آخرین عنوان اصلی Gears of War در واقع Gears 5 بود که در سال 2019 منتشر شد. این بدان معناست که بیش از پنج سال از آخرین بازی در این سری سوم شخص تیراندازی می گذرد.
شایعات زیادی مبنی بر معرفی Gears of War 6 در جریان رویداد Xbox Games Showcase در ماه ژوئن وجود داشت، اما این اتفاق نیفتاد و به جای آن Gears of War: E-Day فاش شد. در واقع این بازی یک فلش بک و معرفی روزی است که جنگ در سیاره Sera آغاز شد و داستان آن 14 سال قبل از اولین Gears of War می گذرد.
با این حال، این برنامه از ابتدا تیم توسعه نبود و راد فرگوسن، رئیس سابق استودیو The Coalition، فاش کرد که ایده اصلی چیز دیگری بوده است. او اخیراً در پادکست Unlocked گفت که قسمت ششم از سری Gears of War زمانی در دست ساخت بود که لغو شد.
ایده تیم این بود که سری Gears برای اولین بار سیاره سرا را ترک کند و سیاره دیگری را در همان منظومه شمسی کاوش کند، که امکان داستانی کاملاً جدید با شخصیت ها و دشمنان جدید را فراهم می کند. در واقع Gears 5 نیز نشانه هایی از این ایده را نشان می دهد. او گفت:
بالاخره می خواستم از آنجا (سیاره سرا) بروم. بنابراین Gears 6 قرار بود Sera را ترک کند، و این همان چیزی بود که ما برنامه ریزی کرده بودیم. اگر داستان سریال را دنبال کنید، در Gears 5 به نوعی با فناوری موشک UIR و مواردی از این دست مواجه می شوید که (نشان می دهد) ما بذر و پایه داستان را برای آن کاشتیم. ما با اشغال قلمرو UIR به برنامه فضایی آنها دست یافتیم. هدف من در Gears 6 این بود که شما را از Sera بیرون بیاورم و ببینم این برای بقیه کهکشان یا حداقل بقیه منظومه شمسی چه معنایی دارد.
او همچنین فاش کرد که Coalition درباره پایان Gears 5 تصمیمی نگرفته بود و ایده این بود که محبوبترین انتخاب در بین بازیکنان، پایان اصلی باشد.
فرگوسن یکی از سازندگان سه گانه اصلی Gears of War برای Xbox 360 بود و پس از ترک Epic Games به Irrational Games پیوست. او فقط چند سال در آنجا ماند تا اینکه پس از خرید این مجموعه توسط مایکروسافت، فرصتی برای کار دوباره بر روی Gears of War در The Coalition (بلک تاسک سابق) را پیدا کرد. فرگوسن تا سال 2020 روی این مجموعه کار کرد، تا زمانی که ایکس باکس را ترک کرد و به عنوان رئیس Diablo به بلیزارد پیوست و اکنون دوباره برای مایکروسافت کار می کند.