج بازخورد منفی نسبت به آندرومدا باعث شد که Bioware این ایده را به کلی کنار بگذارد. طرفداران همچنین معتقدند که بازخورد انتقادی و منفی نسبت به آندرومدا می تواند تاثیر مثبتی بر نسخه بعدی Mass Effect داشته باشد و آن را بهبود بخشد.