حوزه اقتصاد دیجیتال نقطه کانونی فعالیت هایی است که منجر به سود و توسعه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می شود و با استفاده از دسترسی روزافزون به فیبر نوری می توان از این دسترسی به پهنای باند برای ارائه عناصر مرتبط با اقتصاد دیجیتال مانند اینترنت اشیا و هوشمندسازی خدمات ارزش افزوده انجام داده است.
به گزارش ICTNN، فیبر نوری رشته ای بلند و باریک از مواد شفاف مانند شیشه یا پلاستیک است که می تواند نور ورودی را از یک سر به سر دیگر منتقل کند. کابل فیبر نوری پهنای باند بسیار بالاتری نسبت به کابل های معمولی دارد.
با فیبر نوری می توان داده هایی مانند تصویر، صدا و … را منتقل کرد. با پهنای باند بالا تا 10 گیگابیت بر ثانیه و بالاتر به راحتی قابل انتقال است. امروزه ارتباطات فیبر نوری به دلیل پهنای باند بیشتر نسبت به کابل های مسی و تاخیر کمتر نسبت به ارتباطات ماهواره ای یکی از مهمترین ابزارهای انتقال اطلاعات است. کابل فیبر نوری سیگنال های ارتباطی را با استفاده از پالس های نور تولید شده توسط لیزرهای کوچک یا LED ها منتقل می کند.
این کابل ها از چندین رشته شیشه ساخته شده اند که هر کدام به سختی نازکتر از موی انسان هستند. مرکز هر رشته، هسته نامیده می شود که مسیر نور را برای حرکت فراهم می کند. هسته توسط لایه ای از شیشه عبور دهنده نور به نام غلاف احاطه شده است تا از از دست رفتن سیگنال جلوگیری کند و نور را در طول کابل عبور دهد. از مزایای این فناوری می توان به ظرفیت بالا، تضعیف کم، مصرف برق کم، انعطاف پذیری و وزن سبک آن اشاره کرد.
یکی از پروژه هایی که وزارت ارتباطات طی دو سال گذشته برای توسعه و رشد آن گام های زیادی برداشته است، پروژه فیبر نوری منازل و مشاغل است که مقرر شد تا پایان 20 میلیون پوشش فیبر نوری در سراسر کشور ایجاد شود. از سال. دولت. بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزیر ارتباطات تاکنون هفت میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته اند و هدف گذاری امسال نیز ۱۴ میلیون خانوار است.
علاوه بر این واقعیت که پروژه فیبر نوری می تواند سرعت خوبی را به کاربران خود ارائه دهد. همچنین می تواند در توسعه و بهبود اقتصاد دیجیتال موثر باشد. در واقع اگر قرار است اقتصاد دیجیتال در کشور ریشه دوانده و به نرخ رشد و توسعه خوبی دست یابد، زیرساخت فیبر نوری ضروری است.
یاسر باقری، مدیرکل توسعه کسب و کار شرکت مخابرات ایران اخیرا در این خصوص گفت: حوزه اقتصاد دیجیتال نقطه کانونی فعالیت های منتهی به سود و توسعه در حوزه فناوری های ارتباطی و اطلاعات است.
وی با تاکید بر اهمیت دسترسی فیبر نوری و حرکت همزمان در بخش اقتصاد دیجیتال گفت: اکنون با استفاده از دسترسی روزافزون به فیبر نوری میتوان از این دسترسی در توان عملیاتی بالا برای تامین عناصر مرتبط با اقتصاد دیجیتال از جمله استفاده کرد. اینترنت اشیا و هوشمندسازی خدمات ارزش افزوده.
باقری با اشاره به برندهای «آیوتل» (اینترنت اشیا) و «هوبان» (دوربین های مداربسته)، گفت: در حوزه اینترنت اشیا، بخش های بکر مانند حمل و نقل و همچنین قابلیت های مختص هر استان وجود دارد. و تمام عناصری که اینترنت اشیا را در زندگی روزمره مردم تسهیل می کند. مغفول مانده است و با توجه به رونق فعلی در زمینه فیبر نوری، سعی داریم با همکاری، سرعت فعالیت در بخش اقتصاد دیجیتال را به سرعت افزایش دهیم. از همه بخش ها از جمله شبکه و بخش تجاری شرکت.
در همین راستا رضا خلیلی – معاون شبکه شرکت مخابرات – درباره گسترش هم افزایی صحیح در مهمترین حوزه شبکه گفت: طراحی لازم برای تسهیل دسترسی مشتریان به فیبر نوری پرسرعت. علاوه بر تعیین کلیه خدمات مخابراتی، مستقیماً نتیجه هم افزایی و حرکت متوازن است. این حوزه کسب و کار و شبکه است.
وی با توجه به طراحی مدل هم افزایی برای بخش شبکه و دسترسی، مسئله بسیار مهم توزیع خدمات مخابراتی فیبر نوری بین اپراتورها و همچنین تسهیل دسترسی، اعلام کرد: رقابت بین یک اپراتور با ابزارهای سنگین و کارآمد مطرح می شود. و البته باید درآمد و سود هم بدست آورد.
خلیلی تصریح کرد: به عبارت دیگر اندازه شرکت مخابرات و ارتباطات سیار در صورت تعدیل سرعت پیشرفت شرکت، فرصتی است که تحقق آن نیازمند برنامه ریزی مدون به ویژه در حوزه کسب و کار و شبکه است.
وی تاکید کرد: ایجاد فرصت توسط بخش های خارجی و بازرگانی شرکت برای ورود به بخش های کوچکتر سرمایه گذاری و ورود علوم دانش بنیان از دیگر نکات مهمی است که شرکت را در سطحی نوآورانه و انقلابی نگه می دارد.
وی ادامه داد: گام اول گسترش پوشش جغرافیایی و گام بعدی بهبود و ارتقای سرعت ارائه شده به مشتریان و گام سوم باندینگ و کیفیت مناسب است که کیفیت و پهنای باند را تضمین می کند. برای طرح تحول برنامه ریزی پنج ساله، مدت زمان تخمین زده شده در بخش شبکه برای استان های کوچک، متوسط و بزرگ 3، 4 و 5 سال است.
بر اساس اعلام شرکت مخابرات ایران، خلیلی گفت: مدل یک میلیون و 628 هزار پورت در بخش فعال داریم و در بخش واگذار شده 375 هزار پورت در بخش FTTH و 171 هزار در بخش VDSL است که روز به روز در حال افزایش است. . THE
معاون شبکه شرکت مخابرات گفت: بهترین راه برای مخابرات افزایش نسبت دارایی به چربی است که حدود 4 درصد است و با این افزایش میتوان بخشهای FTTH و VDSL را با راهکارهای تجاری بهبود بخشید. .
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات