امروزه شبکه های اجتماعی کاربران را تشویق می کنند تا علایق، اطلاعات مربوط به محل سکونت، تحصیلات و وضعیت حرفه ای خود را به اشتراک بگذارند و حتی مکان و زمان تصاویر و فیلم های خود را اضافه کنند و در نتیجه پس از مدتی پروفایل کاربر را نیز اضافه کنند. تبدیل به یک آلبوم کامل، متشکل از متن، رویداد، تصویر و ویدئو در زندگی شخصی یا حرفه ای آنها می شود.
به گزارش ICTNN، به دنبال افزایش روزافزون استفاده از فضای مجازی و نیاز به استفاده از اینترنت، انواع اپلیکیشن ها و حساب های کاربری برای انجام کارهای مهم و خطرناک، روشی که کاربران باید از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی خود محافظت کنند و آگاهی از این موضوع است. خیلی مهم.
حفظ حریم خصوصی در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغههای عمومی در حوزه محاسبات و فضای مجازی است، این دغدغهها امروزه بر وجود اعتماد به نفس مدیران و مسئولان اجتماعی کسبوکارهای بزرگ، خطرات و آسیبهای رانندگی و غیره مقدم است. امنیت سایبری تنها یک استراتژی امنیتی مخفی نیست، بلکه بخشی از موفقیت یا شکست یک شرکت در عرصه فناوری جهانی است. طبق نظرسنجیها، حفظ دادههای تجاری کاربران و اطلاعات خصوصی آنها بالاترین اولویت برای رهبران کسبوکار امروز است.
با روند رو به رشد فروش اینترنتی و تجهیزات الکترونیکی، اداره آمار ایالات متحده تخمین زد که فروشگاه های آنلاینی که خرده فروشی آنلاین را در سال 2017 انجام داده اند، به طور متوسط 119 میلیارد دلار تراکنش مالی داشته اند که شامل دسترسی این واحدهای فروش به یک طیف گسترده ای از اطلاعات خصوصی و اشخاص مالی (از جمله آدرس محل سکونت، شماره کارت اعتباری و غیره). در واقع، 60 درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی انجام شده توسط هریس از طریق تحقیقات امنیتی و امنیت شخصی IBC IBM گفتند که از دست دادن اطلاعات شخصی و تجاری آنها می تواند بدتر از یک جنگ باشد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سایت پلیس فتا، نگرانی عموم مردم در خصوص امنیت اطلاعات خصوصی خود کاملاً منطقی و موجه است زیرا برخی از سازمانهایی که در خط مقدم رعایت قوانین حفاظت از حریم خصوصی عمومی (GDPR) قرار دارند و این موضوع را اعمال کردهاند. استاندارد در گذشته، در آخرین بهروزرسانیها و تغییرات ساختاری این حفاظتها، که شامل مقررات GDPR میشود، کاربرانی را که خارج از اتحادیه اروپا (EU) زندگی میکنند حذف کرده و این کاربران را از چتر محافظ خود حذف کرده است، که به نوبه خود ممکن است نگرانیهای کاربران را افزایش دهد.
در ایران همزمان با رشد شبکه های اجتماعی و گسترش فضای مجازی، موضوع حفظ حریم خصوصی کاربران داغ است و چند سالی است که دولت ها به آن فشار آورده اند. به عنوان مثال در بهمن ماه سال گذشته در هفتمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال لایحه پیشنهادی «حفاظت و حفاظت از اطلاعات شخصی» ارائه و کلیات آن به تصویب رسید. در این جلسه پیش نویس قانون حفاظت و صیانت از داده های شخصی که در کمیسیون ویژه اقتصاد دیجیتال تهیه و تدوین شده بود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
گفته شد این لایحه پس از تصویب در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال برای تصویب در جلسه شورای دولت به شورای دولت ارسال می شود و پس از آن مجددا به شورای اسلامی ارسال می شود تا تبدیل به قانون شود. در همین راستا، در سال های نه چندان دور اعضای شورای عالی فضای مجازی راهکارهایی را برای تثبیت خدمات، تقویت حریم خصوصی و حفاظت از داده های کاربران اتخاذ کردند.
با توجه به جزئیات این موضوع می توان گفت شورای عالی فضای مجازی در این جلسه که به ریاست سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد، در خصوص راهکارهای تثبیت خدمات، تقویت حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات کاربران پرداخت کننده، بحث و تبادل نظر شد. و تصمیماتی برای ایجاد محیطی پایدار و مناسب برای برخورداری مردم از این فرصت اتخاذ کرد.
با تمام این سخنان همیشه توصیه می شود در استفاده از فضای مجازی چند نکته را رعایت کنید. برای مثال، شبکههای اجتماعی کاربران را تشویق میکنند تا مشخصات خود را تکمیل کنند و اطلاعات شخصی بیشتری را درج کنند. در عین حال به صورت مستمر و جامع کار می کنند و مطالب مختلف را با دیگران به اشتراک می گذارند. به این ترتیب شبکه های اجتماعی می توانند خدمات بهتری را به کاربران خود ارائه دهند.
به ویژه این شبکه ها کاربران را تشویق می کنند تا علایق و سلایق، اطلاعات مربوط به محل سکونت، وضعیت تحصیلی و حرفه ای خود را به اشتراک بگذارند و حتی اطلاعات مکانی و زمانی مربوط به تصاویر و ویدیوهای خود را با شناسه اضافه کنند. لذت ارتباط آنلاین با آشنایان، استفاده از شبکه های اجتماعی را به یکی از فعالیت های مورد علاقه و رایج عموم مردم تبدیل کرده است.
در چنین شرایطی ممکن است کاربران به استفاده از خدمات شبکه های اجتماعی عادت کنند و به تدریج اطلاعات فعالیت خود را در این شبکه ها افزایش دهند و تا حد امکان اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارند. پس از مدتی، پروفایل کاربر در شبکه های اجتماعی به یک آلبوم کامل از متن ها، رویدادها، تصاویر و فیلم های زندگی شخصی یا حرفه ای او تبدیل می شود. ما نمی توانیم نادیده بگیریم که شبکه اجتماعی یک مکان عمومی است. بنابراین، اگر کاربر تنظیمات حریم خصوصی خود را به درستی تنظیم نکند و به دلیل ارتباط مداوم با دوستان واقعی خود در شبکه اجتماعی، حضور افراد دیگر را در آنجا فراموش کند، ممکن است اطلاعاتی را منتشر کرده و به دیگران اجازه مشاهده آنها را بدهد. آماده انجام چنین کاری در زندگی عادی خود است. تصور کنید یک نسخه از آلبوم شخصی یا خانوادگی خود را به کتابخانه شهر خود امانت دهید!
علاوه بر این، هر کاربر شبکه اجتماعی در ابتدا برای ارتباط با اقوام، دوستان و آشنایان قدیمی خود وارد این شبکه می شود و اولین روابط خود را با افرادی که در زندگی واقعی با آنها دوست هستند برقرار می کند. کاربرانی که در شبکه های اجتماعی بسیار فعال هستند، ضمن ارتباط با دوستان قدیمی خود، رفتار سایر کاربران (به خصوص دوستان دوستان خود) را نیز مشاهده می کنند و با برخی از آنها از طریق شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار می کنند. .
این تصمیم عموماً مبتنی بر دانشی است که در طول زمان از این افراد به دست آمده است. اما در برخی موارد ممکن است انتخاب یک فرد به عنوان «دوست» در شبکه اجتماعی با عجله انجام شود و افراد کمتر شناخته شده به عنوان «دوست» انتخاب شوند. علاوه بر موارد ذکر شده، اطلاعاتی که کاربران در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، حداقل برای دوستانشان در این شبکه ها کاملاً قابل مشاهده است. همچنین اگر در تنظیمات حریم خصوصی دقت نکنید، برخی از این اطلاعات حتی برای همه کاربران قابل مشاهده است.
با توجه به آنچه در مورد اطلاعات شخصی کاربران و گسترش دایره دوستان آنها در شبکه های اجتماعی گفته شد، می توان تصور کرد که به مرور زمان، اطلاعات شخصی کاربران از اتفاقات خصوصی زندگی آنها در این شبکه ها توسط افرادی که قبلا آنها را نمی شناخت برای آنها قابل مشاهده نبود.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات