“من را ببین تا مشهور بمانم و پول در بیاورم، اما تو نمیخواهی مالیات بدهم.” شاید این یک خط از آنچه وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرهای اینستاگرام این روزها می گویند باشد. کسانی که گروه طرفداران خود را یا به قیمت تولید محتوای خاص یا صرفاً به دلیل شناخته شده بودن، پیدا کرده اند، دیگران همه اعمال و رفتار آنها را دنبال می کنند و این نیز عاملی برای کسب درآمد از ساده ترین راه برای آنهاست.
به گزارش ICTNN، آنچه با گذراندن زمان و پیمایش در کاوش اینستاگرام مشاهده میکنید، تعداد زیادی صفحه خلاق برای اینفلوئنسرها و شخصیتهای معروف و صفحات تجاری برای کسبوکارها است. تکلیف دسته دوم که کاملاً روشن است; ما با صفحه ای روبرو هستیم که در مورد محصول یا خدماتی که ارائه می دهد محتوا تولید کرده و مکانیسم پرداخت را برای دریافت خدمات یا محصول مشخص کرده است.
دسته دوم این صفحات معمولاً محتوایی با محوریت سبک زندگی، آشپزی، حجاب، موسیقی، کتاب و … را با کمی چاشنی از زندگی شخصی خود تولید می کنند و در کنار آن احتمالاً تبلیغات دریافت می کنند و بر اساس محتوا کسب درآمد می کنند. آن ها تولید می کنند؛ البته شاید قسمت اول کمی سخت به نظر برسد اما تولید محتوا از زندگی روزمره و شخصی کار چندان سختی نیست و همین مشکل باعث شده در سال های اخیر با موجی از وبلاگ نویسان مواجه شویم که بدون انجام کار خاصی به سادگی دلیل اینکه آنها زندگی خصوصی خود را در فضای مجازی به اشتراک می گذارند این است که توانسته اند کنجکاوی عمومی را در مورد داستانی برانگیزند که ممکن است واقعی نباشد و فقط برای جذب مخاطبان بیشتر ساخته شده است.
به دیدن من بیا تا تجارت کنم!
کار این نوع صفحات وبلاگ ساده به نظر می رسد، آنها با هر چیزی که دارند، بدون تعهد به مکان خاصی پول در می آورند. دختران جوانی که به محض ازدواج با ایجاد صفحه ای در اینستاگرام مراحل خرید جهیزیه را به اشتراک می گذارند و ماجرای ازدواج و تولد فرزندان را تعریف می کنند تا مراحل طلاق خود را به یک کنجکاو اعلام کنند و کسب درآمد کنند. به طوری که کسانی که به دلیل ترند کلام یا آهنگ یکی از آهنگ هایشان در این پلتفرم ها محبوبیت پیدا کرده و احساس می کنند راه آسان تری برای کسب درآمد پیدا کرده اند. دقیقاً مشابه آنچه اخیراً در ماجرای «صادق بوغی» شاهد بودیم. مردی که در 70 سالگی ناگهان راه جدیدی برای درآمدزایی و پذیرش پیدا کرد تا جایی که ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ویدئوی صادق بوقی را که از مردم برای حضور در غرفه نمایشگاه گردشگری گیلان دعوت می کند حتی می داند. تاثیرگذارتر از مسی !
با کمترین دردسر برنده شوید
بنابراین، به لطف گسترش این فضا، فرقی نمیکند که یک نوجوان 15 ساله باشید که تصمیم دارد قبل از رفتن به مدرسه روتین پوست صبحگاهیاش را به اشتراک بگذارد یا پیرمرد یا پیرزنی باشید که نوههایشان تعدادی از شوخیها و آهنگهای شما را در صفحهشان گذاشتند و حالا دیدند که مادربزرگ یا پدربزرگ شادشان طرفدارانی پیدا کرده است. شما کشف کردهاید که چگونه میتوانید با کمترین دردسر و در عین حال مشهور شوید، درآمد کسب کنید.
یک انجمن رایگان برای بحث های پرهزینه
اگرچه این تنها یک روی سکه است. در سوی دیگر ماجرا، افرادی هستند که به لطف بستر ارائه شده توسط فضای مجازی، در میان طرفداران خود مقبولیت نسبی پیدا کرده اند و به همین دلیل گاهی فالوورها نقش مرجع را بازی می کنند. نقطه شروع دردسر زمانی است که این فرد بدون تخصص یا اطلاعات در مورد یک موضوع خاص شروع به تجویز و اظهار نظر می کند که می تواند باعث آسیب و هزینه جامعه شود.
فرآیند رصد این صفحات به طور کلی بر عهده پلیس فتا است، اما بسته به نوع فعالیت یا اجرای یک کار خاص، ساترا، سازمان فضای مجازی وزارت ارشاد و … همچنین می تواند نظارت را انجام دهد. فرآیندی که از انتشار محتوای مجرمانه جلوگیری می کند، اما قطعاً نمی تواند مانع از انتشار مطالبی شود که حتی می تواند در درازمدت سبک زندگی افراد را تغییر دهد.
قانونی که رعایت نمی شود
در این بین شاید مالیات با نظارت و کنترل این صفحات می تواند یکی از راهکارهای جلوگیری از گرایش روزافزون به ایجاد این صفحات باشد، اما در این زمینه به نظر می رسد سازوکار آن به درستی تبیین نشده است. در روزهای اخیر اعتراض شهربانو منصوریان – ووشوکار و فعال فضای مجازی – با حامیان نزدیک به یک میلیون نفر به درخواست تجدیدنظر سازمان امور مالیاتی استان تهران و درخواست این اداره برای ارائه توضیحات درباره مبلغ قابل توجهی که در استوری این ورزشکار واریز شده بود. مطرح شد، این مسئله مالیات وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها را مطرح کرد.
اسفندماه سال ۱۳۹۷ بود که نمایندگان شورای اسلامی تصویب کردند که از درآمد کاربران فضای مجازی که علاوه بر فعالیت های عادی در صفحات خود تبلیغ می کنند و کسب درآمد می کنند، مالیات بگیرند. بر این اساس، بر اساس بخشنامه اجرایی بند ی تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 کل کشور، درآمد کاربران بالای 500 هزار مشترک رسانه های کاربر محور از سایت های تبلیغاتی مشمول درآمد شد. مالیات. ; همانطور که وزیر اقتصاد در روزهای اخیر در خصوص اخذ مالیات از وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها اعلام کرد: «در بودجه برای این افراد مالیات پیش بینی شده بود. 551 کاربر شناسایی و مشمول احکام قانون بودجه 1401 شدند که از این میان 131 فعال بیش از 2 هزار و 300 میلیارد تومان درآمد کسب کردند و وزارت اقتصاد به اجرای قانون ادامه میدهد. البته بسیاری از این افراد قانون را رعایت نکردند. که پیگیری برای اجرای قانون انجام شد.
فیلتر می کنند و مالیات می خواهند!
البته این سوال در ابتدا مخالفانی نیز داشت; برخی معتقد بودند که تعداد مشترکان معیار مناسبی برای اخذ مالیات نیست و برخی دیگر معتقد بودند که وقتی پلتفرمی شناخته نمی شود و حتی سازوکاری برای فیلتر کردن آن وجود دارد، چرا باید از درآمد حاصل از فعالیت و تبلیغات مالیات گرفته شود. داخل ؟ هر چند که به نظر می رسد دو مورد ذکر شده به هیچ وجه باعث کاهش درآمدزایی در این فضا نشده است. از طرفی شاید با این قانون فعالیت صفحات بیش از 500000 مشترک بهتر مدیریت شود (البته هنوز کنترل دقیقی بر محتوای غیر مجرمانه وجود ندارد). اما مشخص نیست چه اتفاقی برای صفحاتی با کمتر از 500000 فالوور خواهد افتاد و رشد آنها احتمالا ادامه خواهد داشت.
با تمام این اوصاف، تأثیر این صفحات بر مردم همچنان ادامه دارد. اثرات تغییر سبک زندگی، ترویج مصرف گرایی، ایجاد نگاه مقایسه ای بین زندگی یک فرد عادی و یک وبلاگ نویس و … تنها بخشی از آن هستند.
مزایای اینستاگرام برای کسب درآمد
در این رابطه امان الله قرایی مقدم – استاد دانشگاه خوارزمی و جامعه شناس – در گفت وگو با ICTNN. وی در خصوص اینکه چرا مردم با ایجاد صفحه در اینستاگرام تمایل به کسب درآمد دارند، گفت: افراد برای کسب درآمد از طریق اینستاگرام نیازی به اجاره فروشگاه، خرید سرقفلی و موارد دیگر ندارند و در عین حال برخی از آنها که بیش از 500000 نفر دارند. آنها فالوور ندارند، مالیاتی بر آنها تعلق نمی گیرد. بنابراین به نظر می رسد صفحه اینستاگرام ساده ترین راه برای فروش محصولات یا دریافت تبلیغات باشد.
وی با اشاره به اینکه کسب درآمد از اینستاگرام محدود به ایران نیست و در سایر نقاط دنیا شاهد فعالیت این صفحات هستیم، گفت: مردم با این روش در خانه مشغول به کار هستند، بدون اینکه بسیاری از مشکلات واقعی کار را داشته باشند.
جهان فضای مجازی را تسخیر می کند
قرایی مقدم معتقد است امروزه فضای مجازی همه چیز را تسخیر کرده است و ادامه می دهد: مردم یا فالوورها نیز از این فضا استفاده می کنند و ترجیح می دهند در این فضا وقت بگذرانند یا به خرید و دریافت خدمات بپردازند.
وی با تاکید بر اینکه لازم است قوانین خاصی برای فعالیت در این صفحات اینستاگرام وجود داشته باشد، گفت: اما مشکل اینجاست که دنیا در حال تسخیر فضای مجازی است و هر قانونی که باشد ممکن است راه دوری وجود داشته باشد. این فضا به زندگی انسان کمک کرده اما در عین حال آسیب های خاص خود را دارد.
قوانین لازم است اما …
این جامعه شناس در عین حال نکته مطرح شده از سوی برخی صاحبان صفحات اینستاگرام با بیش از 500 هزار مشترک را مبنی بر اینکه چرا از یک پلتفرم فیلتر شده مالیات دریافت می کنند، دانست و گفت: در زمانی که پلتفرم فیلتر شده ایجاد می شود چگونه می توان از آن مالیات گرفت؟ با وجود اینکه من با لزوم داشتن قاعده مشخص برای فضای مجازی موافقم اما نکته ای که صاحبان این صفحات مطرح کردند نیز صادق است.
وی با بیان اینکه نظریه «تمدن حسی و مادی» برگرفته از جامعهشناسی است، توضیح میدهد: ذهنیت انسان تاکنون سه تغییر را تجربه کرده است، از ذهنیت عقلانی به ذهنیت شهودی و سپس به ذهنیت مادی که اکنون در دوره سوم پیدایش شده است. در این ذهنیت، ظاهر فرد است که آنها را تعریف می کند، زیرا مردم خود را عمیقا نمی شناسند و حضور در فضای اینستاگرام می تواند بستری برای نشان دادن و افشای آنچه انتخاب کرده اند باشد تا دیگران آن را ببینند. در این فضا است که مسئله خود محوری مطرح می شود که هم فرد را به دیگران می شناساند و هم به بستری تبدیل می شود که به آنها امکان کسب درآمد از طریق استفاده یا سوء استفاده را می دهد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات